arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷

نخست وزیر ترکیه: نسبت به اجرای تعهدات آمریکا درباره منبج تردید داریم

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نسبت به اجرای توافق کشورش با دولت آمریکا در خصوص خروج عناصر یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از منبج ابراز تردید کرد و گفت: نسبت به اجرای تعهدات از سوی واشنگتن در این زمینه نگاه محتاطانه داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر ترکیه:نسبت به اجرای تعهدات آمریکا درباره منبج تردید داریمیلدریم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما بارها وعده همکاری با ترکیه در خصوص منبج را داده بود اما هیچ گاه به تعهدات خود عمل نکرد و امروز نیز در خصوص اجرایی شدن توافق جدید نگاهی محتاطانی داریم و از نزدیک بر روند انجام دقیق آن نظارت خواهیم کرد.
وی افزود: اجرای توافق واشنگتن و آنکارا در خصوص منبج در مدت سه ماه انجام خواهد شد و در اجرای آن نیروهای ی.پ.گ از منطقه منبج خارج خواهند شد.
وی ادامه داد: خروج یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) از منبج مشکل را به طور کامل حل نمی کند و نقطه پایانی مبارزه ترکیه با تروریست ها نیست بلکه شرق فرات تا سنجار در شمال عراق نیز باید از وجود آنها پاکسازی شود.
وی اضافه کرد: خروج ی.پ.گ از منبج و استقرار در شرق فرات غیر قابل قبول است چرا که آنها همچنان به تسلیحات نظامی مجهز هستند و امنیت ملی ترکیه را تهدید می کنند.
وی تاکید کرد: عملیات ترکیه علیه تروریسم تا پاکسازی کامل شرق فرات و شمال عراق تا سنجار از وجود نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) ادامه دارد.
یلدریم افزود: ارتش ترکیه اکنون در عمق 30 کیلومتری شمال عراق مستقر شده است و از آنجا مانع نفوذ تروریست ها به کشور می شود اما اگر لازم باشد به عمق بیشتری در شمال عراق وارد خواهد شد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز هفته گذشته در تشریح توافق ترکیه و آمریکا در زمینه اداره شهر منبج سوریه و نقشه راه تدوین شده دو کشور در این زمینه گفت: بر اساس توافق ترکیه و آمریکا، نیروهای ی.پ.گ از منبج به شرق فرات عقب نشینی خواهند کرد و در پایان روند عقب‌نشینی، این گروه توسط آمریکا به طور کامل خلع سلاح خواهد شد.
حضور نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در شهر منبج با حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی آمریکا طی یک سال گذشته به موضوع جدی اختلاف بین ترکیه و آمریکا تبدیل شد.
مقامات آنکارا با ادعای تحویل پنج هزار کامیون سلاح از سوی آمریکا به این گروه، مدعی هستند که سلاح های تحویلی علیه ترکیه استفاده شده و در اختیار حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) قرار می گیرد.
ترکیه هر دو گروه پ.ک.ک و ی.پ.گ را تروریستی می داند و مدعی است که آنها با حمایت آمریکا در صدد تحزیه خاک عراق، سوریه و در نهایت ترکیه و تشکیل کشور کردی در منطقه هستند.

نظرات بینندگان