arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
علی خرم، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با «انتخاب»:

ترامپ پس از مذاکره با کره شمالی می خواهد به اروپا بگوید شما وسواسی هستید وگرنه با ایران هم می توانیم همین طرح را پیش ببریم / اروپایی ها تا کنون از این «شو» نهراسیده اند

از نظر امنیتی همه ما خوشحالیم که تقابلی که می رفت به جنگ هسته ای تبدیل شود، اکنون به مسیر دیگری رفته است. اما از نظر محتوایی، هنوز مشخص نشده که آمریکا و کره شمالی دقیقا بر سر چه چیزی توافق کرده اند. در حال حاضر هرکسی حرف خودش را می زند. اینکه آمریکایی ها می گویند به چیزی کمتر از خلع سلاح هسته ای قانع نیستند، هنوز در عمل اتفاق نیفتاده و باید منتظر روزهای آینده بود تا جزییات بیشتری از توافق مشخص شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا اروپا مدلِ مذاکره «آمریکا - کره شمالی» را درمورد «ایران» خواهد پذیرفت؟ / ترامپ احتیاج به یک «شو» داشت؛ اروپا تحت تاثیر این «شو» قرار نگرفته

علی خرم، دیپلمات سابق کشورمان درباره احتمال اینکه اروپا مدل مذاکره ترامپ با کیم جونگ اون را درمورد ایران هم بپذیرد و حاضر شود آمریکا به تنهایی با ایران مذاکره کند، گفت: ترامپ پس از مذاکره با کره شمالی سعی می کند به اروپا بگوید شما وسواسی هستید وگرنه با ایران هم می توانیم همین طرح را پیش ببریم. اما اروپایی ها تا کنون از این «شو» نهراسیدند و قصد ندارند که با امریکا یکی شوند.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون گفت: آنچه بین کره شمالی و آمریکا گذشت از وجوه مختلف قابل توجه و بررسی است. یکی وجه تبلیغاتی، دیگری وجه محتوای مذاکرات و سومین وجه نیز از نظر امنیتی و آرامشی که می تواند به بشر وعده دهد.

خرم ادامه داد: از نظر امنیتی همه ما خوشحالیم که تقابلی که می رفت به جنگ هسته ای تبدیل شود، اکنون به مسیر دیگری رفته است. اما از نظر محتوایی، هنوز مشخص نشده که آمریکا و کره شمالی دقیقا بر سر چه چیزی توافق کرده اند. در حال حاضر هرکسی حرف خودش را می زند. اینکه آمریکایی ها می گویند به چیزی کمتر از خلع سلاح هسته ای قانع نیستند، هنوز در عمل اتفاق نیفتاده و باید منتظر روزهای آینده بود تا جزییات بیشتری از توافق مشخص شود.

آمریکا می خواهد از وجه تبلیغاتی مذاکره با کره شمالی استفاده کند

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به وجه تبلیغاتی مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی اظهار داشت: آمریکا سعی کرد وجه تبلیغاتی این دیدار را مستقل از اینکه در محتوا به کجا خواهند رسید، تقویت و پررنگ کند تا بتواند از آن در زمینه های مختلف بهره برداری کند.

ترامپ احتیاج به یک «شو» داشت

خرم ادامه داد: یکی از این زمینه های بهره برداری، آن است که از آنجا که ترامپ در سطح جهان سرشکسته شده بود و همه علیه او برخاسته بودند، تیم ترامپ احتیاج به یک «شو» داشت تا این تصور را تغییر دهد. از این رو، داستان مذاکرات دو طرف، بیشتر در همین راستا طراحی شده بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: زمینه دوم بهره برداری، اثرگذاری روی اروپا بود. اکنون اروپا در جنگ تجاری با آمریکاست و می گوید زورگویی این کشور را نمیپذیرد. از این رو، ترامپ می خواست به اروپایی پیام دهد، من قدرقدرتم و آنچه را می گویم انجام می دهم.

خرم زمینه سوم بهره برداری تبلیغاتی ترامپ از دیدار با رهبر کره شمالی را خطاب به دولت پیشین آمریکا دانست و گفت: ترامپ قصد داشت به به تیم اوباما و دموکرات ها بگوید شما یک توافق بد با ایران امضا کردید و من یک توافق خوب با کره شمالی امضا می کنم. البته هنوز نتیجه توافق معلوم نشده و ممکن است در مقایسه با برجام توافق بدی با کره شمالی انجام شود اما به هر حال ترامپ به دنبال استفاده تبلیغاتی از آن است.

ترامپ می گوید اگر ایران مذاکره کند، «گشاده دست» بودن مرا خواهد دید

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: زمینه چهارم بهره برداری ترامپ از دیدارش با کیم جونگ اون ایران بود. در واقع ترامپ قصد دارد به ایران بگوید کره شمالی تسلیم شد و اگر شما نیز مذاکره با آمریکا را بپذیرید، گشاده دست بودن مرا خواهید دید و در غیر این صورت با شما سخت تر برخورد می کنم.

اروپا از «شو» ترامپ نهراسید

خرم در پاسخ به این سوال که آیا اروپا تحت تاثیر این مذاکرات قرار گرفت و آیا ممکن است مذاکراتی مشابه با ایران را که در آن فقط آمریکا طرف مذاکره است، بپذیرد، گفت: اروپایی ها از این «شو» نهراسیدند و قصد ندارند که با امریکا یکی و متحد شوند. آمریکا سعی می کند به اروپا بگوید شما وسواسی هستید وگرنه با ایران هم می توانیم همین طرح را پیش ببریم.

خرم ادامه داد: اروپا تحت تاثیر این شو قرار نگرفته اما باید منتظر بود تا در روزهای آینده محتوای توافقات مشخص شود. آنگاه بهتر می توان واکنش اروپا را فهمید.

نظرات بینندگان