arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با «انتخاب»:

ترامپ مانند مذاکره با کیم جونگ اون، می‌خواهد برجام را هم به مذاکرات «ایرانی - آمریکایی» تبدیل کند / کره شمالی از زمان پدربزرگ کیم جونگ اون به مذاکره مستقیم با آمریکا تمایل داشت، اما ایران نه / رویکرد اوباما حل «جزءبه جزء» بود، اما ترامپ «یا همه یا هیچ» را دنبال می‌کند

قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل بین الملل درباره احتمال تاثیرگذاری مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر آینده برجام می گوید: طبیعی است؛ این دو موضوع از جهاتی به هم شبیه هستند. مسئله اصلی در هر دو مورد، موضوع هسته ای بود و هر دو کشور ایران و کره شمالی نیز قطعنامه فصل هفتی منشور سازمان ملل دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ مانند مذاکره با کیم جونگ اون، می‌خواهد برجام را هم به مذاکرات «ایرانی - امریکایی» تبدیل کند / ایران موقعیت بهتری نسبت به کره شمالی دارد / کره شمالی از زمان پدربزرگ کیم جونگ اون به مذاکره مستقیم با آمریکا تمایل داشت، اما ایران نه / رویکرد اوباما حل «جزءبه جزء» بود، اما ترامپ «یا همه یا هیچ» را دنبال می‌کند

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره درباره احتمال تاثیرگذاری مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر آینده برجام می گوید: طبیعی است این دو موضوع از جهاتی به هم شبیه هستند. مسئله اصلی در هر دو مورد، موضوع هسته ای بود و هر دو کشور ایران و کره شمالی نیز قطعنامه فصل هفتی منشور سازمان ملل دارند.

قاسم محبعلی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»،درباره امضای سند جامع بین آمریکا و کره شمالی در دیدار امروز ترامپ و کیم جونگ اون گفت: البته هنوز متن کامل این سند منتشر نشده اما طبیعی است که اصل بحث، خلع سلاح کره شمالی بود. کره شمالی یک قطعنامه فصل هفتی دارد. بنابراین یا باید داوطلبانه این موضوع را بپذیرد  و یا شورای امنیت و امریکا به زور آن را بقبولانند. راه سوم، مصالحه است که به نظر می رسد دو طرف همین راه را برگزیده اند.

اول کره شمالی اقدام می کند؛ سپس آمریکا

او ادامه داد: بر این اساس، آمریکا در ازای خلع سلاح هسته ای، به کره شمالی، کمک های اقتصادی خواهد کرد. طبیعی است که کره شمالی نیز به یکباره همه چیز خود را نمی دهد. اما آنچه مسلم است اینکه کره شمالی که قطعنامه شورای امنیت دارد، باید اول اقدام کند و سپس آمریکا و ترامپ اقدام متقابل انجام دهند.

ترامپ مانند مذاکره با کیم جونگ اون، می‌خواهد برجام را هم به مذاکرات «ایرانی - امریکایی» تبدیل کند / ایران موقعیت بهتری نسبت به کره شمالی دارد / کره شمالی از زمان پدربزرگ کیم جونگ اون به مذاکره مستقیم با آمریکا تمایل داشت، اما ایران نه / رویکرد اوباما حل «جزءبه جزء» بود، اما ترامپ «یا همه یا هیچ» را دنبال می‌کند

مذاکرات آمریکا - کره شمالی با برجام شباهت هایی دارد

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره احتمال تاثیرگذاری این مذاکرات بر آینده برجام گفت: طبیعی است این دو موضوع از جهاتی به هم شبیه هستند. مسئله اصلی در هر دو مورد، موضوع هسته ای بود و هر دو کشور ایران و کره شمالی نیز قطعنامه فصل هفتی منشور سازمان ملل دارند.

ترامپ می خواهد برجام را به مذاکرات «ایرانی - امریکایی» تبدیل کند

محبعلی افزود: در آمریکایی که ترامپ دنبال آن است، طرف اصلی بحث، خود آمریکاست. این همان استراتژی اول آمریکا یا «مرکز، پیرامون» است. امریکا قبل از ترامپ نیز در مذاکرات 6 جانبه در مورد کره شمالی که در پکن برگزار می شد شرکت می کرد. اما ترامپ ترجیح می دهد مذاکرات به صورت مستقیم با خود آمریکا برگزار شود. او در مورد ایران هم همین سیاست را دنبال می کند یعنی قصد دارد برجام را به مذاکرات ایرانی - امریکایی تبدیل کند و  سایر کشورها نقش کالیز و کمک کننده را ایفا کنند. او در بیانیه اجلاس گروه 7 هم همین روند را دنبال کرد و در نهایت بدون آنکه اشاره ای به برجام شود صرفا به تعهدات ایران اشاره شد.

کره شمالی از زمان پدربزرگ کیم جونگ اون به مذاکره مستقیم با آمریکا تمایل داشت اما ایران نه

محبعلی ادامه داد: البته کره شمالی هم از زمان پدربزرگ و پدر کیم جونگ اون به دنبال مذاکره مستقیم با آمریکا بود. یعنی مذاکرات مستقیمی که مدنظر ترامپ بود را کیم جونگ اون هم قبول داشت. در اینجای مسئله کره شمالی با ایران تفاوت دارد ایران علاقه مند نیست به صورت دوجانبه با امریکا مذاکره کند بلکه صرفا قصد دارد مسئله هسته ای را از طریق مذاکرات حل و فصل کند.

رویکرد اوباما حل جزءبه جزء بود اما ترامپ «یا همه یا هیچ» را دنبال می کند

او با اشاره به اینکه رویکرد اوباما در مذاکره، حل جز به جز مسائل بود گفت: ترامپ این رویکرد را دنبال نمی کند. او می خواهد یا همه مسائل حل شود یا هیچ. البته در این بین رویکرد سومی هم وجود دارد که همان جنگ با ایران است.

او درباره آینده رویکرد ترامپ نسبت به ایران هم گفت: طبیعی است که اگر مسائل حل نشود ایران و امریکا به سمت رویکرد سوم می روند. موضوع برجام بیشتر یک موضوع امنیتی است تا اقتصادی یا تجاری است. بنابراین  یا باید از طریق مذاکره حل شود یا زور.

او با اشاره به اینکه ایران موقعیت بهتری نسبت به کره شمالی دارد. ایران مانند کره شمالی منزوی نیست. روابط بهتری با دنیا دارد و از این رو به نظر می رسد دو طرف ایران و آمریکا به همین روند رضایت خواهند داد. اما اگر با یک ترتیباتی، ترامپ در قدرت باقی بماند، شاید دو طرف بتوانند در دو طرف یک میز بنشینند. اما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

نظرات بینندگان