arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۱۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۰

طراح اولین عملیات شبانه جنگ که بود؟

به هنگام شروع جنگ تحمیلی، دوره یازدهم سپاه در حال آموزش بود و شهید با استفاده از تجربیات خود آنان را آماده ورود مستقیم به دفاع مقدس نمود و با استفاده از آنان اولین و موثرترین عملیات شبانه را طراحی و هدایت نمود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 به هنگام شروع جنگ تحمیلی، دوره یازدهم سپاه در حال آموزش بود و شهید با استفاده از تجربیات خود آنان را آماده ورود مستقیم به دفاع مقدس نمود و با استفاده از آنان اولین و موثرترین عملیات شبانه را طراحی و هدایت نمود.

به گزارش انتخاب به نقل از مشرق، سردار شهید علی غیور اصلی در چهارم بهمن ماه سال 1330مصادف با شب اربعین حسینی در مشهد مقدس دیده به جهان گشود. وی طفلی آرام و خوش چهره بود. اعتماد به نفس خصوصیتی دائمی وی بود که از دوران کودکی به مدد آن مشکلات را از میان برداشته و همواره این ویژگی در کنار ادب و مهربانیش باعث جذب دیگران می شد.
 
از 6 سالگی فرایض دینی را به خوبی انجام می داد و در سن7 سالگی درس و مدرسه را آغاز کرد.

با علاقه درس می خواند و از قدرت درک خوبی برخورداربود. ضمن دارا بودن روحیه فعال و اجتماعی، در کنار فعالیت ها به ورزش نیز می پرداخت. شهید غیور اصلی پس از اتمام تحصیلات به تهران عزیمت کرد و در واحد تیپ نیروهای ویژه هوابرد ارتش استخدام شد.

او بسیار زیرک و باهوش بود لذا پس از اینکه دوره های متعددی را در داخل کشور گذراند، برای تکمیل تجربیات نظامی به چند سفر خارج از کشور از قبیل آلمان، ایتالیا، مصر، اردن و عمان اعزام گردید.
شهید علاوه بر آشنایی هر چه بیشتر با مسائل و تاکتیک های نظامی این فرصت را یافت تا فرهنگ های مختلف دیگر محل را از نزدیک مشاهده کند. وی با تواضع و متانت در رفع مشکلات دیگران از تجربیات خود سود می جست و از هیچ تلاشی فروگذار نبود.

در تمام دوران زندگیش بسیار به مذهب اعتقادات دینی اش اهیمت می داد و اطرافیانش را به نماز اول وقت توصیه می کرد .صراحت بیان داشت، توصیه او همیشه این بود:

«مواظب باشید خطر همیشه همه جا است، فقط با انسان و مومن واقعی دوستی کنید و از افراد بی اعتقاد دوری کنید».

شهید به مطالعه کتاب علاقه زیاد داشت و آثار شهید مطهری را مطالعه می کرد و مصرانه سخنرانی های ایشان را دنبال می کرد .

ارتش رژیم شاهنشاهی که از جانب او بسیار احساس خطر می کرد، او را با تمام تجربیاتش به لشگر92 زرهی اهواز منتقل کرد. شهید به دلیل فعالیت های مختلف علیه رژیم شاه ، مورد تعقیب قرار گرفت و موفق به فرار گردید. ولی در اوایل سال 1357 دستگیر و به بازداشتگاه اهواز منتقل شد، وی در آن دوران دفتر از اشعار خود تهیه کرد. پس از چند ماه حکم  اعدامش صادر شد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد. او به توصیه و وساطت شهید والامقام کلاهدوز با سردار علی شمخانی که در آن موقع فرمانده سپاه خوزستان بود، آشنا و مسئولیت تربیت نیروهای آموزشی سپاه اهواز را به عهده گرفت و از دوره سوم تا یازدهم عهده دار این مهم بود.

شهید غیور اصلی از یکسال قبل از شروع تهاجم عراق، آمادگی رزمی نیروهای عراقی را رصد نموده و معتقد به آغاز قریب الوقوع جنگ داشت و در همین راستا نسبت به تربیت نیروهای کارآمد با تمام توان مبادرت ورزید. در این مدت بیش از دویست نفر نیروی رزمی که بعدها اکثرا جزء سرداران پرافتخار دفاع مقدس شدند را تربیت نمود.

به هنگام شروع جنگ تحمیلی، دوره یازدهم سپاه در حال آموزش بود و شهید با استفاده از تجربیات خود آنان را آماده  ورود مستقیم به دفاع مقدس نمود و با استفاده از آنان اولین و موثرترین عملیات شبانه را طراحی و هدایت نمود.

در روز هشتم مهرماه، عراق با دور زدن سوسنگرد و حمیدیه به 23 کیلومتری اهواز رسید و خود را برای ورود به شهر اهواز در صبح نهم مهرماه آماده می کرد. استاندار وقت طی اطلاعیه ای عمومی، خواستار آمادگی دفاع شهری شد.

در همان شب شهید با اتکاء به همان نیروهای محدود و چند تن دیگر که عدد آنان از 40 نفر تجاوز نمی کرد، در یک رزم شبانه، نیروهای عراقی را به کمک نیروهای هوانیروز که صبح روز بعد به کمک وی شتافتند، تا پشت شهر بستان به عقب راند. در این عملیات تنها یک نفر از نیروهای وی ( شهید محمود مراد اسکندری ) به فیض عظیم شهادت نائل شد.

این تدبیر شهید عزیز ما، علاوه بر مأیوس کردن عراق از اشغال اهواز و شکست طرح صدام برای سقوط خوزستان، روش دفاعی نوینی را برای مقابله با ارتش صدام را برای تمام دوران دفاع مقدس به نیروهای سپاه و ارتش آموزش داد به گونه ای که این روش درتمام دوران دفاع مقدس روش غالب و تاکتیک اصلی ارتش و سپاه اسلام بود.

در غروب روز عملیات، در هنگامی که شهید به همراه سه نفر از همرزمان خود برای شناسایی مواضع جدید دشمن و طرح ریزی تهاجم بعدی در منطقه عملیاتی سوسنگرد در حال تردد بود، مجروح گردید و پس از انتقال به اهواز، در بیمارستان به فیض شهادت نائل گردید.

وی درسال 1352 ازدواج کرد و از او دو فرزند به یادگار مانده است . وصیت نامه ای از او بدست نیامده ، ولی خاطرات ، آموزشها ، روح بزرگ و شجاع او سینه به سینه نقل محافل یاران ، خانواده و دوستان وی است .
روحش شاد و یادش گرامی باد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
0
2
خدارحمت كنه ايشون راوهركسي براي حفظ اين آب وخاك زحمت كشيده وخائنين رارسوا كنه
نظرات بینندگان