arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
دو تحلیلگر در گفت و گو با «انتخاب» اظهارات اخیر روس ها در مورد ایران را بررسی کردند؛

فریدون مجلسی: روس‌ها هرگز به خاطر ایران فداکاری نخواهند کرد؛ اینها از روز اول متحد اسرائیل بودند / پوتین از خدا می‌خواهد جنگی شود تا به جای ایران بازار نفت را پر کند / کنعانی مقدم: اگر قرار باشد روس‌ها چرخشی به سمت اسرائیل داشته باشند، ایران در روابطش با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد

مواضع اخیر روسیه درمورد لزوم خروج ایران از سوریه واکنش های متفاوتی میان مسئولان هر سه کشور و نیز کارشناسان داشته است. فریدون مجلسی دیپلمات سابق کشورمان و حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با «انتخاب» این موضوع را بررسی کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فریدون مجلسی: روس‌ها هرگز به خاطر ایران فداکاری نخواهند کرد؛ اینها از روز اول متحد اسرائیل بودند / پوتین از خدا می‌خواهد جنگی شود تا به جای ایران بازار نفت را پر کند / کنعانی مقدم:  اگر قرار باشد روس‌ها چرخشی به سمت اسرائیل داشته باشند، ایران در روابطش با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد

مواضع اخیر روسیه درمورد لزوم خروج ایران از سوریه واکنش های متفاوتی میان مسئولان هر سه کشور و نیز کارشناسان داشته است.

به گزارش «انتخاب»، ماجرا پس از دیدار پوتین و بشار اسد آغاز شد که در آن، پوتین خواستار خروج همه نیروهای خارجی از سوریه شد. در روزهای بعد، دو مقام روس به این اظهارات واکنش نشان دادند. یکی منظور پوتین را شامل ایران و حزب الله دانست و دیگری تلاش کرد این موضوع را تلطیف کند.

فریدون مجلسی: روس‌ها هرگز به خاطر ایران فداکاری نخواهند کرد؛ اینها از روز اول متحد اسرائیل بودند / پوتین از خدا می‌خواهد جنگی شود تا به جای ایران بازار نفت را پر کند / کنعانی مقدم:  اگر قرار باشد روس‌ها چرخشی به سمت اسرائیل داشته باشند، ایران در روابطش با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان در گفت و گو با «انتخاب»، درباره اینکه آیا مواضع روسیه درخصوص ایران دچار چرخش شده یا خیر، گفت: چرخش موضع نمی بینم به هیچ وجه. روس ها به هیج وجه به ایران رو نداشته که حالا بخواهند بچرخند. روسیه نه متحد است نه طرفدار ایران. روس ها همسایه ایران هستند و طرفین حق دارند با کشورهای مخلف روابط داشته باشند.

او ادامه داد: بعضی ها در ایران به خاطر علایقی، روی روسیه حساب باز می کنند که این به نفع منافع ملی ایران نیست. روسیه هر طور منافعش اقتضا کند تصمیم میگیرد و عمل می کند و هرگز به خاطر ایران فدارکاری نکرده و جبهه نمی گیرد. ممکن است این توهمات وجود داشته باشد ولی درست نیست.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: روسیه را باید از کشورهایی اروپایی دانست که البته اختلافاتی با هم دارند. اگر آنها از روسیه بخواهد حمایتش از ایران را قطع کند تا آنها هم تحریم های روسیه را بردارند، همان لحظه این کار را انجام می دهد.

مجلسی درباره موضع روسیه پیرامون خروج ایران از سوریه هم گفت: روسیه مایل است پایگاهش در سوریه باقی بماند و حضورش مورد چون و چرا قرا نگیرد. در این شرایط، اگر ایران نیز در بماند، بهانه ای است که آمریکا هم با توسل به آن بخواهد در سوریه بماند. به همین دلیل روسیه می گوید همه از جمله ایران باید بروند. البته همه از جمله امریکا و روسیه با این موضوع موافقند که ایران از سوریه خارج شود چون ایران برای مقابله با تروریست ها هزینه و شهید داده و دیگر به آن نیازی ندارند.

او درباره زمزمه های توافق ضمنی آمریکا و روسیه و اینکه آیا مسکو زیر پای ایران را خالی کرده است؟، گفت: من با این نگاه موافق نیستم. روسیه پشت ایران را خالی نکرده. روسیه همیشه متحد اسرائیل بوده و خواهد بود. 25 درصد جمعیت اسرائیل اسلاو و نصف شان روس هستند. روسیه روابط بازرگانی و اقتصادی زیادی با اسرائیل نسبت به ایران دارد و از روز اول تشکیل آن، مدافع موجودیت آن بوده.

مجلسی می گوید: روسیه سامانه اس 400 هم برای آن از سوریه بیرون کشید که بین ایران و اسرائیل تهدیداتی رد و بدل شد و به روس ها گفتند فعلا دست نگه دارید. موضوع این است که اسرائیل از متحد خود روسیه خواسته وسایل دفاعی که به زیان موشک های اسرائیلی باشد، ندهند.

او گفت: روسیه از رو اول متحد اسرائیل بوده و هست و خواهد بود، تکیه کردن به روسیه اشتباه است. روسیه عجالتا فعلا مورد تحریم است اما ایران می تواند چیزی بخرد یا بفروشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: روسیه در نفت و گاز رقیب ایران است؛ از خدا می خواهد جنگ کوچکی رخ دهد، بنادر بسته و صادرات قطع شود، تا قیمت برود بالا و روسیه و بازار را پر کند و برنده بازی شو.

فریدون مجلسی: روس‌ها هرگز به خاطر ایران فداکاری نخواهند کرد؛ اینها از روز اول متحد اسرائیل بودند / پوتین از خدا می‌خواهد جنگی شود تا به جای ایران بازار نفت را پر کند / کنعانی مقدم:  اگر قرار باشد روس‌ها چرخشی به سمت اسرائیل داشته باشند، ایران در روابطش با روسیه تجدیدنظر خواهد کرد

روسیه نمی تواند برای سوریه تعیین تکلیف کند

حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی هم در گفت و گو با خبرنگار انتخاب گفت: یکی از خواسته های تمام کنفرانس های صلح سوریه و کاهش درگیری در این کشور، خروج کلیه نیروهای نظامی از سوریه است و بعد از اینکه شرایط عادی شود و امنیت قرار شود، باید همه خارج شوند و خود روسیه هم باید آنجا راترک کند.

او ادامه داد: اما تا زمانیکه بشار اسد خواهان این موضوع است، قاعده ای وجود ندارد و خواست دولت ها مهم است. به نظر می رسد که روسیه نمی تواند برای سوریه تعیین تکلیف کند و خود سوریه باید در مورد حضورنیروهای نظامی تصمیم گیری بکند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: هر عقل سلیمی نگران این است که هم پیمانانش در شرایطی قرار بگیرند که به عهد و پیکمان خود عمل نکنند. روسیه متحد استراتژیک ایران است و در چارچوب توافقات بین المللی خود با مسکو عمل خواهیم کرد، اما اگر قرار باشد روس ها چرخشی به سمت اسرائیل یا امریکا داشته باشند، ایران در روابطش با روسیه تجدید نظر خواهد کرد.

او افزود: اگر پوتین و روسیه می خواستند با صهیونیست ها هم پیمان شود قطعا در سوریه این چنین نمی ماندند. می دانید که حداقل 100 نفر در حوادث روسیه از مستشاران این کشور کشته شده اند. بنابراین این حاکی از آن است که اینها مواضع خصمانه دارند.

کنعانی  مقدم درباره روابط مسکو و تل آیو هم گفت: روسیه با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارد و اسرائیل را به رسمیت می شناسد و درباره با روابطش با اسرائیل، هیچگونه محدودیتی برای خودش قائل نیست. از طرف دیگر، روسیه با ما در یک پیمان استراتژیک قرار دارد که ایدئولوژی در آن ورود ندارد و فقط بحث مقابله با استکبار در منطقه مطرح است. پس هرگونه احتمالی برای چرخش، در راستای منافع ملی اش وجود دارد.

او تاکید کرد: روسیه دو بردار برای تصمیم گیری اش دارد، منافع ملی و جلوگری از نفوذ امریکا. به غیر از این دو موضوع به هیچ چیز دیگر فکر نمی کند و تعهد ایدئولوژیکی به ما ندارد.

نظرات بینندگان