arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

سخنگوی انرژی اتمی: اگر از برجام خارج شدیم برای فردو برنامه ‌هایی ارائه می‌ کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد باز طراحی راکتور اراک گفت : مذاکره در مورد ساخت تجهیزات راکتور اراک هفته آینده انجام می شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی انرژی اتمی: اگر از برجام خارج شدیم برای فردو برنامه ‌هایی ارائه می‌ کنیمسخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد باز طراحی راکتور اراک گفت : مذاکره در مورد ساخت تجهیزات راکتور اراک هفته آینده انجام می شود.

به گزارش ایرنا، «بهروز کمالوندی » روز یکشنبه درحاشیه مراسم نخستین سالگرد شهدای حادثه تروریستی مجلس درمدرسه عالی شهید مطهری در باره نتیجه سفر هیات ایرانی به چین برای باز طراحی راکتور اراک گفت: اعضای هیئت ایرانی دو روز قبل بر گشتند و در این سفر مذاکراتی درباره راکتور و سوخت و ساز آن انجام دادند.

وی افزود: مراحل طراحی تقریبا درحال اتمام است، طراحی مفهومی و پایه و جزئیات نیز انجام شده و هم اکنون در مرحله طراحی تفضیلی هستیم.

وی با اشاره به پیچیدگی هایی که در مرحله طراحی مفهومی وجود دارد، گفت : این طور نیست که همه کار را به چینی ها سپرده باشیم، ما خودمان طراحی می کنیم، آنها تایید می کنند و این کار را در دو مرحله قبل انجام دادند.
کمالوندی با بیان اینکه منتظریم نتیجه طراحی تفضیلی را دریافت کنیم، گفت : بعد از این مرحله وارد مرحله ساخت تجهیزات می شویم و راجع به این موضوع مذاکره می شود.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ظرف هفته آینده مذاکرات در مورد تجهیزات راکتور اراک انجام می شود.

وی درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای فردو نیز گفت: تا زمانی که برجام به این شکل باشد فردو همین ‌طور می‌ ماند البته اگر بخواهیم از برجام خارج شویم آن وقت برای فردو برنامه ‌هایی ارائه می‌ کنیم .

کمالوندی در باره دستور مقام معظم رهبری برای دستیابی به ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو گفت: 190 هزار سو حداقل وضع ما در غنی ‌سازی هسته‌ای است که پاسخ یک نیروگاه را می ‌دهد به اضافه راکتورهای تحقیقاتی که در آن کارهای تحقیقاتی انجام می ‌دهیم.

وی گفت:یک بخش ارائه شده، بحث‌هایی است که با برجام منافات نداشته و در طول چند سال گذشته هم انجام شده است، مهم ‌ترین آن موضوع سالن مونتاژ سانتریفیوژ است که در این زمینه نیز مواردی پیش بینی شده است.

نظرات بینندگان