arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
واکنش رییس جمهوری ترکیه به افزایش نرخ دلار

اردوغان: با اختلال در بازار ارز، نمی توانید ما را شکست دهید

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بدون تعیین مخاطب خاص و به صورت تلویحی خطاب به احزاب مخالف، کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: با اختلال در بازار ارز و مداخله ارزی، نمی توانید ما را شکست دهید
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: با اختلال در بازار ارز، نمی توانید ما را شکست دهیدوی که در گردهمایی انتخاباتی مردم شهر اسپارتای ترکیه سخن می گفت، در واکنش به افزایش نرخ ارزهای خارجی و به خصوص دلار در روزهای اخیر در ترکیه، مدعی شد که اختلال در بازار ارز ترکیه توطئه ای ساختگی بوده و برای زمین زدن دولت این کشور طراحی شده است.
افزایش نرخ انواع ارز در بازار ترکیه که از اول سال جاری میلادی آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که لیر ترکیه در 6 ماه گذشته حدود یک چهارم ارزش خود را از دست داده است.
بهای هر دلار آمریکا در اوایل سال جاری میلادی 3.7 لیر و قیمت هر یورو نیز 4.5 لیر بود ولی در معاملات امروز هر دلار آمریکا به قیمت 4.70 لیر و هر یورو نیز به نرخ 5.50 لیر فروخته شد.
افزایش ناگهانی نرخ ارز در ترکیه طی روزهای اخیر و در آستانه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس ترکیه که قرار است در سوم تیرماه برگزار شود، موجب واکنش مقامات و احزاب ترکیه شده و مقامات دولت این کشور این افزایش را نتیجه یک توطئه و احزاب و چهره های منتقد دولت نیز آن را نتیجه بی تدبیری و ضعف برنامه های دولت در کنترل بازار ارز می دانند.
اردوغان در سخنرانی امروز همچنین با انتقاد از وعده های نامزدهای انتخابات ترکیه در خصوص تعطیل کردن طرح های مهم عمرانی این کشور از جمله کانال استانبول گفت: آیا می شود کشور را به مخالفانی سپرد که از پروژه هایی که وجهه ترکیه هستند، انتقاد می کنند؟ 
وی اضافه کرد: آیا می شود ترکیه را به کسانی سپرد که به جای دادن وعده های انتخاباتی برای ساخت پروژه های جدید، از توقف و تخریب پروژه های فعلی سخن می گویند؟
وی همچنین انتخابات پیش رو را مهمترین انتخابات در تاریخ ترکیه دانست و بیان کرد: در این انتخابات یا دستاوردهای 16 ساله را با رای مردم به حد اعلی خواهیم رساند و یا این که این دستاوردها به متفق هایی که در صدد زمین زدن دولت و کشور ترکیه هستند، تسلیم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها و مرال آکشنر رهبر حزب نیک در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به رقابت می پردازند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود ولی زمان برگزاری این دو انتخابات مهم 17 ماه به جلو کشیده شد.

نظرات بینندگان