arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

فیلم/ حرکت خودروی خودران تسلا در حالت اتوپایلوت را ببینید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به تازگی ویدئویی منتشر شده که دید خودروهای خودران تسلا را در حالت اتوپایلوت نشان می‌دهد.

به گزارش دیلی‌میل، این فیلم، دقیقا نشان می‌دهد وسایل نقلیه این شرکت که با هوش مصنوعی پیشرفته کار می‌کنند، هنگام حرکت در جاده، قابلیت دیدن یا ندیدن چه چیزهایی را دارند.

سامانه اتوپایلوت تسلا، با استفاده از چندین دوربین، رادار، سونار و حسگر کار می‌کند که در قسمت‌های جلو، عقب و کنار خودرو قرار گرفته‌اند. داده‌های حسگرها به سیستم هوش مصنوعی منتقل می‌شوند تا لزوم توقف یا دور زدن خودرو را بررسی و مسیر آن را تنظیم کند.

دایره‌هایی که در تصاویر مشخص شده‌اند، تنها کسری از محاسبات انجام شده توسط هوش مصنوعی تسلا را در هر لحظه نشان می‌دهند که اشیای ردیابی شده را مشخص می‌کند. این اشیا علاوه بر چراغ‌های خیابان، تیرک‌های مهار، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، جدول‌های کنار خیابان و صندوق‌های پستی، دیگر وسایل نقلیه موجود در جاده را نیز شامل می‌شوند.

رنگ هر یک از دایره‌ها، حرکت شی مورد نظر را نشان می‌دهد. برای مثال، دایره‌های سبز، اشیای در حال حرکت و دایره‌های زرد، اشیای متحرکی که توقف کرده‌اند را نشان می‌دهند. دایره‌های نارنجی نیز اشیای ساکن و دایره‌های قرمز، اشیایی که برای اتوپایلت، ناشناس هستند را نشان می‌دهند.

اندازه هر دایره، فاصله آن را نسبت به خودرو مشخص می‌کند و بدین ترتیب، هوش مصنوعی می‌تواند خطر برخورد را تشخیص دهد. هرچه دایره بزرگتر باشد، خطر نزدیکتر است.

در توضیح این ویدئو در مورد دایره‌های تصادفی موجود در تصویر آمده است:  گاهی اوقات، دایره‌ها در محلی قرا می‌گیرند که شیء خاصی در آن وجود ندارد. رادار این سیستم، در تشخیص ارتفاع قرار گرفتن اشیا، مشکلاتی دارد؛ در نتیجه اگر اشیا در ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر از تصویر قرار بگیرند، سیستم به تشخیص اشتباه دچار می‌شود. گاهی اوقات، رادار، اصلا ارتفاع اشیا را گزارش نمی‌دهد و در چنین مواردی، دایره در ارتفاع صفر ترسیم می‌شود.

امکان خطای سیستم هوش مصنوعی در تشخیص، موجب شده اتوپایلوت، مورد هجوم انتقادات بسیاری از مخالفین شرکت تسلا قرار بگیرد.

در اوایل ماه جاری، بازرسان فدرال گزارش دادند که یکی از خودروهای " SUV" تسلا که با سیستم رانندگی خودکار این شرکت کار می‌کرد، ناگهان سرعت گرفت و با یکی از موانع آزادراه کالیفرنیا برخورد کرد. در اثر این سانحه، "والتر هانگ" (Walter Huang)، راننده 38 ساله خودرو کشته شد.

در وبلاگ تسلا آمده است که خودروهای مجهز به اتوپایلوت تسلا، بسیار سریع‌تر از خودروهایی که این امکان را ندارند، حرکت می‌کنند. همچنین در این متن ذکر شده که اتوپایلوت، از همه تصادفات پیشگیری نمی‌کند اما می‌تواند احتمال وقوع آنها را کاهش دهد.

نظرات بینندگان