arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

در سر کی‌روش چه می‌گذرد؟

کی‌روش در دو سال اخیر نشان داده در هر بازی می‌تواند حریف را غافلگیر کند و حدس‌ زدن ترکیب اصلی ایران کار ساده‌ای نیست. با وجود این می‌توان با توجه به بازی دوستانه تیم ملی مقابل ترکیه و وضعیت اردوی تیم ملی، درباره ترکیب ایران در بازی با مراکش پیش‌بینی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«سه روز، فقط سه روز تا روز سرنوشت برای تیم ملی ایران باقی مانده است. ایران جمعه ساعت ۱۹:۳۰ در اولین بازی خود در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به مصاف مراکش می‌رود. کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی ایران، دیدار با مراکش را مهم‌ترین بازی ایران در روسیه می‌داند. نتیجه‌ گرفتن در این دیدار می‌تواند ایران را به تاریخ‌سازی مقابل اسپانیا و پرتغال، دو غول فوتبال جهان، امیدوار کند. مهم‌ترین دغدغه کارلوس کی‌روش در این روزها انتخاب ترکیب اصلی است.»

روزنامه شرق نوشت: «کی‌روش در دو سال اخیر نشان داده در هر بازی می‌تواند حریف را غافلگیر کند و حدس‌ زدن ترکیب اصلی ایران کار ساده‌ای نیست. با وجود این می‌توان با توجه به بازی دوستانه تیم ملی مقابل ترکیه و وضعیت اردوی تیم ملی، درباره ترکیب ایران در بازی با مراکش پیش‌بینی کرد.

وضعیت روشن دروازه

کارلوس کی‌روش بر خلاف چهار سال پیش این‌بار درباره دروازه‌بان ابهامی ندارد. جام جهانی ۲۰۱۴ با تصمیم غافلگیرکننده کی‌روش در درون دروازه همراه شد؛ علیرضا حقیقی از رحمان احمدی و دانیل داوری سبقت گرفت و در هر سه بازی ثابت بازی کرد. این‌ بار اما کی‌روش دروازه‌بان خود را از ماه‌ها قبل انتخاب کرد. علیرضا بیرانوند قطعا شماره‌ یک ایران در روسیه خواهد بود. رشید مظاهری و امیر عابدزاده هم ذخیره‌های بیرانوند هستند.

قلب خط دفاعی

خط‌ خوردن سیدجلال حسینی معادلات قبلی را به‌ هم زد. مرتضی پورعلی‌گنجی نفر اصلی این پست خواهد بود. از بین پژمان منتظری، مجید حسینی، روزبه چشمی و محمد خانزاده، یک بازیکن با پورعلی‌گنجی یک زوج تشکیل می‌دهد. ترکیب بازی با ترکیه و تمجید درخور ‌توجه کی‌روش از روزبه چشمی که او را مدرن‌ترین مدافع ۱۰ سال اخیر خواند، نشان می‌دهد باید منتظر زوج پورعلی‌گنجی - چشمی بود.

دفاع‌های کناری

در دفاع راست احتمالا رامین رضاییان بازیکن ثابت ایران در بازی با مراکش خواهد بود. خط‌ خوردن وریا غفوری شانس رضاییان را بالا برد. پژمان منتظری و محمد خانزاده دیگر بازیکنانی هستند که توان بازی در پست دفاع راست را دارند. کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۴ برای بالا بردن توان دفاعی تیم از منتظری در دفاع راست استفاده کرد. شاید در این جام از رضاییان در بازی با مراکش و از منتظری در دو بازی بعدی استفاده شود. در دفاع چپ، اما‌ و‌ اگری وجود ندارد و میلاد محمدی بازیکن ثابت است. در صورتی‌ که برای میلاد مشکلی پیش بیاید، گزینه دوم حاج‌صفی است.

هافبک‌های دفاعی

ایران معمولا با دو هافبک دفاعی بازی می‌کند. محرومیت سعید عزت‌اللهی در بازی اول، کمی دست کی‌روش را بسته است. به احتمال فراوان، زوج احسان حاج‌صفی - امید ابراهیمی در میانه میدان قرار بگیرد. احتمال استفاده از زوج حاج‌صفی - شجاعی هم وجود دارد. در دو بازی بعدی با پایان محرومیت عزت‌اللهی شاید تغییراتی در این پست ایجاد شود.

هافبک بازی‌ساز

یکی از مشکلات کی‌روش این پست است. او چهار گزینه پیش‌روی خود می‌بیند؛ اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، کریم انصاری‌فرد و سامان قدوس. دژاگه با توجه به مصدومیت قبلی‌ خود، صد درصد آماده نیست. شجاعی و قدوس نیز شاید گزینه‌های اول کی‌روش نباشند. به همین دلیل در چند بازی از انصاری‌فرد که یک مهاجم است، در این پست استفاده شد. دژاگه اگر از نظر بدنی مشکل نداشته باشد، در ترکیب بازی با مراکش قرار می‌گیرد.

هافبک‌های کناری

چهره شاخص تیم ملی ایران در سمت راست خط میانی توپ می‌زند؛ علیرضا جهانبخش، آقای گل لیگ هلند. درباره ثابت‌ بازی‌کردن جهانبخش هیچ بحثی وجود ندارد. در سمت چپ هم گزینه اصلی مهدی طارمی است. با این‌ حال طارمی در بازی دوستانه با لیتوانی کمی آسیب دید و درباره رسیدنش به بازی اول با مراکش کمی تردید وجود دارد. اگر مصدومیت طارمی جدی نباشد، او و جهانبخش دو هافبک کناری ایران در بازی با مراکش خواهند بود. وحید امیری، مهدی ترابی و سامان قدوس هم نفرات ذخیره این پست‌اند.

مهاجم

ایران با یک مهاجم بازی خواهد کرد و شانس سردار آزمون از رضا قوچان‌نژاد و کریم انصاری‌فرد کمی بیشتر است. با این‌ حال این پست از آن پست‌هایی است که معمولا کی‌روش در آن تغییرات زیادی انجام می‌دهد و احتمالا به همه مهاجمان ایران در جام جهانی بازی خواهد رسید.

بازیکنان چندپسته

برای بازی با مراکش می‌توان از بازی علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، احسان حاج‌صفی و علیرضا جهانبخش صددرصد مطمئن بود. رامین رضاییان، روزبه چشمی، امید ابراهیمی و سردار آزمون نیز به ترکیب اصلی خیلی نزدیک‌اند. مهدی طارمی و اشکان دژاگه اگر آسیب‌دیده نباشند، دیگر نفرات اصلی خواهند بود. پژمان منتظری، کریم انصاری‌فرد و مسعود شجاعی نفراتی‌اند که در صورت تغییر در این ترکیب ۱۱نفره، بیشترین شانس را برای بازی دارند. کی‌روش در دیدارهای انتخابی به صورت مرتب ترکیب اصلی ایران را تغییر می‌داد و نشان داد که فقط به ۱۱ بازیکن اعتقاد ندارد. او عنوان کرد در آسیا فقط یک تیم می‌تواند ایران را شکست دهد و آن هم نفرات ذخیره تیم ملی‌اند. در این میان، حضور چند بازیکن با قابلیت بازی در پست‌های مختلف مثل پژمان منتظری، محمد خانزاده، روزبه چشمی، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، مهدی طارمی، اشکان دژاگه، سامان قدوس و... این امکان را به سرمربی پرتغالی می‌دهد که دست باز‌تری داشته باشد. احتمال این که کی‌روش بخواهد مربیان حریف را غافلگیر کند و با ترکیبی غیر قابل پیش‌بینی به میدان برود، وجود دارد. او پیش از این گفته بود مراکش را به‌ خوبی می‌شناسد، مراکش اما شناختی از ایران ندارد. سرمربی تیم ملی آخرین بازی تدارکاتی ایران را هم پشت درهای بسته برگزار کرد تا ترکیب، تاکتیک و سیستمش لو نرود. رسیدن به این که در این روزها چه در سر کی‌روش می‌گذرد، کار ساده‌ای نیست. باید ۷۲ ساعت دیگر هم صبر کرد.»

نظرات بینندگان