arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

سونامی پلاستیک در راه است

هیچ می‌دانی استفاده‌ی بی‌رویه‌ از پلاستیک، مثلاً‌ همین ‌کیسه‌های پلاستیکی که از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌گیریم، دارد دنیا را نابود می‌کند و به محیط‌زیست، از حیوانات و گیاهان گرفته تا هوا و خاک چه صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امسال شعار روز جهانی محیط‌زیست «حذف آلودگی با پلاستیک» بود. می‌دانی که ایران درشمار 10 کشور پرمصرف پلاستیک در جهان قرار دارد؟ خبر داری که سالانه 185هزار تن پلاستیک در کشور تولید می‌شود؟ اما در کشوری  مثل هند تا سال 2022 میلادی استفاده از مواد پلاستیکی یک‌بار‌مصرف ممنوع است!

«هنگامه قدیری»، کارشناس محیط‌زیست مرکز آموزش تخصصی سازمان مدیریت پسماند شهرداری در این‌باره به هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «وقتی یک ظرف پلاستیکی می‌بینیم اگر به پشت ظرف توجه کنیم یک مثلث می‌بینیم که درون آن از  عدد یک تا هفت نوشته شده است که هرکدام از این عددها یک کد هستند و به شما می‌گویند این ظرف چه نوع پلاستیکی است. کد یک، پلی‌‌اتیلن‌تری‌فتالات یا همان پت است که ظرف‌های آب‌معدنی را شامل می‌شود و قابل بازیافت هستند؛ اما بهترین بخش یک بطری آب‌معدنی، درهای آن است که از نوع پلاستیک بهتری است. کد دو، اس‌پی‌آی، به پلاستیک‌های ظرف‌های شیر و شامپو گفته می‌شود و قابل بازیافت هستند. کد سه، پی‌وی‌سی نام دارند که معمولاً لوله‌های پولیکا از این جنس‌‌اند و قابل بازیافت نیستند.

اگر هم بازیافت شوند، نباید با مواد غذایی برخورد داشته باشند. کد چهار، پلی‌اتیلن‌ نرم نام دارند که کیسه‌های بسته‌بندی مواد غذایی از این نوع هستند و قابل بازیافت هستند. کد پنج، پلی‌پروپیلن‌ یا پی‌پی است که زیاد مناسب بازیافت نیستند؛‌ مثل ظرف‌های ماست. کد شش، پلی‌استایرن یا همان فوم‌ها هستند که بازیافتشان خیلی هزینه دارد و معمولاً بازیافت نمی‌شوند. کد هفت، پلاستیک‌های پلی‌کربنات و پلی‌لاکتیدها  هستند. مثل سی‌دی‌ها که کم‌تر بازیافت می‌شوند و پروسه‌ی بازیافتشان خیلی سخت است.»

قدیری می‌گوید: «متأسفانه فقط سه‌درصد از این پلاستیک‌ها بازیافت می‌شوند و مردم چندان از اهمیت جداسازی این پلاستیک‌ها آگاهی ندارند، این پلاستیک‌ها کره‌ی زمین را تهدید می‌کنند و همه‌ی کشورهای جهان باید با این پدیده مبارزه ‌کنند.» او می‌گوید: «کیسه‌های پلاستیکی، هم آب دریاها و هم خاک را آلوده می‌کنند و سال‌ها طول می‌کشد که این پلاستیک‌ها تجزیه شوند، شاید بعضی از آن‌ها تا 002سال در طبیعت باقی ‌بمانند.»

کارشناسان محیط‌زیست نگرانند و می‌گویند که در سال‌ 2050 میلادی تعداد پلاستیک‌ در دریاها و اقیانوس‌ها از تعداد ماهیان بیش‌تر خواهد بود و این یعنی فاجعه؛ یعنی سونامی پلاستیک در راه است.

«صدرالدین علی‌پور»، رئیس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه‌ی پایدار شهرداری تهران، درباره‌ی نام‌گذاری روزهای هفته‌ی جهانی محیط‌زیست می‌گوید: «19 خرداد/کاهش تولید زباله، 20 خرداد/ انرژی تجدیدپذیر، 21خرداد/ تنوع‌زیستی، 22خرداد مدیران و شهروندان هم‌دل، 23خرداد، مدیریت مصرف آب،  24خرداد/ کودک و طبیعت و روز 25خرداد/ کاهش مصرف پلاستیک، نام‌گذاری شد.»

علی‌پور با اشاره به دستورالعمل اجرایی هفته‌ی محیط‌زیست سال 1397 می‌گوید: «بر این اساس مناطق 22گانه‌ی شهرداری تهران موظفند به فعالیت‌هایی از این قبیل بپردازند: آموزش شهروندی در خصوص خرید سبز در فروشگاه‌های شهروند  اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی بحران کم آبی در دو میدان میوه و تره‌بار در هریک از مناطق 22گانه، رفع نواقص تأسیسات آب‌رسانی فضای سبز در بوستان‌ها، ایجاد غرفه‌ی فعالیت‌های ترویجی برای والدین در بوستان‌ها در خصوص ضرورت ارتباط کودک و طبیعت، عدم استفاده از بطری‌های آب‌معدنی و بسته‌های پذیرایی حاوی ظروف یک‌بارمصرف در مسجد‌ها و مراسم روز عید فطر، اشاره به ارزش‌های محیط‌زیست و ترویج تلاش برای حفظ آن‌ها توسط ائمه‌ی جماعات، پخش تیزرهای آموزشی تبلیغاتی مرتبط در اماکن عمومی، برگزاری کارگاه‌های نقاشی، مسابقه‌های محیط‌زیستی، نمایش‌های عروسکی با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در منطقه از جمله اداره‌ی آموزش‌های شهروندی، کانون‌های محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌‌نهاد.»  اما اگر شما می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی بازیافت پلاستیک دریافت کنید و در این‌باره بیش‌تر بدانید، می‌توانید به مرکز آموزش تخصصی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بروید. شماره‌ی این مرکز 44090115 است.

نظرات بینندگان