arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷

عضو فراکسیون امید: از عارف به دلیل اینکه بحث رفع حصر را پیگیری مجدانه نکرد گله داریم

میرزایی نیکو درباره وضعیت زهرا رهنورد گفت: به خانم رهنورد هم گفته شده هر موقع خواستی می توانی بیرون بروید اما حکمی نداده اند. همانطور که گفته شد بیرون نروید، الان گفته شده می توانید بیرون بروید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس از آخرین وضعیت حصر گفت و نسبت به پیگیری برگزاری انتخابات استانی مجلس در کمیسیون شوراها خبر داد.

خبرگزاری خانه ملت، محمدجواد یافتیان؛ "چرا تحزب در ایران عقب مانده است؟" این سوال نه جدید است نه پاسخ شفافی دارد. تعداد پاسخ های آن می تواند به تعداد افرادی که از آن ها سوال می شود متفاوت باشد. خبرگزاری خانه ملت پیش از این در میزگردی عوامل عقب ماندگی احزاب و عدم گرایش جامعه و دولتمردان را به تحزب با حضور اعضای احزاب قدیمی در ایران و رییس خانه احزاب بررسی کرد. در کنار این مبحث کمیسیون ماده 10 احزاب به عنوان بخش ساختاری مهمی در روند قانونی و سیاسی احزاب است و قاسم میرزایی نکو، عضو ناظر مجلس در این کمیسیون معتقد است که نگاه حاکمیت به تحزب تغییر کرده است. وی در این گفت و گو روند فعالیت این کمیسیون و دلیل عدم توسعه یافتگی احزاب در ایران را تشریح می کند و به عنوان عضو کمیته رفع حصر درباره وضعیت زهرا رهنورد شفاف سخن می گوید.

قاسم میرزایی نیکو ، عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت درباره ساختار این کمیسیون گفت: کمیسیون ماده 10 احزاب شامل 2 عضو از مجلس شورای اسلامی، 2 عضو از قوه قضائیه و 1 نفر از وزارت کشور است؛ اعضای غیر رسمی نیز از وزارت اطلاعات دعوت می شوند تا در این جلسات برخی مطالب به صورت حضوری مطرح شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب تصریح کرد : طی یک سال و نیم گذشته 28 جلسه این کمیسیون برگزار شد، البته قانون مربوط به این حوزه نیز اواخر اسفند 95 ابلاغ شد لذا ترکیب شورا تغییر کرد و 2 نفر از احزاب ملی و استانی نیز به کمیسیون اضافه شدند.صدور پروانه جدید، مجموعه تمدید پروانه ها و گزارش عملکرد مجموعه احزاب که در پایان دوره باید در کمیسیون مطرح شود از جمله مباحثی است که تاکنون در مورد آنها بحث و تبادل نظر شده است. جلسات هم اندیشی نیز داریم به طور مثال آقای باهنر و یکی از احزاب دیگر نیز در هفته گذشته دعوت شده اند تا گله هایی که دارند را به نمایندگی از احزاب مطرح کنند.

تشریح ساختار کمیسیون ماده 10 احزاب /15 خرداد آخرین مهلت تطبیق قانونی مرامنامه و اساسنامه احزاب

میرزایی نیکو درباره تغییر اساسنامه احزاب تصریح کرد : تطبیق قانون جدید با قانون قدیم نیازمند این بود که مرامنامه و اساسنامه احزاب تطبیق کند که این امر در حال انجام است؛ بنابراین 6 ماه استمهال در نظر گرفته شده و زمان تطبیق تمدید شد، از این رو 14 الی 15 خرداد امسال آخرین فرصت برای تطبیق مرامنامه و اساسنامه احزاب محسوب می شود.

تطبیق مرامنامه و اساسنامه به مشکل خیلی از احزاب تبدیل شده است
پارلمان پدیده غربی است و در شرق همواره ریشه های خلیفه و پادشاه بوده است، راه شکل گیری پارلمان نیاز از طریق احزاب است و به عبارتی حزب پایه اصلی شکل گیری پارلمان است.به عنوان مثال اگر احزاب فعال شوند، نفر و حزب سامان دهنده مسائلی مانند جریانات دی ماه سال گذشته حتما پاسخگو خواهد بود، نه اینکه افراد بی شناسنامه اقدام خودشان را انجام دهند و کسی نیز پاسخگو نباشد.

وی ادامه داد : موضوع تطبیق مرامنامه و اساسنامه به مشکل خیلی از احزاب تبدیل شده است؛ هم اکنون250 حزب وجود دارد که تنها 15 الی 20 حزب را می توان قدر و قوی خواند، از این تعداد 15 حزب تطبیق قانونی را انجام داده و 5 حزب دیگر باقی مانده اند، همچنین وجود اختلافات در احزاب کوچک مانع پیشرفت کارشان شده است.

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: اگر احزاب تطبیق قانونی را انجام ندهند دیگر نمی توان اقدامی برایشان در آینده انجام داد مگر اینکه از طریق اختیارات کمیسیون و در شرایط خاصی مهلت مجددی ارائه شود.

برای صدور مجوز احزاب تفاوتی بین چپ و راست قائل نیستیم

میرزایی نیکو درباره مجوز احزاب تصریح کرد : اخیرا بیش از 30 مجوز ارائه شده که در این میان 4 الی 5 حزب خوب مانند حزب ایثارگران و اتحاد ملت نیز مجوز گرفته اند، مجموعا سعی کردیم احزاب متعلق به جریان چپ و راست فرقی نکنند و اگر شرایط کلی تشکیل حزب وجود دارد، مجوز داده شود. همچنین مصطلح بود که نمایندگان قوه قضائیه سخت گیری هایی می کنند اما این مهم بالعکس بوده و آن ها در جلسات کمیسیون همراهی خوبی داشته اند.

دست اندازهای تحزب گرایی در ایران ؛ از خلاءهای قانونی تا اختلافات درونی

میرزایی نیکو در تشریح علل عقب ماندگی موضوع تحزب در ایران گفت : پارلمان پدیده غربی است و در شرق همواره ریشه های خلیفه و پادشاه بوده است، راه شکل گیری پارلمان نیاز از طریق احزاب است و به عبارتی حزب پایه اصلی شکل گیری پارلمان است.به عنوان مثال اگر احزاب فعال شوند، نفر و حزب سامان دهنده مسائلی مانند جریانات دی ماه سال گذشته حتما پاسخگو خواهد بود، نه اینکه افراد بی شناسنامه اقدام خودشان را انجام دهند و کسی نیز پاسخگو نباشد.

احزاب می توانند جریان انتخابات، تقلب ها و خرید رای را ساماندهی کنند

وی ادامه داد : همچنین در ساختار های حزبی در جریان انتخابات، تقلب ها، خرید رای ها و غیره بر طرف و ساماندهی می شود و در این بین سهم در قدرت و پاسخگویی نیز توسط احزاب تعیین می شود، تا قبل از 5 سال گذشته نیاز به احزاب حس نمیشد اما اکنون این نیاز به جد حس می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد : وقتی جریان دی ماه سال گذشته شروع شد، از 18 دبیر کل احزاب چپ و راست و میانه دعوت کردیم و جلسه برگزار شد؛ 70 درصد حرف مشترک داشتند و مابقی تک مضراب هایی بودند که همواره همه جا وجود دارد. این مهم نشان می دهد که در کشور به بلوغ اجتماعی، حزبی و سیاسی رسیده ایم و احزاب در بدنه جامعه و گروه های مرجع نقش دارند.

میرزایی نیکو در ادامه گفت : همچنین آقای لاریجانی در جلسه ای توصیه اکید می کردند که احزاب خُرده‌پا در هم ادغام شوند یا به عبارتی مجموعه های قدرتمند را تشکیل دهند؛ این مهم در انتخابات ها شکل می گیرد اما پس از آن هر حزبی دنبال کار خودش می رود. به عنوان مثال جمنا و اصلاح طلبان در زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری این چرخه را طی کردند.

رویکرد حاکمیت به احزاب تغییر کرده است

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در تشریح تغییر رویکرد حاکمیت به مقوله تحزب گفت : شاید در دوره زمانی حاکمیت تمایلی به فعالیت احزاب نداشت و نگرانی بر این مهم بود که خط قرمزها را عبور و فرم ها را از بین ببرند اما اکنون حاکمیت می خواهد حزب جایگاه قانونی داشته باشد.

وی افزود : همچنین یکی دیگر از دلایل شکل نگرفتن حزب در کشور وجود خلاء های قانونی است؛ قانون احزاب نگارش شده برای نظارت بر احزاب در شرایط جریانات سال 88 و در مجلس گذشته به صورت رادیکال نوشته شده است. این امر را به بازنگری گذاشته ایم و به دبیران کل احزاب گفته شد ترکیب 7 نفره را به کمیسیون ماده 10 احزاب برای این مسئله معرفی کنند.

میرزایی نیکو خاطر نشان کرد : بنابراین با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دبیران کل احزا و نمایندگان مجلس قانون احزاب را بازنگری می کنیم؛ 2 جلسه دیگر این مهم تمام می شود و بعد برای مطالعه به دبیران کل ارائه خواهد شد.

در بازنگری قانون احزاب، ثبت حزب تسهیل شده است

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در تشریح روند بازنگری قانون احزاب گفت : در این بازنگری حزب را مثل یک شرکت اقتصادی در نظر گرفته ایم؛ به عبارتی همانظور که برای ثبت شرکت اقتصادی روند امور راحت است، تشکیل حزب را تسهیل کرده ایم اما باید مراحل مقبولیت را طی کنند و امتیازاتی در نظر گرفته شده که باید کسب شود.

وی افزود: به نظر می رسد تا یک ماه دیگر این مسئله به اتمام برسد و پس از کسب نظر احزاب، در کمیسیون شوراها مطرح و سپس برای بازنگری قانون احزاب در صحن مطرح شود.
در گفتگو با نمایندگان بسیاری موافق برگزاری انتخابات استانی هستند اما عیب بزرگ این است که فراکسیون جای حزب را گرفته و فراکسیون نیز تعهد حزبی را ندارد.

وی ادامه داد : حکومت های ایدئولوژیک چنین حالتی را دارند. مثلا در فراکسیون امید اینطور است که طرف یکباره خودش اجتهاد می کند و مجتهد می شود در حالی که فعالیت های سیاسی و حزبی باید تعریف شود. مسائل حزبی باید قانونمند شود. به طور مثال نگاه آقای عارف این است که سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص ابتدا به جمع بندی برسد و بعد مطرح شود؛ یعنی یک نفر چند امضاء جمع نکند و از این اقدام به عنوان اهرم فشار و کسب امتیاز استفاده نکند.

میرزایی نیکو ادامه داد : همچنین اقدام دیگری در خصوص احزاب آغاز کرده ایم؛ به عنوان مثال در کشورهای عراق، ترکیه و غیره تمام نمایندگان مجلس باید عضو حزب باشند لذا برای پا گرفتن حزب باید در برگزاری انتخابات تغییراتی را ایجاد کنیم. بنابراین چون لایحه جامع انتخابات از طرف دولت نیامد، کارگروه کمیسیون شوراها اقدام خود در این رابطه را شروع کرده و در تلاش هستیم بتوانیم انتخابات مجلس را استانی کنیم و در این راستا نظر شورای نگهبان را هم اخذ می کنیم.

به دنبال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی هستیم

این نماینده مجلس با اشاره به ملزومات ایجاد ساختار حزبی در کشور گفت : برای رسیدن به یک ساختار حزبی باید تغییراتی در سیستم انتخابات مجلس نیز رخ بدهد و گام اول این موضوع انتخابات استانی است. می توان گفت در گام اول حداقل 30 درصد نمایندگان حزبی باشند و امیدواریم این مسئله به مجلس یازدهم برسد.

میرزایی نیکو در این خصوص خاطر نشان کرد : در گفتگو با نمایندگان بسیاری موافق برگزاری انتخابات استانی هستند. البته عیب بزرگ این است که فراکسیون جای حزب را می گیرد و فراکسیون نیز تعهد حزبی را ندارد.

وی ادامه داد : حکومت های ایدئولوژیک چنین حالتی را دارند. مثلا در فراکسیون امید اینطور است که طرف یکباره خودش اجتهاد می کند و مجتهد می شود در حالی که فعالیت های سیاسی و حزبی باید تعریف شود. مسائل حزبی باید قانونمند شود. به طور مثال نگاه آقای عارف این است که سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص ابتدا به جمع بندی برسد و بعد مطرح شود؛ یعنی یک نفر چند امضاء جمع نکند و از این اقدام به عنوان اهرم فشار و کسب امتیاز استفاده نکند. در واقع دکان دونبشی است که خوشبینانه ترین حالت آن فعالیت برای مردم منطقه است که از اهرم فشار استفاده می شود اما اگر حزب راه بیفتد این اقدام ساماندهی می شود.

سران قوا در مواجه با برجام یک ساز می‌زنند و وحدت دارند

میرزایی نیکو با اشاره به وحدت همه مسئولان کشور در موضوع برجام گفت : در حوزه برجام روی سناریویی کار شده است و شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضائیه همه یک ساز می زنند و وحدت دارند، این جریانات در مواجه با برجام به جمع بندی رسیده اند.
در مسائل منطقه ای نیز این سوال وجود دارد با کشورهای ترکیه، عراق و عمان چقدر می توانیم بازی کنیم؟ این امر بد است که سوریه با این همه روابط خوب کشورمان، پالس دهد که با کشورهای دیگری در ساخت و ساز کشورش اقدام خواهد کرد یا جنگ نیابتی را قبول ندارد، این موارد همه قابل مذاکره است زیرا نقشه برجام نشان داد دیپلماسی کشورمان قوی است و سبب شده غربی ها داد بزنند سرشان کلاه رفته است

وی ادامه داد : در شرایط فعلی همه دنیا می گویند ترامپ کار خطایی کرده و معاهده بین المللی را از بین برده و آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست لذا نباید چنین امری معکوس نشان داده شود که ایران چنین رفتاری را با برجام کرده است. در این خصوص دو راه در پیش داریم؛ ابتدا بیان مسائلی مانند عدم کفایتی که مطرح می کنند، این مسئله موجب می شود خودمان در داخل خودمان را از بین ببریم که با توجه به شرایط چنین اقدام خوب نیست. همچنین راه دیگر این است که محکم بایستیم و از حقوق بین المللی دفاع کنیم.

نظام درباره برجام اجماع دارد

میرزایی نیکو درباره وظایف دولت در شرایط خروج آمریکا از برجام با اشاره به متن بند 36 برجام و همچنین بند 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت :بندهای ذکر شده مربوط به برهم خوردن برجام است نه کم و زیاد شدن یک عضو. بنابراین راستی آزمایی که مطرح شده و رهبر انقلاب نیز تاکید کرده اند باید پیش برود.

وی افزود : برای نقطه به نقطه مربوط به برجام جلسات متعدد برگزار شده و اجماع نظام روی برجام بوده و سران نظام اجماع داشتند. الان نیز باید برای ادامه انسجام وجود داشته باشد وگرنه شاید ضربات جبران نباپذیری رخ دهد. ترامپ خطای بزرگی را انجام داده لذا این خطا را نباید آگراندیسمان کنیم و مانند آنها مجدد خطا کنیم ، به نظر می رسد اقدام حقوقی شاید جواب ندهد و باید روی اجماع سیاسی علیه آمریکا اقدام کنیم و با اروپایی ها ادامه دهیم.

فقر، فساد، بی عدالتی و نارضایتی مردم چالش‌های ملی هستند

میرزایی نیکو با اشاره به مشکلات فعلی کشور گفت : باید اذعان کرد در سطح ملی نیز چالش های زیادی مانند فقر، فساد، بی عدالتی، نارضایتی مردم، آلودگی محیط زیست، کمبود پول، وضعیت منابع ارزی و غیره وجود دارد که اگر دست به دست هم دهند هر کجای این سرزمین می تواند غائله ای بوجود بیاید. لذا این موارد یکی از فاکتوهای ملی است که نباید رها شود.

وی خاطر نشان کرد : در مسائل منطقه ای نیز این سوال وجود دارد با کشورهای ترکیه، عراق و عمان چقدر می توانیم بازی کنیم؟ این امر بد است که سوریه با این همه روابط خوب کشورمان، پالس دهد که با کشورهای دیگری در ساخت و ساز کشورش اقدام خواهد کرد یا جنگ نیابتی را قبول ندارد، این موارد همه قابل مذاکره است زیرا نقشه برجام نشان داد دیپلماسی کشورمان قوی است و سبب شده غربی ها داد بزنند سرشان کلاه رفته است.

مواجهه با منافقین در کشور رها شده است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین تصریح کرد : امروزه بحث منافقین نیز مهم به نظر می رسد اما انگار این موضوع رها شده است. شاید تبلوری مانند داعش نداشته باشد اما شبکه منافقین در داخل کشور برای ایجاد ناامیدی و چالش فعالیت می کند.

وی خاطر نشان کرد : افرادی مانند جان بولتون و غیره در شبکه های آمریکایی و مجموعه های تصمیم گیری برای منافقین نقش ایجاد می کنند. لذا باید برای مقابله با این مسائل راهکار در نظر گرفته شود.

آخرین اخبار از حصر

وی تصریح کرد : در فراکسیون امید کمیته رفع حصر تشکیل شده است. البته از آقای عارف به دلیل اینکه پیگیری مجدانه نکرد گله داریم، با این حال پیگیری ها باعث شد شرایط امنیتی آقای کروبی تغییر کند و رفت‌وآمدها و غیره بهتر شده است، افراد درجه یک خانواده و البته کمی فراتر از اعضای خانواده درجه یک می توانند رفت و آمد کنند.

میرزایی نیکو درباره وضعیت زهرا رهنورد نیز تصریح کرد : به خانم رهنورد هم گفته شده هر موقع خواستی می توانی بیرون بروید اما حکمی نداده اند. همانطور که گفته شد بیرون نروید، الان گفته شده می توانید بیرون بروید.

نظرات بینندگان