arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

سفارت آمریکا در تایوان، به رغم هشدارهای چین راه اندازی شد

با وجود اینکه چین بارها از آمریکا خواسته بود که به اصل یک چین پایبند باشد، آمریکا با اعزام شماری از دیپلمات هایش به تایوان از مجموعه جدید سفارت این کشور در تایوان بهره برداری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود اینکه چین بارها از آمریکا خواسته بود که به اصل یک چین پایبند باشد، آمریکا با اعزام شماری از دیپلمات هایش به تایوان از مجموعه جدید سفارت این کشور در تایوان بهره برداری کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، اگرچه رده مقام هایی که به این مراسم رفتند چندان ارشد نبوده است اما نفس راه اندازی یک ساختمان جدید سفارت به صورت موقت در تایوان برای چین خرسند کننده نخواهد بود.
روزنامه تایپه تایمز تایوان می نویسد که آمریکا و تایوان همچنان دارای روابط نزدیکی هستند و دولت های دو طرف به دنبال پیشبرد مناسبات هستند.
از سوی دیگر ناظران بر این باورند که آمریکا با راه اندازی نمایندگی جدید خود در تایوان نشان داد که همچنان به دنبال حمایت از این جزیره در برابر چین است.
'تسای اینگ ون' رهبر تایوان نیز در جریان مراسم مذکور برای راه اندازی این ساختمان 4 طبقه که با هزینه 250 میلیون دلار بنا شده است، شرکت کرد.
بر خلاف چین که از بابت این مساله به رنج می آید، مقام های تایوان از جمله خانم تسای از آن ابراز خرسندی کرده و راه اندازی این بنا را نشانه ای از تقویت روابط با دولت آمریکا دانسته است.
از سفارت آمریکا در تایوان با عنوان موسسه آمریکا در تایوان یاد می شود و گفته شده که این محکم ترین ساختمانی است که پس از 10 سال در این جزیره ساخته می شود.
چین به آمریکا هشدار داده است که تخطی از اصل چین واحد و ارتباط با مقام های تایوان برای روابط دو کشور زیانبار خواهد بود.
این جدی ترین هشدار چین به واشنگتن پس از آن است که کنگره آمریکا از تصویب پیمان هایی خبر داد که بر اساس آن مقام های آمریکا و تایوان می توانند سفرهای متقابل داشته باشند و باید به عضویت تایوان در سازمان بهداشت جهانی مساعدت شود.
'ماشیایو گوانگ' سخنگوی اداره امور تایوان در اظهاراتی که خبرگزاری شینهوا منتشر کرده است، گفت: تصویب این دو پیمان در باره موضوعات فوق نقض آشکار اصل یک چین است.
بر اساس یکی از این پیمان ها که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده است مقام های دو طرف در هر سطحی حق دیدار و گفت و گو دارند.
این در شرایطی است که از نگاه چین هر کشوری که با پکن دارای روابط رسمی و دیپلماتیک است حق ندارد با مقام های تایوان ارتباطات رسمی برقرار کند و از آنها دعوت نماید.
این سخنگو گفت که تایوان بخشی از خاک چین است و بر اساس بیانیه های مشترک آمریکا و چین و اصل چین واحد، واشنگتن با این کار به تعهداتش پشت کرده است.
لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه ای در پکن بشدت به آمریکا در باره این پیمان ها اعتراض کرد و هشدار داد که با این تحرکات ضربات نامطلوبی به روابط دو کشور وارد خواهد شد.
چین هنوز در باره اینکه چه اقدامی برای مهار آمریکا در نظر گرفته، اشاره ای نکرده اما گفته است که این تحرکات آمریکا را تلافی خواهد کرد.
روابط چین و آمریکا از شروع سال جاری میلادی با چالش های اقتصادی و سیاسی از جمله مسایل مربوط به تایوان و کره شمالی و محدودیت سرمایه گذاری های شرکت های چینی در آمریکا مواجه شده و اخیرا طرفین وارد یک رویارویی تجاری شده اند.
چین یادداشت اعتراضی را هم در ارتباط با گشایش سفارت جدید آمریکا در تایوان تسلیم واشنگتن کرده و از آن درخصوص گسترش روابط رسمی دو طرف ابراز نگرانی کرده است.

نظرات بینندگان