arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷

کاهش بیماری گواتر از ۶۸ درصد به ۶.۵ درصد در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در طول دو دهه پوشش مصرف نمک یددار به ۹۸ درصد در کشور رسید، گفت: در این مدت، بیماری گواتر از ۶۸ درصد به ۶.۵ درصد در کشور کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه ید مادهای حیاتی است که در ساخت هورمون‌های تیروئید نقش اساسی ایفا می‌کند، گفت: از سالها قبل، کمبود ید به عنوان مشکل عمده تغذیهای در کشور وجود داشته است و طبق بررسیهای کشوری در سال ۶۸، شیوع ۷۰ درصدی گواتر در کشور تایید شد که گواتر نیز نشانه بارز کمبود ید در بدن است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۰ که کمیته کشوری پیشگیری و کنترل کمبود ید تشکیل شد، به عنوان راهکاری عملی و ارزان قیمت، ید را به نمکهای خوراکی اضافه کرد که براساس تصویب این کمیته و مقررات وضع شده، تمامی کارخانههای نمک موظف به افزودن ید به نمکهای خوراکی شدند.

عبداللهی با بیان اینکه با افزودن ید به نمک‌های خوراکی بیماری گواتر روبه کاهش رفت، خاطرنشان کرد: در طول دو دهه ید رسانی به رژیم غذایی مردم، شیوع گواتر از ۶۸ درصد به ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرده است و پوشش مصرف نمک یددار به ۹۸ درصد در کشور رسید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه کاهش کمبود ید معرفی شد، افزود: در حال حاضر که تقریبا ۲۵ سال از یدرسانی میگذرد، این مشکل تحت کنترل است.

وی در خصوص برنامههایی که در زمینه پایش و کنترل کمبود ید در دست انجام است، گفت: در این راستا برنامه پایش ید ادرار دانش آموزان در سطح کشور وجود دارد؛ به عبارتی پایش سالانه ید ادرار دانش آموزان نشان میدهد که این ماده در بدن آنها کافی است یانه، که این پایش شاخص کفایت دریافت ید در جامعه است.

بنابر اعلام وبدا، عبداللهی ادامه داد: طبق اطلاعاتی که از این پایش سالانه استخراج شده است، میتوان دریافت که میانه ید ادرار دانش آموزان در حد مطلوب و بالاتر از مطلوب است که نشان کفایت دریافت این ماده در بدن مردم جامعه و کافی بودن ید در نمکهای خوراکی است.

وی درخصوص سنجش سلامت و کیفیت نمکهای خوراکی از لحاظ دارا بودن ید، بیان کرد: نمکهای خوراکی که در سطح کشور در کارخانجات مجاز تولید و بستهبندی میشوند، تحت نظام پایش و کنترل کیفیت نمکهای خوراکی مورد بررسی قرار گرفته و ید آنها اندازهگیری میشود.

وی در پایان افزود: این پایش هم در سطح تولید با مسئولیت سازمان غذا و دارو و هم درسطح عرضه توسط بازرسین بهداشت محیط با کیت یدسنج انجام می‌شود.

نظرات بینندگان