arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

درباره شهر «چینگ دائو» که میزبان روحانی است، بیشتر بدانیم

شهر 'چینگ دائو' در استان شاندونگ واقع در شرق چین یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین شهر‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که روز‌های ۹ و ۱۰ ژوئن میزبان اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های از جمله ' حسن روحانی' رییس جمهوری ایران است. از سال ۱۹۸۰ میلادی به این طرف بیش از ۲۷۰ طرح سرمایه گذاری در این شهر اجرا شده است که ده‌ها مورد آن را شرکت‌های بین المللی، چون 'فولکس واگن' و 'زیمنس' اجرا کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهر 'چینگ دائو' در استان شاندونگ واقع در شرق چین یکی از زیباترین و پیشرفته ترین شهرهای صنعتی چین محسوب می شود که روزهای 9 و 10 ژوئن میزبان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از جمله ' حسن روحانی' رییس جمهوری ایران است.

به گزارش ایرنا 'چینگ دائو' در زمره 14 شهر ساحلی برگزیده چین است که از سال 1978 میلادی درهای خود را به روی سرمایه گذاری خارجی باز کرده است.
این شهر به دلیل اینکه میزبان بسیاری از کارخانه های مشهور چون 'هایر' و 'هایسنس' است شهرت زیادی دارد و از لحاظ فنی و صنعتی نیز زبانزد مردم چین است.
از سال 1980 میلادی به این طرف بیش از 270 طرح سرمایه گذاری در این شهر اجرا شده است که دهها مورد آن را شرکت های بین المللی چون 'فولکس واگن' و 'زیمنس' اجرا کرده اند.
آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری خارجی در شهر ساحلی 'چینگ دائو' چین از آن زمان تاکنون به بیش از 60 میلیارد دلار رسیده است.
این شهر با 215 کشور، شهر و منطقه در سراسر جهان ارتباطات تجاری نزدیک دارد و ارزش تولید ناخالص داخلی آن به بیش از یک هزار میلیارد یوان (پول ملی چین) رسیده است.
این شهر قصد دارد طبق برنامه راه ابریشم نوین با دیگر کشورهای دنیا بخصوص با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای طرح های متقابل اجرا کند.
بر اساس طرح وزارت بازرگانی چین اولین منطقه ویژه همکاری های اقتصادی و تجاری چین و سازمان همکاری شانگهای در این شهر و در شهرک صنعتی آن ایجاد شده است.
ارزش تبادلات تجاری این شهر با کشورهای سازمان همکاری شانگهای، سال گذشته نزدیک به 4 میلیارد و 600 میلیون دلار بود که نزدیک به 10 درصد در طول یک سال بیشتر شده است.
کشورهای عضو سازمان در بیش از 160 طرح در شهر 'چینگ دائو' سرمایه گذاری کرده اند و این شهر هم متقابلا در 74 طرح در این کشورها سرمایه گذاری داشته است.
برای برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای بیش از 2 هزار نفر داوطلب، امور خدماتی را برعهده دارند و 3 هزار خبرنگار نیز این اجلاس را پوشش خواهند داد.
در نشست سازمان همکاری شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 خرداد در 'چینگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چین برگزار می شود رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.
'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران نیز به دعوت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.
این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است همچنین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به عنوان عضو اصلی گروه 1 + 5 به شمار می رود.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.

نظرات بینندگان