arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و امیر قطر / روحانی به شیخ تمیم: همچنان در کنار دوحه خواهیم ماند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست تهران، تعامل و گفت و گو با کشورهای منطقه برای پایان دادن به اختلافات است ، تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه را به نفع همه ملتهای منطقه دانست و گفت: سیاستهای ماجراجویانه برخی کشورهای منطقه را نادرست می دانیم و معتقدیم که تداوم این روند بی تردید مشکلات موجود در منطقه از جمله در فلسطین، سوریه و یمن را بیشتر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس جمهوری اسلامی ایران با استقبال از گسترش مناسبات تهران با دولت و ملت قطر، تاکید کرد که هیچ مانعی برای گسترش روابط با قطر به عنوان یک کشور همسایه و برادر وجود ندارد و تهران همچنان در کنار دوحه خواهد بود .

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی، ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر، ابراز امیدواری کرد که تهران و دوحه بتوانند از ظرفیت های بسیار زیادی که برای روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد ، بیش از پیش استفاده کنند.

وی مقاومت و ایستادگی ملت و دولت قطر در برابر فشارها ، تهدیدها و محاصره ناعادلانه را ستودنی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران محاصره تحمیلی قطر را ناعادلانه و باعث تفرقه و تنش بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند و تمامی تلاش خود را برای همکاری و مساعدت ملت و دولت قطر و ثبات منطقه بکار می‌گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست تهران، تعامل و گفت و گو با کشورهای منطقه برای پایان دادن به اختلافات است ، تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه را به نفع همه ملتهای منطقه دانست و اظهارداشت: سیاستهای ماجراجویانه برخی کشورهای منطقه را نادرست می دانیم و معتقدیم که تداوم این روند بی تردید مشکلات موجود در منطقه از جمله در فلسطین، سوریه و یمن را بیشتر می کند.

روحانی گفت: امروز مردم فلسطین و بویژه ساکنان غزه در فشار زیادی هستند و هر روز توسط رژیم غاصب صهیونیستی مورد حمله قرار می گیرند و حمایت جمعی ما مسلمانان می تواند در تخفیف آلام آنها تاثیر گذار باشد.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد و همه باید با تقویت راههای سیاسی ، به ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و منطقه کمک کنیم، تهاجم اخیر به بندر حدیده را باعث شکل گیری یک فاجعه انسانی در یمن برشمرد و گفت: ادامه این درگیریها، مردم فقیر یمن را در فشار طاقت فرسا قرار داده و وظیفه همه ما این است که به این مردم مظلوم کمک کنیم.

روحانی ضرورت رایزنی‌های منطقه‌ای دو کشور و تقویت پایه‌های همکاری و تشریک مساعی در مسیر منافع مشترک را مورد تأکید قرار داد.

امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران،تاکید کرد: روابط دیرینه ایران و قطر هر روز در حال توسعه است و ما مصمم هستیم که این روابط بیش از پیش در همه عرصه ها توسعه یافته و تقویت شود و من شخصا روند توسعه روابط دو کشور را دنبال می کنم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با تقدیر از مواضع دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران در مساله محاصره قطر و تاکید بر اینکه دوحه این موضعگیری ها را هیچگاه فراموش نخواهد کرد، گفت: ما معتقدیم حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو ممکن است و هیچ کشوری نمی تواند دیدگاه خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست قطر حمایت از ملت فلسطین است، اظهارداشت: از ایستادگی ملت فلسطین حمایت می کنیم و به این سیاست خود ادامه می دهیم.

امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که موفقیت‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه که البته در گروه دشواری قرار گرفته ، تداوم یابد.

نظرات بینندگان