arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

رشد تولید گل و گیاه گیاهان زینتی از سال 92 تا به امروز

میزان اشتغالزایی مستقیم در حوزه گل و گیاهان زینتی کشور را ۳۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۳ برابر این عدد به طور غیر مستقیم در این حوزه فعالیت می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تولید و سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در حوزه گلخانه ها از سال ۹۲ تاکنون ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش «انتخاب»، مدیرکل دفتر امور گلخانه ها و گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی با اعلام این مطلب گفت: سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در فضای باز و گلخانه ای ۷ هزار هکتار است که از این سطح ۴ میلیارد شاخه گل بریده و گیاهان گلدانی تولید می شود.

مهندس غلامرضا تقوی با بیان این که افزایش بهره برداری از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: در این راستا در سال ۹۷ تمرکز ما بر تولید گیاهان بومی زینتی است، زیرا این گیاهان کم آب بر و دارای ظرفیت های اشتغالزایی هستند.

وی افزود: در حوزه گیاهان بومی زینتی، صنایع جانبی، بسته بندی، صنایع فرآوری و اسانس عطر به ویژه در مورد گل نرگس باید شکل بگرد و از این رو توسعه تولید گیاهان بومی زینتی، فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و فعالیت های اشتغالزا است.

تقوی تصریح کرد: ما علاوه بر ساختارسازی و ایجاد تشکل در حوزه گیاهان بومی زینتی، فهرستی از این گیاهان بومی زینتی که کم آب بر هستند را برای استفاده در فضای سبز آماده خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: در نخستین گام، تاکید ما بر روی توسعه تولید گل نرگس است و در حال حاضر این گیاه بومی زینتی در سطح یک هزار هکتار در کشور کشت می شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی اذعان داشت: درحال حاضر ۴۵۲ میلیون شاخه گل بریده در حوزه گیاهان بومی زینتی کشور تولید می شود.

وی در عین حال میزان اشتغالزایی مستقیم در حوزه گل و گیاهان زینتی کشور را ۳۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۳ برابر این عدد به طور غیر مستقیم در این حوزه فعالیت می کنند.

تقوی اظهار داشت: در صورت حمایت از تولید داخلی گل و گیاه و کاهش حجم واردات اندام های تکثیری که قابلیت تولید در داخل را دارند، ظرفیت اشتغالزایی در این حوزه بیش از سایر بخش ها است.

وی از سرمایه گذاران خواست در حوزه گل و گیاهان زینتی سرمایه گذاری کنند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی اعلام کرد: ما آماده همکاری با سرمایه گذاران در این بخش هستیم و می توانیم اطلاعات و دانش فنی مورد نیاز و مجوزهای لازم را در اختیار شان قرار دهیم.

وی در عین حال به سرمایه گذاران وعده داد که زمینه های اتصال آنها به بازارهای جهانی و صادر کننده گان بزرگ را فراهم کنند.

تقوی به روز ملی گل در روز ۲۵ خرداد اشاره کرد و گفت: این روز ملی بنا به دلایل نامعلوم در سال ۸۶ از تقویم حذف شد در حالی که اختصاص یک روز به گل و گیاه به اقتصاد آن کمک می کند ضمن آنکه برای شهروندان بار فرهنگی خواهد داشت و این بار فرهنگی در آشتی شهروندان با گل و گیاه موثر است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که روز ملی گل را در تقویم کشور احیا کنیم.

هر سال ۲۵ ژوئن نیز مردم جهان روز گل را گرامی می دارند.