arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

معاون اقتصادی و تئوریسین اقتصادی دولت: «توهم گرانی» موجب گرانی می‌شود/ نه تنها کالاهای اساسی بلکه کالاهای حیاتی هم در وضعیت خوبی به سر می‌برند/ برای عرضه هیچ نگرانی وجود ندارد/ افق پیش رویمان از نظر امکان ارزی، از ۳ ماه قبل روشن تر است

نهاوندیان می گوید: رفتار عامه مردم را باید از برخی سوداگران و اختلالگران بازار جدا کرد و دولت تلاش می‌کند برای مردم اطمینان و آرامش خاطر ایجاد کند.دولت اجازه نمی‌دهد اشخاصی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کنند و کالا‌های تولید شده یا وارداتی را با نرخ‌های موهوم به مصرف کننده بفروشند. اگر اعتقاد داریم کالایی بی دلیل گران است نباید آنرا خریداری کنیم. بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود ؛ با همراهی مردم هر تصمیمی به نتیجه می رسد. با قدری صبوری مشکلات حل خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در وضعیت این روزهای بازار در کشور، با اشاره به مصوبات آخرین جلسه هیئت دولت گفت: این جلسه به منظور ساماندهی بازار بود و وزارت صنعت معدن و تجارت گزارشی ارائه و عوامل را بررسی کرد و درخواست های خود را برای تصویب ارائه داد. نگرانی هایی مبنی بر نوسانات قیمت کالاها برای مردم بوجود آمده و آنها خواستار این هستند که بدانند چه اتفاقاتی افتاده و دولت باید افق های آینده را ترسیم کند.

نهاوندیان با بیان اینکه وضعیت امروز عرضه کالا، نگرانی ندارد، ادامه داد: در موضوع تقاضا مشکل داریم؛ با تصمیمات در بازار ارز در رابطه با خروجی قیمت ها فکرهایی کردیم.مردم به دنبال حفظ نقدینگی خود هستند، مهم است که بدانیم آیا تعادل نداشتن بازار واقعی است یا فقط با نگرانی ها بوجود آمده است. شاخص واقعی اقتصاد نشان می‌دهد که در طرف عرضه رشد داشته ایم و این رشد در تولید داخلی هم قابل مشاهده است و بدون احتساب نفت ۴/۶ دهم درصد رشد کرده ایم.در واردات هم افزایش داشته ایم و عرضه کل در اقتصاد بالا رفته و صادرات رشد خود را به وضوح نشان داده است.تعادل نداشتن بازار در برخی حوزه ها از احساس ذهنی سرچشمه می‌گیرد، اگر احساس تورمی در افراد وجود داشته باشد، سبب ایجاد تورم می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه باید رفتار مردم را از سوداگران اختلالگر در بازار جدا کنیم، خاطرنشان کرد: در تصمیمات جدید اقتصادی کشور به دنبال این هستیم که در برابر جنگ اقتصادی تدابیری بیاندیشیم و آماده چالش های رو به روی خود باشیم.

وی ادامه داد: در این چالش باید آرامش آحاد مردم را حفظ کنیم و به آنها نشان دهیم مشکلی وجود ندارد؛ برای مثال در بخش گندم و شکر وضعیت ما خوب است و نیازهای مردم تامین می‌شود و‌ نه تنها کالاهای اساسی بلکه کالاهای حیاتی هم در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه دولت مصمم است که نیازهای مردم را تامین کند، اظهار کرد: چرخه تامین باید مورد نظارت قرار گیرد و هدف از جلسه امروز همین موضوع بود و دستگاه ذی ربط باید بررسی کند، دولت اجازه نمی‌دهد کسی دلار ۴۲۰۰ تومانی بگیرد و سپس با نرخ های بالا به مصرف‌کننده بفروشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: امروز تمام دستگاه های دولتی، نظارتی ، اتحادیه های صنفی بر روی بازار نظارت دارند و همکاری همه جانبه ای بین همه دستگاه ها صورت می‌گیرد.سطح آگاهی مردم تا حدی بالا رفته است که مردم به دنبال دلیل گران فروشی هستند و از فروشنده علت گرانی را می‌پرسند. نباید اجازه داد سرمایه سرگردانی که در گذشته بخشی از آن صرف قاچاق می شده است اکنون با خریداری پراید یا سکه ­بازار را دچار نوسان کند.

وی با تایید کمپینی که یکی از ورزشکاران سرشناس درباره تحریم کالاهایی که گران شده راه اندازی کرده است، سطح آگاهی جامعه به جایی رسیده است که اگر کالایی بی دلیل گران شده باشد مردم آن را نخرند، با اشاره به برخورد با سوداگران بازار گفت: مهم تر از برخورد، فرهنگ سازی است، نکته مهم این است که علامت های راهنمایی که سیاستگذران ارائه می‌کنند توسط فعالان اقتصادی پذیرفته شود و همانند این علامت ها عمل کنند.اگر رفتار ما متناسب با تعادل بخشی اقتصادی باشد رشد خواهیم کرد، اما اگر بر اساس توهم رفتار کنیم همین توهم گرانی سبب گران شدن می‌شود.

اگر شفافیت کامل باشد، زمینه ای برای توهم گرانی و اجحاف نخواهد بود

نهاوندیان با اشاره به اطلاع رسانی دولت گفت: هنگامی که شفافیت کامل باشد زمینه ای برای توهم گرانی و اجحاف نخواهد بود؛ امروز سامانه هایی در کشور برای اطلاع رسانی وجود دارد، برای مثال سامانه انبارها که در خصوص موجودی انبارها اطلاع رسانی می‌کنند و به واسطه همین اطلاعات، دیگری توهمی وجود نخواهد داشت.اگر کالا گران است و علت گرانی آن‌ مشخص نیست، نباید آن را بخریم. برخی از مردم فکر می کنند که سپرده آنها از بین می رود، اما بازار پول باید مردم را راهنمایی کند که به سود و‌ سرمایه تبدیل شود.

وی با اشاره به بازار سرمایه گذاری تصریح کرد: وظیفه فعالان این است که سپرده ها را به سمت اوراق سرمایه گذاری هدایت کنند و پروژه های بزرگ اوراق خود را منتشر کنند تا تامین مالی انجام شود .باید سرمایه گذاری در بورس به درستی انجام گیرد،  اگر فردی اهل ریسک است باید تحلیل های مناسب را انجام دهد تا به شرکت ها و بورس وارد شود، اما اگر فردی ریسک پذیر نیست نباید فعالیت مبتنی بر ریسک را انجام دهد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه رابطه بین بازار پول و سرمایه باید دیده شود گفت: اگر کسی نگرانی در خصوص قدرت خرید دارد، نباید به فعالیت های ریسک پذیری وارد شود. برای مثال در موسسه های مالی غیر مجاز پس از فعالیت های بسیار پول مردم پس داده شد و‌ کشمکش بسیاری داشتیم و مردم به امید سود بیشتر در این موسسه ها سرمایه گذاری کردند و به سبب ریسکی که انجام دادند به مشکلات بسیاری برخوردند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه صادرکنندگان، تولید کنندگان و واحدهای صنفی درستکار نباید نگران باشند گفت: اتحادیه های صنفی، پرچم مقابله با اخلالگران بازار را برداشته اند، تمام همت بر این بود تا صادرکنندگان جزء هم بتوانند در بازار های جهانی نفوذ پیدا کنند و پرچم ایران را به اهتزاز در آورند.سامانه های نظارتی باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا خود آنها رسیدگی و گزارش گری های لازم را داشته باشند. در تعامل گسترده دستگاه های نظارتی با مردم باید با اقلیتی که می خواهند اختلال ایجاد کنند برخورد کرد.دولت توان تامین ارز مورد نیاز به اقتصاد کشور را دارد؛ لذا توانایی تامین نیازهای مربوط به کالاهای اساسی و حیاتی کشور را داریم و افق پیش رویمان از نظر امکان ارزی از ۳ ماه قبل روشن تر است.

ثبت سفارش 25 میلیارد دلاری واردات کالا از ابتدای امسال تا کنون

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به سیاست های جدید ارزی گفت: تیم سیاستگذار بر شفافیت هر چه بیشتری تاکید دارند، قبل از اینکه دولت آمریکا بخواهد اخلالی در وضعیت اقتصادی کشور و بازار ارز داشته باشد، لازم بود تا تصمیمات مورد نظر اتخاذ شود تا اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان ومصرف کننده ایجاد شود، صادرکننده های ما سربازان جبهه اقتصادی و عزت اقتصادی کشور هستند و نباید نگرانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه صادرات در دو ماهه سال جاری نسبت به دو ماهه سال ۹۶ ، ۲۴ درصد رشد داشته است، اما واردات نیم درصد افزایش یافته است لذا، خبری از واردات بی رویه وجود ندارد اظهار کرد: سه منبع ارزی برای کشور داریم که شامل ارز حاصل از صادرات، نفت و تنوع وسیعی از توان صادراتی می شود، لذا باید برای این سه گروه با توجه به ویژگی های آنها سیاست گذاری کنیم. تاریخ از 97/1/1 تا 97/3/27 بیش از 20 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده که از این میزان 11/1 میلیارد دلار از طریق ارز در اختیار بانک مرکزی، 5/5 میلیارد دلار از ارز حاصل از پتروشیمی ها و 766 میلیون دلار از طریق اشخاص بوده است.

وی با اشاره به اینکه از این رقم جمعاً 9 میلیارد و 700 میلیون دلار برای واردات تامین شده، ادامه داد: در دو هفته آینده تصمیمات جدیدی در یک سیستم شفاف و در جهت تصمیمات سه ماه قبل ارزی دولت گرفته می شود.کسانی که مصارف معقول ارزی دارند نباید نگران تصمیمات جدید باشند. دولت توان تامین ارز مورد نیاز کشور را از ارز حاصل از فروش نفت، صادرات پتروشیمی، سنگ های معدنی و فولاد و تنوع گسترده ای از توان صادراتی کشور دارد.

نهاوندیان با اشاره به ثبت سفارش 25 میلیارد دلاری واردات کالا از ابتدای امسال تا کنون اظهار کرد: نرخ ارز با نرخ پایین تامین شده است، برخی ها تقاضای بیش از حد داشته اند و عده ای نیز می خواهند قیمت را بالا بدهند که از آن سوء استفاده کنند.برای برخورد با چالش ها نیاز به تصمیم گیری های قوی داریم، در مواجهه با چالش های پیش رو تصمیمات جدی ، ریشه ای و فوری می‌توانیم اتخاذ کنیم، لذا در برخی از تصمیمات به همکاری سه قوه نیاز داریم. مردم باید از آرامش و امنیت اقتصادی خودشان حراست کنند و در این راستا سران سه قوه و سیاست گذاران نیز به مردم کمک خواهند کرد تا رشد اقتصادی که در کشور ایجاد شده ادامه پیدا کند.

آمریکا در تصمیم خود برای خروج از برجام، گل به خودی زده است

وی تصریح کرد: دومین شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه امروز با هدف چالاکی بیشتر سیستم تصمیم گیری برای روبرو شدن با مسائل ساختاری در اقتصاد و تصمیم گیری های فوری برگزار می شود، موضوع نشست امروز بحث های دو سه هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت، ساماندهی بازار، مواجهه با تهدیدات تحریمی و طرح نیازهای قانونی یا غذایی مشکلات اقتصادی کشور است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا در تصمیم خود برای خروج از برجام، گل به خودی زده و تنها مانده است و اکنون بیشتر کشورهای جهان کنار ایران ایستاده اند، گفت: درجه اولویت گروه های کالایی با هم متفاوت است؛ می توان رابطه معناداری بین منابع و مصارف ارزی متفاوت داشته باشیم، اگر تسهیل در نحوه دسترسی به ارز داشته باشیم، ارز می تواند همان نرخ را داشته باشد و اما نیاز به واردات یا صادرات می تواند منابع خاص را به مصارف خاص وصل کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود گفت: با همراهی مردم هر تصمیمی به نتیجه می رسد. با قدری صبوری مشکلات حل خواهد شد، گمرک داده های تاریخی چند دهه کشور را دارد، لذا تعرفه ها و آمار واردات از سال های گذشته در سامانه جامع تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک موجود است، ما برای همه شرایط آمادگی داریم و تصمیم به موقع می گیریم .

نظرات بینندگان