arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷

وزیر دفاع قطر: عربستان توان تأثیرگذاری بر ایران را ندارد/ قطر تمایل به عضویت در ناتو دارد

وزیر امور دفاعی قطر در سالروز آغاز محاصره کشورش توسط عربستان و امارات می‌گوید دوحه تمایل دارد به عضویت سازمان نظامی «ناتو» در آید و کشورهای محاصره کننده اگر بتوانند حتی «هوا» را نیز از قطر دریغ می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع قطر: عربستان توان تأثیرگذاری بر ایران را ندارد/ قطر تمایل به عضویت در ناتو دارد«خالد بن محمد العطیه» رئیس شورای وزیران و وزیر امور دفاعی قطر در سالروز (5 ژوئن 2017) آغاز بحران در روابط چهار کشور عربی عربستان، مصر، امارات و بحرین با دوحه، اعلام کرد که قطر توانسته‌ است فشارها را تحمل کند و در مقابله با این بحران موفق باشد.

العطیه در گفت‌وگو با مجله «العطایا» قطر، قدرت را در دو عامل مادی و معنوی دانست و گفت که عوامل قدرت معنوی در قطر «تقوا»، «تعهد به میهن» و «تعهد به امیر قطر» است. 

 

خالد با بیان اینکه به دستور تمیم بن حمد، قطر امکانات و تشکیلات و نیروهای مسلح خود را در سه سطح «تاسیسات»، «تجهیزات» و «نیروهای انسانی»  تقویت کرده است، گفت وضعیت قطر از قبل از محاصره بهتر است و حتی این محاصره سبب اتحاد مردم و حکومت شده و «اگر این محاصره ظالمانه برای کشوری دیگر رخ داده بود، دوام نمی‌آورد».

وزیر امور دفاعی قطر، «سیاست باز مقابل دیگر کشورها، قبل از محاصره و بویژه بعد از آن» را از راهبردهای کشورش ذکر کرد و گفت،‌ دوحه به دنبال یافتن راه‌های دریایی و هوایی جایگزین [برای راه زمینی مسدود شده توسط عربستان] است.

خالد العطیه در پاسخ به این سوال که «آیا کشورهای محاصره کننده قطر، تلاش کرده‌اند، برای تکمیل کار خود [در فشار به قطر] جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر بگذارند؟»، گفت: آنها توان تأثیرگذاری بر ایران را ندارند. اگر دست آنها بود، حتی هوا را هم از قطر می‌گرفتند.

وزیر امور دفاع قطر در پاسخ به این سوال که هماهنگی و همکاری با سازمان دفاعی اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به کجا رسیده است، گفت: همانطور که گفتم، قطر سیاست باز در پیش دارد و طبعا این رویکرد قبل از محاصره هم بود اما ما الان داریم آن را توسعه می‌دهیم. این رویکرد جدید ماست. ما روابط متمایز و شراکت‌هایی راهبردی با بسیاری از متحدانمان داریم همچنانکه با سازمان ناتو روابطی رو به توسعه داریم.

خالد العطیه توضیح داد: ما با اتحادیه اروپایی از طریق سازمان دفاع اروپایی شراکت داریم و برای اطلاع شما، اولین اسکادران عملیاتی با انگلیس را بعد از جنگ جهانی دوم (1945) در اروپا تشکیل داده‌ایم. قطر و بریطانیا این اسکادران را با جنگنده‌های تایفون تشکیل داده‌اند تا در دفاع از دو کشور مأموریت داشته باشند. این مسئله برای قطر از اواخر سال 2021 اجرایی می‌شود.

وزیر امور دفاعی قطر در پاسخ به سوالی درباره تمایل قطر برای عضویت در سازمان ناتو و میزان تمایل ناتو برای پذیرش دوحه گفت:‌ اولا ما در قطر، همکاری عملی و واقعی با ناتو داریم که روزانه در حال توسعه است. شاید این همکاری به این منجر شود که قطر میزبان یکی از یگان های ناتو یا یکی از مراکز تخصصی آن شود. اما در خصوص عضویت [قطر در ناتو باید بگویم]، ما متحد اصلی خارج از ناتو برای ناتو هستیم. تمایل برای عضویت کامل وجود دارد اگر شراکت‌ها با ناتو توسعه یابد. دیدگاه ما روشن است. ناتو هم قدردان اقدامات قطر در مبارزه با تروریسم و مبارزه با حمایت مالی از آن هست و به قطر به عنوان شریکی جدی و قابل اعتماد می‌نگرد.

 

در بخشی دیگر از این مصاحبه، وزیر دفاع قطر در پاسخ به سوالی درباره استفاده کشورهای مختلف از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای آن را «حق همه» دانست و گفت «منحصر به کسی نیست» اما موضع قطر درباره سلاح اتمی، مالکیت و انتشارش روشن است و همیشه خواستار عاری‌سازی کلی منطقه از سلاح کشتار جمعی شده است. اما در خصوص استفاده قطر، فکر نمی‌کنم به دلیل نعمت پاک و تقریبا ارزان مثل گاز در آینده نزدیک طرحی داشته باشد. البته طرح‌هایی برای انرژی‌های تجدیدپذیر هست از جمله انرژی خورشیدی.

منبع: فارس
نظرات بینندگان