arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

پاسخ ایران به ترامپ: نگاه ایران به دولت آمریکا بیش از گذشته تغییر کرده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر این که «رفتار ایرانی‌ها پس از خارج شدن من از توافق هسته‌ای به وضوح تغییر کرده است» گفت: آمریکا بدون توجه به یک معاهده چندجانبه و قطعنامه سازمان ملل و حتی با بی‌توجهی به بخش گسترده‌ای از افکار نخبگان ایالات متحده به صورت یک‌جانبه و با تصمیمی یک سویه و از سر خودشیفتگی تمام، یک تفاهم بین‌المللی را زیر پا گذاشت. از این نظر می‌توان گفت که صحبت ترامپ در این مورد که از زمان خروج وی از برجام، ایران دچار تغییرات جدی شده، امری درست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پس از خروج آمریکا از برجام، کم‌تر گفت‌وگو یا اظهاراتی از ترامپ شنیده می‎‌شود که در گوشه‌ای از آن نامی از ایران نباشد یا خط و نشانی برای ایران کشیده نشود. رییس‌جمهور آمریکا به تازگی در گفت‌گویی که با فاکس نیوز داشت، بیان کرد که اعتقاد دارد ایرانی‌ها یک روز برمی‌گردند و می‌گویند قصد دارند برای یک توافق دیگر مذاکره کنند. همچنین وی در بخشی دیگر از سخنانش برای چندمین بار طی هفته‌های گذشته، تأکید کرد که «رفتار ایرانی‌ها پس از خارج شدن من از توافق هسته‌ای به وضوح تغییر کرده است». سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ضمن تأیید نسبی این سخن ترامپ مبنی بر تغییر رفتار ایرانی‌ها دقیقاً پس از خروج وی از برجام، تاکید کرد که نگاه ایران به دولت آمریکا بیش از گذشته تغییر کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شفقنا در مورد این جمله رییس‌جمهور آمریکا که «من معتقدم آنها- ایرانی‌ها- یک روز برمی‌گردند و می‌گویند قصد دارند برای یک توافق دیگر مذاکره کنند»، گفت: قطعاً ایران و ایرانی در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود و در این نقطه استراتژیک از جغرافیای جهان، هیچ گاه در برابر قلدری، سلطه‌طلبی و زورگویی سر تسلیم فرود نیاورده است. ایرانیان در برابر تهدید، تحریم و رفتار زورمدارانه بیگانه مقاوم‌تر می‌شوند و با صلابت و وحدت هر چه بیشتری بر اصول اساسی ملهم از فرهنگ غنی، آموزه‌های اخلاقی و تجارب تاریخی خود ایستادگی می‌کنند. همچنین استوارتر پایمردی کرده و تن به هیچ‌گونه گفت‌وگویی با کسانی که بخواهند از سر زور، فشار و این گونه روش‌های قرون وسطایی استفاده کنند، نخواهد داد. هوش، درایت و ذکاوت ایرانی در طول تاریخ و در بزنگاه‌های تاریخی همواره آنان را به سر منزل مقصود هدایت کرده است.


سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: امروز، ایران مصمم‌تر، مقتدرتر و آماده‌تر برای دفاع از کیان کشور و منافع مردم خود و با بی‌اعتمادی بسیار بیشتر نسبت به ایالات متحده آمریکا سعی می‌کند با اتکا به توانمندی‌های خویش در جهت توسعه و بالندگی بیشتر برای ارتقای میهن خود تلاش کند. باید باز تأکید نمایم؛ آن‌هایی که با تاریخ ملل و ایران آشنایی دارند و از دانش و بینش کافی برخوردار هستند، می‌دانند که مردم ایران تحت هیچ‌گونه فشار و تهدید و توهین سیاست‌های خود را تغییر نخواهند داد. به تعبیر دکتر ظریف (نقل به مضمون): «تنها با زبان تکریم می‌توان با ایرانی سخن گفت». دانستن،خواندن و فهم تاریخ ملل همواره آموزه‌های بسیاری داشته و دارد.

او همچنین درباره اظهارات اخیر ترامپ در گفت‌وگویش با فاکس‌نیوز مبنی بر این که «رفتار ایرانی‌ها پس از خارج شدن من از توافق هسته‌ای به وضوح تغییر کرده است» اظهار کرد: احتمالاً این بار آقای ترامپ، حرف نادرستی نزده است؛ چرا که طی هفته‌های اخیر دید و نگاه ایران نسبت به دولت آمریکا بیش از گذشته تغییر کرده است. این تغییر دقیقاً پس از خطای فاحش و استراتژیک آقای ترامپ در خروج غیر قانونی از برجام، رخ داده است و نه تنها ایران و ایرانیان بلکه بسیاری از مردم جهان و حتی مردم مغرب زمین، امروز نگاه متفاوت‌تری را نسبت به هیات حاکمه آمریکا دارند.


او ادامه داد: آقای ترامپ با خروج غیر قانونی خود از برجام یک بار دیگر نشان داد که به هیچ یک از اصول و موازین بین‌المللی معتقد نیست، به هیچ اصلی جز آنچه خود می‌پسندد، پای‌بند نیست و نیز نمی‌توان به سیاست‌های خودخواهانه و خودکامانه رییس دولت آمریکا اعتماد کرد. آمریکا بدون توجه به یک معاهده چندجانبه و قطعنامه سازمان ملل و حتی با بی‌توجهی به بخش گسترده‌ای از افکار نخبگان ایالات متحده به صورت یک‌جانبه و با تصمیمی یک سویه و از سر خودشیفتگی تمام، یک تفاهم بین‌المللی را زیر پا گذاشت. از این نظر می‌توان گفت که صحبت آقای ترامپ در این مورد که از زمان خروج وی از برجام، ایران دچار تغییرات جدی شده، امری درست است.


قاسمی با اشاره به بی‌اعتمادی ایرانیان نسبت به سیاست‌های آمریکا از دهه‌ها قبل بیان کرد: آقای ترامپ با این اقدام خود باعث شد دیوار بی‌اعتمادی میان دو کشور، باز هم بیش از پیش بلند و بلندتر شود. البته من این را هرگز ناشی از هنر و توانمندی یک سیاستمدار مدعی قدرت نمی‌دانم؛ امروز نه تنها ایران که بسیاری از نخبگان و اندیشمندان و مردم جهان هم دچار تغییر نگاه نسبت به رفتار آقای ترامپ شده‌اند.

نظرات بینندگان