arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷

مجازات آلمان توسط عربستان سعودی به دلیل دفاع از برجام/ لغو خرید از دایملر و زیمنس

سیاست‌ خارجی آلمان در خاورمیانه و تلاش این کشور برای نجات توافق هسته‌ای با ایران باعث ناخشنودی عربستان سعودی شده است. عربستان در واکنش به این سیاست‌ها سفارش‌های اقتصادی خود را به شرکت‌های آلمانی متوقف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجازات آلمان توسط عربستان سعودی به دلیل دفاع از برجام/ لغو خرید از دایملر و زیمنسخبرگزاری رویترز در گزارشی که روز جمعه ۲۵ مه (۴ خرداد) از برلین منتشر کرده، از توقف سفارش‌های اقتصادی عربستان سعودی به شرکت‌های آلمانی خبر داده است.

این گزارش متکی بر اطلاعاتی است که از سوی هفته‌نامه "اشپیگل" منتشر شده و طبق آن محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان به مسئولان اقتصادی این کشور دستور داده است، معاملات تجاری خود را با آلمان متوقف کنند.

محدودیت سفارش شامل شرکت‌های بزرگ آلمانی و از جمله شرکت "زیمنس، شرکت داروسازی "بایر" و همچنین شرکت "بورینگر" می‌گردد. این شرکت‌ها ظرف سالیان گذشته با وزارت بهداشت عربستان همکاری فشرده‌ای داشتند.

بر اساس اطلاعات هفته‌نامه "اشپیگل"، محدودیت‌های پیش‌بینی شده به فعالیت شرکت خودروسازی دایملر نیز آسیب می‌رساند.

شرکت دایملر قرار بود صدها اتوبوس مرسدس برای شبکه حمل و نقل شهری مسافران در ریاض و جده به عربستان تحویل دهد.

شرکت‌های آلمانی فعال در عربستان

حدود ۸۰۰ شرکت آلمانی در عربستان سعودی فعالیت اقتصادی دارند. در سال ۲۰۱۷ حجم بازرگانی دو کشور آلمان و عربستان حدود ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو بوده است.

به این ترتیب حجم بازرگانی دو کشور آلمان و عربستان سعودی دو برابر حجم مبادلات بازرگانی آلمان و ایران است. اما، صادارت آلمان به عربستان تنها نیم درصد کل صادرات آلمان را تشکیل می‌دهد.

عربستان سعودی رسما علت کاهش مبادلات بازرگانی خود با دولت آلمان و محدود کردن سفارش‌های اقتصادی از شرکت‌های آلمانی را سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه اعلام کرده است.

منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان