arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
تحلیل «ایندیپندنت» از تصمیمات ترامپ در خروج از برجام و جنگ تجاری با چین؛

خروج آمریکا از برجام، تهران را به کدام سو می‌برد؟ / ترامپ نمی‌داند که با آتش بازی می‌کند و به سمت پرتگاه می‌رود / سودِ همه این اتفاقات را «چین» می‌برد

غیرقابل پیش بینی بودن و بی ثباتی در دولت ترامپ مدت ها به یک منبع نگرانی تبدیل شده است. اعلان جنگ تجاری پرزیدنت ترامپ علیه دوستان و دشمنان اکنون منجر به ایجاد یک اتحاد بین المللی جدیدی شده است. اکنون دشمنان قدیمی در یک چشم انداز ژئوپلتیک در حال تغییر گردهم آمده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خروج آمریکا از برجام، تهران را به کدام سو می‌برد؟ / ترامپ نمی‌داند که با آتش بازی می‌کند و به سمت پرتگاه می‌رود / سودِ همه این اتفاقات را «چین» می‌برد

کیم سنگوپتا در ایندیپندنت نوشت: غیرقابل پیش بینی بودن و بی ثباتی در دولت ترامپ مدت ها به یک منبع نگرانی تبدیل شده است. اعلان جنگ تجاری پرزیدنت ترامپ علیه دوستان و دشمنان اکنون منجر به ایجاد یک اتحاد بین المللی جدیدی شده است. اکنون دشمنان قدیمی در یک چشم انداز ژئوپلتیک در حال تغییر گردهم آمده اند. اولین واکنش نسبت به جنگ تجاری پرزیدنت ترامپ در زمینه تعرفه های فولاد و آلومینیوم علیه متحدان اروپایی، کانادا، مکزیک و چین توسط اتحادیه اروپا انجام شد. در این راستا فهرستی از محصولات آمریکا از جمله موتور سیکلت دیویدسون و کره بادام زمینی مشمول تعرفه اتحادیه اروپا شدند. کانادا در پاسخ به تعرفه‌های گمرکی جدید آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم در اقدامی تلافی جویانه در حال برنامه ریزی برای تحمیل تعرفه 25 درصدی به ارزش 13 میلیارد دلار علیه کالاهای آمریکایی است. دولت مکزیک هم در واکنش به این اقدام درصدد اعمال تعرفه بر فولاد ، گوشت خوک، میوه و پنیر از آمریکا تمرکز کرده است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: اما در میان هشدارهای فزاینده و سقوط بازارهای سهام؛ دونالد ترامپ بر خوب بودن جنگ تجاری تاکید می کند. دولت چین و هند که دهه ها درگیر خشونت و جنگ با یکدیگر بوده اند اکنون شاهد تقویت سریع روابط بین آن ها هستیم. همچنین ایران با خروج ترامپ از توافق هسته ای و تهدید وی در وضع تحریم های جدید، برای تامین امنیت و اقتصاد خود به سمت همکاری با روسیه و چین قدم برداشته است. مکزیک برای مقابله با ظهور مجدد قلدری آمریکا درصدد جذب متحدان جدید در آمریکای لاتین است. به طور کلی هدف اصلی اعمال تعرفه های توسط آمریکا ، پکن است. دو کشور چین و هند تا حد زیادی با اتخاذ اقدامات اقتصادی ناشی از جهانی شدن توانسته اند به پیشرفت های تکنولوژیکی و اجتماعی دست پیدا کنند. تولید ناخالص داخلی هر دو کشور در دو دهه بعدی از کشورهای عضو گروه جی 7 پیشی خواهد گرفت و این امر منجر به رقابت گسترده بین دو کشور پرچمعیت جهان خواهد شد. اما با این وجود به دلیل نگرانی از اقدامات اخیر ترامپ به سمت همکاری با یکدیگر قدم برداشته اند. این تعجب آور است که اکنون هند به سمت چین سوق پیدا کرده است در حالی که دولت های گذشته آمریکا سالها تلاش کردند تا از طریق وضع ابتکارات سیاسی، اقتصادی و نظامی هند را به متحد استراتژیک آمریکا علیه پکن تبدیل کنند. در این راستا می توان به اقدام دولت آمریکا در عضویت هند در اتحاد چهارگانه آمریکا – ژاپن – استرالیا برای مبارزه با سلطه چین بر منطقه یاد کرد.

موضوع دیگر رویارویی و تقابل آمریکا و متحدانش؛ ایران است. سایر اعضای توافق هسته ای بارها بر حفظ برجام تاکید کرده اند و آن ها اکنون به دنبال مقاومت نسبت به تحریم های آمریکا علیه شرکت های خارجی هستند که با ایران تجارت می کنند. علاوه بر این قدرت های اقتصادی بزرگی خواهان تجارت گسترده با ایران هستند. این کشور( ایران) سومین تامین‌کننده نفت برای اقتصاد در حال رشد هند است. در حالی که چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است. هند و چین هر دو در واکنش به تحریم های آمریکا بر تداوم خرید نفت از ایران تاکید کردند. چین ذی نفع اصلی سیاست خارجی آمریکا در مقابل ایران است. تهران در حال حاضر درصدد نزدیکی بیشتر به سمت روسیه و چین است. ایران علاوه بر کاهش تعرفه به منطقه آزاد تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری مسکو پیوست.

اعلان جنگ تجاری ترامپ در زمینه فولاد و آلومینیوم توسط حامیان و مشاوران افراطی وی تشویق شده است اما رهبران حزب و همچنین تحلیلگران و کارشناسان ارشد محافظه کار عمیقا نگران هستند. پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با تصمیم ترامپ در خصوص تعرفه های تجاری گفت: « اکنون به جای این که ما با متحدان اروپایی خود در رسیدگی به عملکرد تجارت نامنصفانه چین همکاری کنیم بیشتر متحدان خود را هدف قرار داده ایم.» دن اکرسون از موسسه کاتو اظهار داشت: « اعمال تعرفه علیه فولاد و آلومینیوم بیشتر بر مالیات دهندگانی که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رشد آمریکا دارد تاثیر میگذارد تا تولیدکنندگان آن. اقدامات دولت در عرصه تجارت تهدید برای پیشرفت مناطق دیگر است . ترامپ نمی داند که او با آتش بازی می کند. من فکر می کنم اکنون در حال رفتن به پرتگاه هستیم. کشورهای دیگر نسبت به این رویداد آگاه هستند و آن ها تلاش می کنند با عدم تبعیت از رئیس جمهور غیرعادی و خطرناک از نزدیک شدن به لبه پرتگاه خودداری کنند.»

نظرات بینندگان