arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
مجیدرضا حریری، فعال اقتصادی در گفت و گو با «انتخاب» بررسی کرد؛

چرا با وجود اوضاع اقتصادی نابسامان، بازر بورس رکوردشکنی کرد؟ / علائمی که از بورس ایران می‌گیریم، همیشه نمی‌تواند علائم واقعی اقتصاد باشد / سال ۹۱ هم اتفاقی مشابه امروز رخ داد

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: متری که در بورس‌های دنیا با آن اقتصاد را اندازه می‌گیرند، در ایران خیلی به درد نمی‌خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا با وجود اوضاع اقتصادی نابسامان، بازر بورس رکوردشکنی کرد؟ / علائمی که از بورس ایران می‌گیریم، همیشه نمی‌تواند علایم واقعی اقتصاد باشد / سال ۹۱ هم اتفاقی مشابه امروز رخ داد

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: متری که در بورس‌های دنیا با آن اقتصاد را اندازه می‌گیرند، در ایران خیلی به درد نمی‌خورد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته شاخص کل ‎بورس با جهش ۲۸۰۰ واحدی مرز بی سابقه ۱۰۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت و با ایستان روی رقم ۱۰۲ هزار واحد، در بالاترین سطح تاریخ معاملات بورس ایستاد. این در حالی است که چندی پیش، بورس ونزوئلا نیز با وجود کاهش ۹۹ درصدی ارزش پول این کشور، به صورت غیر قابل کنترلی رو به افزایش است.

حریری در گفتگو با «انتخاب»، درباره علت رکوردشکنی بورس با وجود اوضاع اقتصادی ناپایدار اخیر، و مقایسه آن با اوضاع اقتصادی ونزوئلا گفت: البته بحث بازار سرمایه یک مبحث تخصصی است و قصد ندارم وارد وارد آن شوم. اما به طور کلی وقتی پول ملی روز بروز سبک‌تر می‌شود و شما کالای ثابتی را در کفه دیگر ترازو می‌گذارید، به طور طبیعی باید پول بیشتری در این کفه ترازو بریزد تا تعادل برقرار شود. حال این کالا می‌تواند خودرو، سکه یا سهم بازار بورس و ... باشد.

چرا با وجود اوضاع اقتصادی نابسامان، بازر بورس رکوردشکنی کرد؟ / علائمی که از بورس ایران می‌گیریم، همیشه نمی‌تواند علایم واقعی اقتصاد باشد / سال ۹۱ هم اتفاقی مشابه امروز رخ داد

او ادامه داد: عمده سهام مربوط به دارایی شرکت هاست. چراکه ما شرکت‌های تکنولوژی و برند‌های معتبری در بازار سرمایه نداریم. از این رو، عموما مایملک و دارایی شرکت‌ها در سهام آن‌ها تاثیرگذار است و از طرفی، ارزش دارایی‌ها در مقابل پول ملی قابل تغییر است.

این فعال اقتصادی افزود: در شرایطی که ارزش پول ملی هر روز کاسته می‌شود، گرایش به تبدیل پول به کالا‌هایی که ارز آن کمتر تغییر کنند، بیشتر می‌شود. بورس هم بازاری است که می‌توانیم در آن پول خود به سهم یعنی چیزی که ارزش آن کمتر کاهش می‌یابد، تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بورس مربوط به حقوقی هاست که یا دولتی اند یا وابسته به آن، گفت: بازار بورس ما یک بازار بورس واقعی در یک اقتصاد ازاد و شفاف نیست. از این رو، علائمی که از بورس می‌گیریم همیشه نمی‌تواند علایم واقعی اقتصاد باشد.

حریری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از سهم رکوردشکنی بورس مربوط به معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها بود، گفت: متری که در بورس‌های دنیا با آن اقتصاد را اندازه می‌گیرند، در ایران خیلی به درد نمی‌خورد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اوضاع اقتصادی نابسامان سال ۹۱، گفت: در آن سال هم اتفاق مشابهی رخ داد؛ یعنی با وجود اوضاع اقتصادی آن سال، شاخص بورس هم به بالای ۶۷ یا ۶۸ هزار واحد رسید. الان هم بعید نیست این شاخص به ۱۱۰ هزار واحد هم برسد.

حریری ادامه داد: این‌ها به معنای آن نیست که یک اتفاق واقعی در بورس رخ داده؛ اتفاق واقعی زمانی رخ می‌دهد که سهام جدید و پول جدید وارد آن شود. سرمایه‌ها باید باعث تولید و اشتغال شود، اما اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد و آنچه در حال رخ دادن است آن است که سهام از این دست به آن دست می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت کنترل خوبی روی اقتصاد کشور داشت و اتفاقات بورس هم واقعی بود طبیعتا در حال حاضر این فرصت را داشت که دارایی‌های خود را وارد بورس کرده و بخشی از کسری خود را جبران کند.

نظرات بینندگان