arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷

جزییاتی از عملیات تروریستی ۱۷ خرداد ۹۶/ تروریستی که چند روز در مرقد مستقر بود / سردار کوثری: ۶۰ تیم تروریستی قبل از حمله به مجلس و حرم امام شناسایی شدند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله، به بیان نا گفته‌هایی از نحوه نفوذ تروریست‌ها به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام (ره) در خرداد ۹۶ پرداخت و از ردیابی و متلاشی شدن بیش از ۶۰ تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و سپاه قبل از اقدام تروریستی داعش در تهران سخن گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله، به بیان نا گفته‌هایی از نحوه نفوذ تروریست‌ها به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام (ره) در خرداد ۹۶ پرداخت و از ردیابی و متلاشی شدن بیش از ۶۰ تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و سپاه قبل از اقدام تروریستی داعش در تهران سخن گفت.

به گزارش جام جم آنلاین، سردار اسماعیل کوثری ضمن گرامی داشت یاد و نام شهدا علی الخصوص شهدای حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر حضرت امام، به سئوالات جام جم آنلاین در این خصوص پاسخ داد.

سردار چطور شد که یک تیم تروریستی داعش سال گذشته امکان حضور در مجلس و مرقد امام را پیدا کرد؟

اول باید اشاره کنم که ده‌ها مورد از تیم‌های تروریستی قبل از حضور این گروهک در مجلس و حرم امام توسط سربازان گمنام و سپاه یا دستگیر و یا منهدم شدند. اما بالاخره یک تیم تروریستی که به ظاهر ۳ نفر در مجلس و دو نفر در مرقد امام دست به حمله تروریستی زد.

به تعبیری این اقدام تروریستی از بین ده‌ها مورد کشف شده اتفاق افتاد، بیش از ۶۰ مورد از تیم‌های تروریستی متعدد هم از شرق و هم از غرب کشور به دام ماموران امنیتی ما گرفتار شدند، اما متاسفانه در این میان یک تیم توانست به اعمال جنایتکارانه خود در مجلس و مرقد امام مبادرت کند.

در کل پذیرش همین یک مورد هم برای ما سخت بود و ما به مسئولین و دستگا ههای امنیتی هم قول دادیم تا حتی یک تیم هم امکان نفوذ در کشور را نداشته باشد.

اگر امکان دارد قدری از چگونگی نفوذ آن‌ها به کشور توضیح دهید؟

به هر حال این گونه تیم‌ها یک روزه که وارد کشور نمی‌شوند و توسط رابطین خود در داخل مورد حمایت و جانمایی قرار می‌گیرند. بحث تیم پشتیبان کننده آن‌ها در اعترافاتشان در دادگاه اخیر از طرف متهمین مورد اذعان قرار گرفته است.

در حال حاضر پشتیبانان گروه تروریستی در مجلس و مرقد امام دستگیر شده اند، و بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه هم این افراد به سزای اعمال خود خواهند رسید و هر فردی که وظیفه سنگین تری در جنایات سال گذشته تهران به عهده داشته احکام بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

به نظر شما آن‌ها چرا مجلس و حرم مطهر را برای اقدام جنایتکارانه خود انتخاب کردند؟

به هر حال آن‌ها هدف را شناسایی می‌کنند و اینکه بررسی می‌کنند به کدام مرکز راحتر می‌شود نفوذ کرد. ضمن اینکه بعضا خودشان برای شناخت محیط اقدام نمی‌کنند، چون نیرو‌های امنیتی رد آن‌ها را در دوربین‌ها زده و فورا شناسایی می‌شوند. خوب مجلس محلی برای دیدار‌های مردمی با نمایندگان خود دارد که حتی خارجی‌ها هم به راحتی می‌تواننند به داخل ورود پیدا کنند؛ لذا تصور می‌کنم اعضای مرتبط با تروریست‌ها قبل از عملیات از همین کانال مردمی آمده و محل را شناسایی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که امکان عملیات وجود دارد.

از طرفی خود نمایندگان مجلس هم درخواست کرده بودند به خاطر رفاه حال مردم اقدامات امنیتی قدری سبک‌تر گرفته شود به گونه‌ای که حتی پاسدارانی که در مسیر‌های دیدار‌های مردمی قرار داشتد به کلت کمری مسلح بودند، اما سلاح آن‌ها برای عموم آشکار نبود. در چنین فضایی تروریست‌ها احساس کرده بودند می‌توانند با یک سلاح برتر به اهداف شوم خود دست پیدا کنند؛ و این اتفاق افتاد، مطابق تصاویر ضبط شده تروریست‌ها بلافاصله جلوی درب مجلس از خودرو که پیاده می‌شوند شروع به رگبار بستن همه کردند که البته این آن‌ها هنری قلمداد نمی‌شود. در مجموع تاکید می‌کنم که همدستان این تیم تروریستی چندین بار به مجلس رفته و مسیر‌های مد نظر را مورد شناسایی کرده اند.

در خصوص ورود آن‌ها به مرقد مطهر امام بفرمایید آنجا چطور مورد هدف قرار گرفت؟

مرقد هم به همین ترتیب خیلی محدودیتی برای ورود و خروج وجود نداشته است. یکی از همدستان گروه تروریستی مرقد امام چند روز قبل در این محل مستقر بوده و حتی دو سه روزی در هتل مرقد هم اسکان داشته و کاملا مکان ترور را مورد شناسایی قرار داده است.

پس اطلاعات داخل را به بیرون مخابره می‌کرده؟

بله این شخص تروریست با بیرون در ارتباط بوده و مرتبا اخبار درون مرقد را و اینکه چه زمانی برای حمله مناسب است را با تیم عملیاتی بیرون مرقد چک می‌کرده، ولی آنچه مسلما است خود تیم عملیاتی برای شناسایی از قبل وارد مرقد نشده اند.

به چه دلیل؟

چون یکی از تابلو‌های داخل محوطه شخص تروریست را برای رسیدن به صحن حرم منحرف می‌کند و بجای دسترسی به ضریح مطهر به سمت دیگری کشیده می‌شود که بعدا پرسنل نیروی انتظامی با وی درگیر و مانع ادامه عملیات او می‌شوند؛ بنابراین اگر بخواهم به سئوال اول شما پاسخ دهم، چون این دو مرکز به لحاظ دسترسی و آمد و شد راحت‌تر از دیگر مراکز بوده از طرفی مکان‌های مهمی هم بشمار می‌آمده مورد هدف اعمال تروریستی داعش قرار می‌گیرد؛ و بالاخره به رغم اینکه ۱۷ تن از مردم بی گناه ما را به شهادت رساندند، اما همانطور که در ابتدا اشاره داشتید یک شکست بزرگ در عملیات تهران برای تروریست‌ها رقم خورد. در این خصوص تحلیل شما چیست؟

بله باید گفت: از آنجایی که خداوند دشمن‌های ما را احمق‌ها آفریده این تروریست‌ها هم به عاقبت دیگر دشمنان احمق ما دچار شدند. یعنی هیچگاه نتوانستند به صحن علنی مجلس دسترسی پیدا کنند و حتما هم قادر به این کار نمی‌شدند از طرفی آن‌ها در رسیدن به مرکزیت مرقد که مقبره حضرت امام در آن واقع شده ناکام ماندند.

اما در بعد نیت سیاسی تروریست‌ها از این اقدام هم باید گفت: آن‌ها بنا داشتند به مرکز مهم تصمیم گیری و مقننه کشور ضربه وارد کنند از سویی مرقد امام هم یک مکان مقدس و حفاظت شده است و لطمه زدن به این دو مکان به لحاظ سیاسی برای آن‌ها منفعت داشت.

با گذشت یکسال از این واقعه تلخ که منجر به کشته و مجروح شدن عده‌ای از هم وطنان ما شد، به لحاظ امینتی وضعیت این دو گیت (مرقد و مجلس) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به لطف خدا از آنجایی که ما در زمینه ایجاد امنیت تجربه زیادی کسب کرده ایم بسیاری از نقاط ضعفی اگر وجود داشته امروز مورد پوشش بچه‌های ما قرار گرفته است و لذا نتیجه آن است که تا حد زیادی امنیت مکان‌های حساس خود را ارتقا بخشیده ایم و به عمل اینکه می‌دانیم دشمن ما را رها نکرده به موازات آن هوشیاری نیرو‌های امنیتی ما هم بالا رفته است.

ما به این قضیه واقف هستیم که اگر دشمن با ما مذاکره می‌کند این به آن معنا نیست که از گروه‌های تروریستی حمایت نکنند و برای اینکه بخواهند ناامنی تهران را به مردم القا کنند حتی یک لحظه از ضربه زدن به ما کوتاهی نمی‌کنند.

به بحث امینت تهران اشاره کردید، شاید یکی از مولفه‌های تکمیل کننده امنیت کشور بویژه پایتخت مدافعان حرمی باشند که در آن سوی مرز‌ها با انواع گروهک‌های تروریستی در مبارزه هستند لطفا از نقش این عزیزان در تامین امینت کشور بفرمایید؟

باید اذعان کنیم نقش این عزیزان بسیار بالا بوده و هست، چون این مدافعان بعد از اینکه آمریکا در عراق شکست خورد و تعداد قابل توجهی کشته از خود بر جای گذاشت از منطقه فرار کرد، اما در مقابل جنگ‌های نیابتی به راه انداختند و طبق نقشه قرار بود به زعم خوشان یک حکومت اسلامی از سوریه و عراق تاسیس کرده و پس از اینکه جای پای خود را در منطقه محکم کردند در اولین فرصت به ایران حمله کنند.
اما حضور مدافعان حرم در جبهه مقاومت و دفاع از حرم آل الله موجب شد توطئه دشمن از بیخ و بن خنثی شود. وگرنه آمریکا با استقرار ۱۶۸ هزار نیرو در عراق قصد داشت به ایران حمله کند، اما وقتی بررسی دقیق کردند و دیدند جرات این کار را ندارند و در صورت تهاجم تلفات سنگینی را متحمل می‌شوند لذا با تلفات کمتری خود را از معرکه عراق کنار کشیدند و جنگ نیابتی را به راه انداختند؛ بنابراین اگر عزم مدافعان حرم ما در کمک به نیرو‌های حشدالشعبی و دیگر قوای عراقی و سوری که به خواست رسمی آن‌ها صورت گرفت، نبود نه تنها تهران بلکه جای جای کشور به هیچ وجه امنیت معنا نداشت و به همین خاطر باید درود بفرستیم به روح پرفتوح همه شهدای جبهه مقاومت مخصوصا عزیزانی که با نیت خالصانه برای دفاع از حرم آل الله رفتند.

پیرامون محور گفتگو چنانچه سخن پایانی دارید، بفرمایید.

مردم عزیز ما و بویژه مسئولین کشور باید بدانند که این امنیت به همین راحتی بدست نیامده، چون دشمن ما یک دشمن قسم خورده است و در طول ۴۰ سال اخیر منافع زیادی از کشور ما و منطقه از دست داده است پس دایما به فکر ضربه زدن به ماست. اما بدانند با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج)، عزیزان ناجا بچه‌های سپاه و همه کسانی که در تامین امینت کشور نقش دارند اجازه ناامنی سرزمین خود را ندانده و نخواهند داد.

ذکر این جمله ضروری است که اگر امینتی نباشد نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند به راحتی کار کنند و باید به گونه‌ای همه ما در تامین امینت کشور عمل کنیم که علاوه بر رونق اقتصادی دیگران هم با اعتماد به ما اقدام به سرمایه گذاری در کشور کنند و حتی صنعت گردشگری ما در این میان شکوفا شود و تاکید می‌کنم در این شرایط است که بیکاری جوانان ما هم تا اندازه زیادی مرتفع خواهد شد.

نظرات بینندگان