arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

آمریکا خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل را رسما اعلام می‌کند

وزیر خارجه و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد امشب خروج رسمی کشورشان از شورای حقوق بشر سازمان ملل را اعلام خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل را رسما اعلام می‌کندمایک پامپئو وزیر خارجه و نیکی هیلی نماینده این کشور در سازمان ملل، امشب اعلام خواهند کرد که ایالات متحده از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کنار خواهد کشید.

به گزارش تسنیم، با اینکه تنها نیمی از زمان سه ساله عضویت آمریکا در اصلی ترین گروه حقوق بشری سازمان ملل سپری شده است، واشنگتن بارها تهدید کرده بود که در صورت عدم اصلاحات در این شورا، از آن خارج خواهد شد.

آمریکا، شورای حقوق بشر سازمان ملل را که 47 عضو داشته و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد، به ضدیت با رژیم صهیونیستی متهم کرده است.

به گزارش رویترز، خروج ایالات متحده از این شورا جدیدترین مورد از سرپیچی دولت آمریکا از توافقات بین المللی پس از خروج دولت ترامپ از توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای برجام خواهد بود.

حدود یک سال قبل نیکی هیلی به شورای حقوق بشر سازمان ملل ضرب‌الاجل داد یا به انتقاد از رژیم صهیونیستی پایان دهند و یا منتظر خروج آمریکا از این شورا باشند.

هیلی همچنین رونوشتی از پیش‌نویس یک قطعنامه مجمع عمومی را به نمایندگان کشورها ارائه داده بود که خواستار خارج کردن بند هفتم مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از دستور کار نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل بود.

این قطعنامه با مخالفت دولت‌های اروپایی و فعالان حقوق بشر روبرو شد و آنها عنوان کردند که موافقت با تلاش آمریکا لطمه‌ای دائمی بر پیکر شورای حقوق بشر سازمان ملل وارد کرده و تلاش‌ها برای افشا کردن موارد نقض حقوق بشر در سایر نقاط دنیا را تضعیف خواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 2007 با رأی مثبت به بند هفتم مربوط به وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، اقدامات رژیم صهیونیستی را به یک موضوع دائمی در دستور کار این شورا تبدیل کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کردند تا این بند را از دستور کار خارج کنند.

نظرات بینندگان