arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

برگزاری سه نشست میان سران آمریکا و کره شمالی / امضای سند جامع همکاری میان دو کشور / ترامپ: فرآیند خلع سلاح هسته‌ای را بسیار زود آغاز خواهیم کرد؛ روابط دو کشور بسیار متفاوت‌تر از قبل خواهد شد / کیم جونگ اون: خوشحالم که «سندی تاریخی» را امضا می‌کنیم

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در اتفاقی بی‌سابقه، با یکدیگر دیدار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برگزاری سه نشست میان سران آمریکا و کره شمالی / ترامپ و اون از جلسه نهار خارج شدند / ترامپ: پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ تا دقایقی دیگر یک متن را امضا خواهیم کرد / سکوت اون در مقابل خبرنگاران

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در اتفاقی بی‌سابقه، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ ترامپ گفته است این دیدار تنها و آخرین فرصت ممکن برای رسیدن به صلح است.

سال گذشته تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ به شدت بالا رفته بود تا جایی که دو طرف یکدیگر را به جنگ تهدید کردند.

آخرین اخبار از این ملاقات به صورت لحظه به لحظه در زیر می آید:

بیانیه مشترک منتشر شد
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۲:۲۴

بیانیه مشترک رهبران آمریکا و کره شمالی پس از نشست آنها در سنگاپور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش رویترز، متن این بیانیه به شرح زیر است:

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین دیدار رو در روی خود را ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار کردند.

ترامپ و کیم تبادل نظری جامع و عمیق در باره مسائل مربوط به روابط آمریکا - کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و اون نیر بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون با تاکید بر این نکته که برقراری روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و با درک این نکته که اعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد اعلام می‌دارند:

۱- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا – جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند.

۲- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه جزیره کره آغاز می‌کنند.

۳- جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید مجوز بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلق سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره می‌شود.

۴- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که موارد باقی مانده مربوط به اسرای جنگی و مفقودین در جنگ را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل و فصل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از اولین دیدار تاریخی که بین رهبران دو کشور برگزار می‌شود تایید کردند که این نشست یک رخداد تاریخی با اهمیت فراوان است که بر چندین دهه تنش و خصومت میان دو کشور غلبه کرده و موجب گشایش آینده‌ای جدید می‌شود و هر دوی آنها متعهد به اجرای مفاد این بیانیه مشترک به طور کامل و به صورت سریع شدند.

همچنین آمریکا و کره شمالی متعهد به انجام مذاکرات متعاقب تحت رهبری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ترامپ و همچنین با شرکت یک مقام مرتبط عالی‌رتبه از کره شمالی در سریع‌ترین تاریخ ممکن به منظور اجرای نتایج نشست رهبران دو کشور شدند.

همچنین ترامپ و کیم جونگ اون متعهد به همکاری برای توسعه روابط جدید آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره و حمایت از صلح، موفقیت و امنیت در شبه جزیره کره و جهان شدند.

چهار مورد از سند امضا شده
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۱:۵۳

لورا بیکر خبرنگار بی‌بی‌سی به چهار مورد از موارد سند مشترک کره شمالی و آمریکا دست یافته است:

ایالات متحده آمریکا و کره شمالی متعهد شده‌اند که روابط تازه‌ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه است
آمریکا و کره شمالی تلاش مشترک خواهند کرد که صلح پایدار در شبه‌جزیره کره ایجاد شود
بر اساس توافق ۲۹ آوریل کره شمالی که در آن بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را تخریب کرد، کره شمالی متعهد شده که خلع سلاح هسته‌ای را ادامه دهد
آمریکا و کره شمالی متعهد می‌شوند که بقایای سربازان کشته یا مفقود شده جنگ را شناسایی کرده و به کشورشان بازگردانند

تکمیل خلع سلاح هسته‌ای
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۱:۱۵

کم کم مواردی از سند مشترک امضا شده به خبرگزاری‌ها درز می‌کند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی "متعهد به ادامه خلع سلاح هسته‌ای" شده است.

دعوت ترامپ از رهبر کره شمالی
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۵۷

پیش از دیدار سران دو کشور این گمانه‌زنی میان کارشناسان وجود داشت که می‌پرسیدند آیا مذاکرات تا حدی پیش خواهد رفت که رییس‌جمهور آمریکا از رهبر کره شمالی دعوت کند به واشنگتن برود؟این سوال بعد از امضای سند مشترک پرسیده شد و ترامپ پاسخ داد "حتما. دعوت خواهم کرد."

ترامپ رفت
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۵۶

کاروان دونالد ترامپ هتل کاپلا را ترک می‌کنند. هتل مجلل کاپلا در جزیره سنتوزا سنگاپور است.

کیم جونگ اون هم رفت
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۵۶

کاروان همراه رهبر کره شمالی هم جزیره را ترک می‌کنند.

او چند دقیقه زودتر از دونالد ترامپ به هتل کاپلا محل مذاکرات رفته بود. از هیئت همراه رهبر کره شمالی نقل شده که دلیل این کار احترامی که است که به طور سنتی مردم کره شمالی به شخصی که مسن‌تر است می‌گذارند و زودتر از او در جایی حاضر می‌شوند.

ترامپ: فرآیند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را بسیار بسیار زود شروع خواهیم کرد
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۲۹

وقتی خبرنگاران از ترامپ درباره مساله تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و خلع سلاح این کشور پرسیدند ترامپ پاسخ داد: "ما این فرآیند را بسیار بسیار زود شروع خواهیم کرد."

ترامپ: مذاکرات از آنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند بهتر بود
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۲۷

متن سند امضاشده هنوز منتشر نشده است. ترامپ گفت که از این پس روابط دو کشور "ّبسیار متفاوت‌تر از گذشته" خواهد بود.

او رهبر کره شمالی را "کیم" نامید و از او تشکر کرد و بار دیگر گفت که این مذاکرات از هرآنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند بهتر بوده است.

امضای سند مشترک
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۱۵

دونالد ترامپ گفت هر دو بسیار مفتخر هستند که بعد از مذاکرات موفقیت آمیز "سندی جامع" را به طور مشترک امضا کنند.

کیم جونگ اون هم گفت بسیار خوشحال است که "سندی تاریخی" را امضا می‌کند. او از رییس جمهور آمریکا به خاطر برگزاری این نشست تشکر کرد.

سران دو کشور وارد اتاق شدند
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۱۴

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون وارد اتاق شدند تا متنی را امضا کنند.

ترامپ: پیشرفت خوبی داشته‌ایم
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۹:۲۹

سران دو کشور از مهمانی کاری نهار خارج شدند. دونالد ترامپ فقط به خبرنگاران گفت که پیشرفت خوبی داشته‌اند و برای امضا می‌روند اما کیم جونگ اون سکوت کرده بود. آن دو در کنار هم راه می‎رفتند تا زمانی که به خبرنگاران نزدیک شدند اما فقط آقای ترامپ صحبت کرد. و سپس دوباره به هتل بازگشتند.

تصور می‌شود که کیم جونگ اون تا حدودی مکالمات انگلیسی را متوجه می‌شود.

آغاز جلسه کاری نهار
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۹:۲۸

سران کره شمالی و آمریکا بعد از حدود دو ساعت از اتاق مذاکرات خارج شدند و وارد اتاق نهارخوری شدند.

این سومین نشست بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون از ساعت 9 صبح به وقت محلی سنگاپور است اما خبرنگاران در هیچ کدام از سه نشست حضور نداشته‌اند. نشست سوم نهار کاری بین سران دو کشور و هیئت همراه آنها است.

دیدار محرمانه ۳۸ دقیقه‌ای
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۸:۰۹

کاخ سفید اعلام کرده که دیدار خصوصی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در مجموع ۳۸ دقیقه طول کشیده است.

اگر زمان ترجمه مکالمات را در نظر بگیریم این دیدار نسبتا بسیار کوتاه بوده است.

آیا شهروندان کره شمالی از این اجلاس باخبرند؟
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۸:۰۸

برگزاری دیدار میان رهبران کره شمالی و آمریکا در رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش شده است که به خودی خود اتفاق قابل توجهی محسوب می‌شود.

با این همه بعید است کسی از میان اهالی این کشور رسانه‌های آزاد مثلا بی‌بی‌سی را ببیند. سازمان گزارشگران بدون مرز کره شمالی را بسته ترین کشور جهان در فهرست آزادی مطبوعات و رسانه‌ها معرفی کرده است.

تمام اخبار در این کشور از طریق رسانه‎های دولتی منتشر می‌شوند و شهروندان برای خواندن، شنیدن، یا دیدن مخفیانه اخبار بین المللی زندانی می شوند.

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۷:۰۶

سی‌ان‌ان :
از جمله مقام‌های کره‌ای که در این نشست حاضر هستند، می‌توان به کیم یونگ چول اشاره کرد که از دیپلمات‌های ارشد  پیونگ‌یانگ است و در اوایل ژوئن با ترامپ دیدار کرده و نامه کیم جونگ اون را به رییس‌جمهوری آمریکا تحویل داد. ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره‌شمالی و ری سو یونگ، از اعضای ارشد حزب حاکم این کشور هم در این نشست حاضر هستند

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۶:۳۸

در جلسه ی مجدد سران مقامات دو کشور از جمله بولتون نیز حضور دارند

پایان دیدار محرمانه سران دو کشور
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۶:۳۵

 

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون از جلسه دیدار محرمانه خارج شدند و قرار است وارد نشست دیگری شوند که همراهان بیشتری از دو طرف در آن حضور خواهند داشت

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۶:۳۵

جلسه مفصل‌تر دونالد ترامپ و کیم جونگ اون و هیأت همراه آنها با حضور خبرنگاران آغاز شد. اما بعد از چند جمله کوتاه خبرنگاران مجبور به ترک اتاق شدند.

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۵:۵۳
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۵:۵۳
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۵:۴۱

ترامپ و اون پس از دست دادن با یکدیگر وارد محل مذاکرات شدند

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۳:۳۴

واشنگتن تایمز ادعا کرده است که در صورت توافق سران کره شمالی و امریکا، ممکن است پیونگ یانک اطلاعاتی که در مورد برنامه هسته ای ایران دارد را در اختیار واشنگتن قرار دهد.

نظرات بینندگان