arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

روزنامه جمهوری اسلامی: گرانی های اخیر ریشه داخلی دارد؛ مراقب کاسبان قبل از تحریم باشید

عده‌ای در تلاش هستند چنین وانمود کنند که منشا گرانی‌های این روزها در خارج از مرزهاست. این سخن به یک معنا درست است و به یک معنا درست نیست. اگر منظور این باشد که تبلیغات و فشارهای سیاسی خارجی از جمله خارج شدن آمریکا از برجام، عامل این گرانی هاست، درست است ولی این تبلیغات و فشارها به خودی خود گرانی نمی‌آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:عده‌ای در تلاش هستند چنین وانمود کنند که منشا گرانی‌های این روزها در خارج از مرزهاست. این سخن به یک معنا درست است و به یک معنا درست نیست. اگر منظور این باشد که تبلیغات و فشارهای سیاسی خارجی از جمله خارج شدن آمریکا از برجام، عامل این گرانی هاست، درست است ولی این تبلیغات و فشارها به خودی خود گرانی نمی‌آورد.

 

هنوز تحریم‌هائی که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها سخن می‌گوید شروع نشده تا تاثیری روی قیمت‌ها بگذارد. کالاهای وارداتی موجود هم بقدری زیاد است که تا مدت‌ها نیازها را برآورده می‌کند. بنابر این، وجهی ندارد همه چیز حتی خدمات و کالاهای داخلی گران شوند و گفته شود منشا آن در خارج مرزهاست.
نتیجه این می‌شود که گرانی‌های این روزها منشا داخلی دارد. نه فقط یک منشا بلکه چند منشا. یکی اینکه عده‌ای سوداگر با استفاده از فرصتی که ترامپ برای آنها پیش آورده اقدام به احتکار و خودداری از فروش کالاها و در نتیجه گران فروشی کرده‌اند. اینها کاسبان قبل از تحریمند البته از نوع اقتصادی آن. عده‌ای دیگر، با به راه انداختن یک جنگ روانی علیه دولت و دامن زدن به تهدیدهای ترامپ، در بالا رفتن قیمت‌ها نقش ایفا می‌کنند. اینان هم کاسبان قبل از تحریمند ولی از نوع سیاسی آن که البته از نوع اول خطرناکترند زیرا درصدد هستند با به راه انداختن یک جنگ روانی کاری کنند که دولت به زانو در بیاید و نوبت به خودشان برسد تا قدرت را دردست بگیرند و طبق میل خودشان با همه چیز کنار بیایند حتی با ترامپ!
این افراد، چه از نوع اول و چه از نوع دوم، مردم را نادیده می‌گیرند و حتی مصالح کشور و امنیت ملی نیز برای آنها اهمیتی ندارد. آنها فقط به فکر پر کردن جیب و تامین قدرت سیاسی خود هستند. در شرایط کنونی کشور که گرگ درنده‌ای برای اصل و اساس کشور و ملت دندان تیز کرده و اگر بتواند به مطامع خود دست یابد به هیچکس رحم نمی‌کند، همه باید منافع شخصی و گروهی و جناحی را.کنار بگذارند و با وحدت و همبستگی درصدد ناکام نمودن دشمن مشترک برآیند.
عجیب است که درست در همین شرایط حساس، عده‌ای با قیافه صاحب نظر به دادن پیشنهادها و طرح‌هائی مشغولند که فقط در چارچوب خواست و اراده دشمنان قابل توجیه هستند. خواست دشمن اکنون این است که هر طور شده به دولت ضربه وارد شود و در نهایت، مردم با مسئولین نظام درگیر شوند. به ستوه آوردن مردم و آنها را در برابر نظام قرار دادن چیزی است که دولتمردان آمریکای ترامپ آشکارا از آن سخن می‌گویند. این همزبانی عده‌ای در داخل با دشمن اصلی ملت و نظام، آنهم به این آشکاری، از عجایب است.
تلاش برای به دست گرفتن قدرت در چارچوب رقابت‌های سیاسی عیبی ندارد بشرط آنکه اولاً با رعایت ضوابط قانونی باشد و ثانیاً نوعی همزبانی با دشمن خارجی محسوب نشود و همزمان با تلاش دشمنان برای براندازی نظام نباشد.
نظام جمهوری اسلامی، با پشتوانه مردمی در این سرزمین ماندگار است. مردم با ترفندهای دشمنان خارجی و سوداگران اقتصادی و سیاسی داخلی آشنا هستند و با مقاومت در برابر این توطئه‌ها، ماندگاری نظام مورد علاقه خود را تضمین می‌کنند. برف‌های گران فروشی هم آب خواهند شد و روسیاهی برای کاسبان قبل از تحریم باقی خواهد ماند.

نظرات بینندگان