arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

چرا الحدیده مهم است؟

حدود ۷۰ درصد کل کمک‌های بشردوستانه یمن از طریق بندر الحدیده وارد این کشور می‌شود. علاوه بر این، طبق گزارش کارشناسان سازمان ملل، که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، کل درآمد‌های این بندر برای جنبش حوثی‌ها از زمان سیطره‌شان بر آن، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است منبع
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا الحدیده مهم است؟عربستانی‌ها عملیات تصرف الحدیده را به مثابه "بریدن سر" نیرو‌های نزدیک به ایران دانستند.

به گزارش فرارو، همزمان با بازی‌های جام جهانی در روسیه، ائتلاف به رهبری عربستان عملیات نظامی گسترده‌ای را برای تصرف بندر استراتژیک الحدیده آغاز کرد. چهارشنبه گذشته، پس از پایان ضرب الاجل عربستان به نیرو‌های جنبش انصارالله (حوثی) برای تحویل بندر الحدیده، این کشور به همراه امارات، حمله گسترده‌ای به این بندر  را آغاز کرده که هنوز ادامه دارد.

این حمله که "پیروزی طلایی (النصر الذهبی) " نامگذاری شده، مهمترین بندر فعال یمن را هدف قرار داده است.

همزمان با عملیات گسترده نظامی، کارزار رسانه‌ای گسترده‌ای در رسانه‌های نزدیک به عربستان و امارات درباره عملیات الحدیده به راه افتاده است. از زمان آغاز عملیات نظامی، تمام رسانه‌های منطقه‌ای ائتلاف ریاض و ابوظبی، به طور لحظه‌ای تحولات یمن را پوشش می‌دهند. 

حمله "ائتلاف متجاوز عربی" به الحدیده صرفا یک حمله نظامی نیست بلکه یک کارزار گسترده رسانه‌ای، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی 

اما چرا تصرف شهر بندری الحدیده برای عربستان این قدر مهم است؟ الحدیده به دلیل اهمیت راهبردی‌اش، حداقل از سال ۲۰۱۷، همواره کانون منازعه عربستان با انصارالله بوده است.

در ژانویه ۲۰۱۷، عربستان عملیاتی به نام "نیزه طلایی" را برای تصرف سواحل غربی یمن از تنگه باب المندب تا شهر الحدیده آغاز کرد. اما این عملیات نتوانست موفقیتی بدست آورد.

آمریکا و عربستان، حوثی‌ها را متهم می‌کنند که از طریق بندر الحدیده به یمن موشک و سلاح وارد می‌کنند. اما این امر دلیل اصلی حمله به الحدیده نیست. بندر الحدیده، علاوه بر اینکه محل اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن است، یکی از منابع اقتصادی این کشور است که سالانه میلیون‌ها دلار برای صنعا به ارمغان می‌آورد.

براساس برخی گزارش‌ها، حدود ۷۰ درصد کل کمک‌های بشردوستانه یمن از طریق بندر الحدیده وارد این کشور می‌شود.

علاوه بر این، طبق گزارش کارشناسان سازمان ملل، که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، کل درآمد‌های این بندر برای جنبش حوثی‌ها از زمان سیطره‌شان بر آن، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. این درآمد‌ها علاوه بر تقویت اقتصادی انصارالله در صنعا، باعث شده نیرو‌های آنان در مقابل حملات ائتلاف عربستان مقاومت بیشتری نشان دهند.

اهمیت راهبردی الحدیده زمانی بیشتر معلوم می‌شود که بدانیم، ۷۰ درصد کل واردات یمن از طریق این بندر وارد یمن می‌شود. امری که به گفته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، یک منبع مالی اساسی برای تامین مالی نیرو‌های انصارالله فراهم کرده است. دولت صنعا از هر کشتی بزرگی که در بندر الحدیده بارش را تخلیه می‌کند، چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار تعرفه گمرکی می‌گیرد؛ بنابراین تصرف الحدیده، علاوه بر اینکه دولت انصارالله در صنعا را به لحاظ مالی تضعیف می‌کند، باعث خواهد شد که عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، حداقل بتواند حقوق کارمندان دولتش را پرداخت کند. زیرا کارمندان وابسته به دولت منصور هادی از ۲۰ ماه پیش تا حالا پرداخت نشده است.

پس از صنعا، الحدیده دومین شهر بزرگ تحت سیطره دولت نزدیک به انصارالله است که حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. تصرف الحدیده توسط عربستان، می‌تواند دولت صنعا را به لحاظ اقتصادی و نیروی انسانی و به تبع آن به لحاظ نظامی در تنگنا قرار دهد. استان الحدیده، که ۱۱ درصد جمعیت جمعیت را در خود جای داده است، یکی از مهمترین انبار‌های غذایی یمن است. این استان تقریبا ۲۸.۶ درصد کل محصولات کشاورزی یمن را تولید می‌کند. مضاف بر این، ماهیگیران الحدیده غذای بسیاری شهروندان یمن را تامین می‌کنند.

شاید به دلیل همین اهمیت الحدیده است که سلمان الدوسری، روزنامه‌نگار نزدیک به محافل قدرت در عربستان، عملیات تصرف الحدیده را "جدایی سر از تن" توصیف کرده است.

نظرات بینندگان