arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

عضو ائتلاف مقتدی صدر: با عمار حکیم و العبادی به تفاهم رسیدیم

'رائد فهمی' دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق و عضو ائتلاف سائرون می‌گوید، توافقات سیاسی میان این ائتلاف با ائتلاف‌های النصر و ائتلاف الحکمه به مرحله هماهنگی رسیده و فراکسیون بزرگ پارلمانی عراق در روز‌های آینده اعلام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'رائد فهمی' دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق و عضو ائتلاف سائرون می‌گوید، توافقات سیاسی میان این ائتلاف با ائتلاف‌های النصر و ائتلاف الحکمه به مرحله هماهنگی رسیده و فراکسیون بزرگ پارلمانی عراق در روز‌های آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، فهمی تاکید کرد که توافقات سیاسی میان ائتلافش که رهبری آن به عهده مقتدا صدر است با ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر عراق و ائتلاف الحکمه به ریاست عمار الحکیم به مرحله هماهنگی رسیده و فراکسیون بزرگ پارلمانی طی روز‌های آینده اعلام خواهد شد.
فهمی در گفت: وگو با رسانه‌های محلی افزود: جناح‌های سیاسی دیگری در حال گفت: وگو با ائتلاف سائرون برای ورود به ائتلاف واحد هستند.
به گفته وی، روز‌های آینده شاهد اعلام ائتلاف میان سائرون، النصر، الحکمه و دیگر احزاب سیاسی شرکت کننده در رقابت‌های انتخاباتی خواهیم بود.
در همین حال فراکسیون الاحرار (ائتلاف صدر در پارلمان کنونی) روز دوشنبه اعلام کرد که مقتدا صدر به توافقات نهایی با نیرو‌های پیروز انتخاب رسیده است و ممکن است با اعلام فراکسیون بزرگ در چند روز آینده شاهد یک شگفتی سیاسی در عراق باشیم.
با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی ۲۲ اردیبهشت ماه عراق، نشست‌ها و دیدار‌های متعدد سران ائتلاف‌های پیروز در انتخابات برای تشکیل یک ائتلاف پارلمانی (فراکسیون) بزرگ که بتواند ضمن داشتن اکثریت پارلمان، دولت آینده را نیز تشکیل دهد برگزار شده و همچنان پر تعداد و با جدیت ادامه دارد.
در این مدت اظهارنظر‌های مختلفی در خصوص تفاهم میان دو یا چند ائتلاف پیروز انتخابات برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی (فراکسیون) منتشر می‌شود.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت ۴۴.۵ درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست‌های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با ۵۴ کرسی، الفتح (هادی العامری) با ۴۷ کرسی، النصر (حیدر العبادی) با ۴۲ کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با ۲۶ کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با ۲۴ کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با ۲۰ کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با ۱۹ کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با ۱۸ کرسی در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات ۲۸ فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.
در این انتخابات، پنچ گروه سیاسی شیعه نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه‌های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.
انتظار می‌رود که گروه‌های دیگری از کرد‌ها و اهل سنت، پس از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند.
طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.

نظرات بینندگان