arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

گوترش: سازمان ملل از روند صلح کره شمالی پشتیبانی می کند

دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور را پیشرفت امیدوار کننده ای برای صلح و امنیت جهانی دانست و از آمادگی این سازمان برای پشتیبانی از آن خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گوترش: سازمان ملل از روند صلح کره شمالی پشتیبانی می کندآنتونیو گوترش روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: دو مقام در تلاش هستند تا از چرخه خطرناکی که در سال گذشته باعث ایجاد نگرانی زیادی شد، بیرون بیایند.
وی ادامه داد: ایجاد صلح و غیرهسته ای سازی تایید شدنی باید هدف روشن و مشترک باشد. همانطور که در ماه گذشته به این دو مقام نوشتم، جاده ای که پیش رو خواهد بود، نیازمند همکاری، سازش و دلایل مشترک است.
دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان این که فراز و فرودها در شرایط اختلاف و مذاکرات سخت، اجتناب ناپذیر خواهد بود، اضافه کرد: بخش های مربوطه از سازمان ملل متحد در هرحالتی از جمله تاییدیه ها، آماده پشتیبانی از این روند است، در صورتی که طرف های کلیدی مذاکرات تقاضا کنند.
گوترش یادآور شد: آژانس بین المللی انرژی اتمی اختیارات لازم را برای انجام ماموریت پادمانی برای استفاده صلح آمیز از مواد هسته ای از جمله حذف تمام موارد از برنامه های نظامی دارد و سازمان منع گسترش تسلیحات هسته ای می تواند نقش مهمی را در نظارت بر توقف فعالیت های هسته ای اعلام شده از سوی کره شمالی از جمله توقف آزمایش انفجارات هسته ای داشته باشد.
وی اظهار کرد: شورای امنیت هم پیوسته خواستار حل مسالمت آمیز، دیپلماتیک و سیاسی این وضعیت و همچنین تلاش برای کاهش تنش ها بوده است.
دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از این سخنان به مساله حقوق بشر هم توجه کرد و گفت: همچنین من می خواهم که به وضعیت بشردوستانه در کره شمالی توجه شود، که در آن به دنبال 111 میلیون دلار برای تامین نیازهای فوری 6 میلیون نفر آسیب پذیر هستیم. مردم کره شمالی به سخاوت و کمک ما نیاز دارند.
گوترش افزود: همچنین مهم است که فرآیندهای دیپلماتیک راه را برای پیشرفت در زمینه حقوق بشر از تجدید روابط خانوادگی تا تعامل با سازوکارهای بین المللی هموار سازند و امیدوارم که همه طرف ها از این فرصت برای پشتیبانی از صلح، رفاه، امنیت، و شبه جزیره کره عاری از سلاح هسته ای تایید شدنی استفاده کنند.
پس از یکسال لفاظی های خطرناک بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، دو طرف متقاعد شدند تا روز سه شنبه (22 خرداد) در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند.

نظرات بینندگان