arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

دادگاه قانون اساسی ترکیه: نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری آزاد نمی‌شود

دادگاه قانون اساسی ترکیه با رد درخواست آزادی اضطراری صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اعلام کرد که وی از حبس آزاد نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه قانون اساسی ترکیه با رد درخواست آزادی اضطراری صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اعلام کرد که وی از حبس آزاد نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه (ح. د. پ) که از ۱۴ آبان سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در بازداشت موقت به سر می‌برد، هم اکنون در استان ادیرنه در غرب ترکیه زندانی است.
وی از سوی حزب خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده است، ولی به علت زندانی بودن امکان حضور در برنامه‌های تبلیغاتی را ندارد.
درخواست آزادی وی پیش از این توسط شعبه ۱۹ دادگاه جرائم سنگین آنکارا رد شده بود و بر این اساس، وکلای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه درخواست آزادی اضطراری وی را به دادگاه قانون اساسی این کشور ارائه کردند، ولی در نهایت این مرجع عالی قضایی نیز رای بر ادامه بازداشت وی داد.
با توجه به قوانین دادرسی دادگاه قانون اساسی ترکیه، درخواست آزادی اضطراری یک فرد زندانی و بازداشت شده تنها در صورتی موافقت می‌شود که خطر جدی متوجه زندگی یا دارایی‌های مادی و معنوی وی وجود داشته باشد.
دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه با توجه به این موضوع، با بررسی پرونده اعلام کرد که در وضعیت کنونی هیچ خطر جدی جان و دارایی‌های مادی و معنوی صلاح الدین دمیرتاش را تهدید نمی‌کند و بنابراین دلیلی بر آزادی اضطراری وی وجود ندارد.
در درخواست آزادی اضطراری وی اعلام شده بود که ادامه زندانی شدن دمیرتاش موجب اخلال جدی در حق انتخاب شدن و انتخاب کردن وی می‌شود، ولی دادگاه این استدلال را وارد ندانست.
چند روز پیش محرم اینجه، مرال آکشنر و تمل کاراموللا اوغلو سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان شدند، ولی این درخواست از سوی مقامات قضایی ترکیه رد شد.
اینجه، آکشنر و کاراموللا اوغلو نامزد‌های حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک و حزب سعادت ترکیه، آزادی دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان را زمینه ساز رقابت آزادانه و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سوم تیرماه ۹۷ اعلام کرده بودند.
با توجه به قطعی نشدن حکم محکومیت قضایی وی، دمیرتاش می‌توانست در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری ثبت نام کند که وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ثبت نام کرد و یکی از ۶ رقیب این انتخابات به شمار می‌رود.
پیش از این عضویت صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در مجلس این کشور لغو شده و برابر قانون احزاب ترکیه، از کادر رهبری حزب متبوع خود نیز کنار گذاشته شده است.
دمیرتاش چندین پرونده محکومیت قضایی دارد، ولی احکام قضایی صادر شده در حق وی قطعیت نیافته است و بر اساس برخی خبر‌ها که در رسانه‌های ترکیه منتشر شده، وی آزاد نمی‌شود و تنها در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری و با کسب مصونیت سیاسی، شرایط آزادی از زندان را کسب می‌کند.
هم اکنون تبلیغات این نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از طرف دفتر حزب متبوع خود انجام می‌شود و خود وی نیز گاهی با انتشار بیانیه‌ای از زندان و یا از طریق پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، به اعلام مواضع خود در خصوص موضوعات مختلف کشور ترکیه می‌پردازد.
چند روز پیش شورای عالی انتخابات ترکیه مجوز پخش تلویزیونی برنامه تبلیغاتی ضبط شده صلاح الدین دمیرتاش نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را صادر کرد و بر این اساس، برنامه تبلیغاتی وی از طریق شبکه دولتی تی. آر. تی ترکیه پخش می‌شود.
بنا بر اعلام شورای انتخابات ترکیه، طبق زمانبندی شده، نامزد‌های ریاست جمهوری این کشور در روز‌های ۱۷ و ۲۳ ماه جاری (۲۷ خرداد و دوم تیرماه) می‌توانند در تلویزیون رسمی و دولتی تی. آر. تی با مردم صحبت کنند و به تشریح برنامه‌های خود بپردازند.
بنا بر اعلام این مرجع عالی انتخاباتی، مدت زمان اختصاصی برای سخنرانی هر یک از نامزد‌های ریاست جمهوری در هر یک از روز‌های تعیین شده، ۱۰ دقیقه خواهد بود و بر این اساس، در روز ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) از ساعت ۲۰، ابتدا دوغو پرینچک نامزد حزب وطن و در ادامه رجب طیب اردوغان نامزد حزب عدالت و توسعه، صلاح الدین دمیرتاش نامزد حزب دموکراتیک خلق ها، تمل کاراملا اوغلو نامزد حزب سعادت و مرال آکشنر نامزد حزب نیک سخنرانی می‌کنند.
همچنین در روز ۲۳ ژوئن (دوم تیرماه) نیز از ساعت ۱۷ ابتدا تمل کاراملا اوغلو و در ادامه به ترتیب مرال آکشنر، رجب طیب اردوغان، دوغو پرینچک و صلاح الدین دمیرتاش به سخنرانی می‌پردازند.
بر اساس اعلام رسانه ها، سخنرانی دمیرتاش ضبط شده خواهد بود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها ۶ نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی (۳ تیرماه ۱۳۹۷) ترکیه هستند.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بار‌ها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور ۱۷ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان