arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

حساسیت کنگره آمریکا به روابط چین و گوگل تشدید شد / نامه نمایندگان جمهوریخواه به ساندار پیچای رنگ و بوی تهدید دارد یا سرزنش؟

صمیمیت غافلگیر کننده گوگل و شرکت هواوی توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. تا جایی که برخی معتقدند این موضوع می تواند دردسر ساز باشد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صمیمیت غافلگیر کننده گوگل و شرکت هواوی توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. تا جایی که برخی معتقدند این موضوع می تواند دردسر ساز باشد. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گیزمودو، از مدتی پیش گوگل با حواشی متعددی در خصوص همکاری با پنتاگون رو به رو شده است. این حواشی به علت پروژه هوش مصنوعی این شرکت به وجود آمده بود که برخی معتقد بودند ممکن است در سلاح های خطرناک استفاده شود و به مردم عادی آسیب برساند. 
اما اکنون و با پایان یافتن حواشی آن ماجرا این روزها یک ماجرای جدید برای گوگل آغاز شده است . همه چیز از نامه ای خطاب به ساندار پیچای؛ مدیرعامل شرکت گوگل  آغاز شد. او در این نامه از سوی مجلس قانون گذاران جمهوری خواه خطاب قرار داده شده بود و  "مشارکت استراتژیک" گوگل با شرکت چینی هواوی به عنوان یک تهدید اطلاعاتی از سوی آمریکا در نظر گرفته شده بود. 

این نامه  توسط سناتورهای سرشناس جمهوریخواه مثل  تام کوتون و مارکو روبیو، امضا شده است. در این نامه از گوگل خواسته شده  تا ارتباط خود را با هواوی ، که ارتباطات گسترده ای با حزب کمونیست چین دارد، بازنگری کند. درواقع قانونگذاران به مدیران گوگل هشدار می دهند که ادامه ارتباط بین گوگل و هوآوی می تواند تهدیدی برای امنیت ملی و مصرف کنندگان در ایالات متحده باشد.

اعتراض اعضای کنگره عمدتا ناشی از نگرانی های سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده است که هشدار داده اند (بدون ارائه شواهد) هواوی و دیگر شرکت های مخابراتی چینی مانند (زد تی ای) می توانند کارهایی کثیف و غیرقانونی  برای دولت چین انجام دهند.

اوایل سال جاری،ریاست اف بی آی در دادرسی کمیته اطلاعات سناتوران شهادت داد که آژانس او ​​"به شدت نگران" است. این نگرانی ها عمدتا در مورد امکان دستیابی شرکت هواوی به اطلاعتی خطرناک و مهم در بخش های مخابراتی ایالات متحده است. حتی او هشدار داد که دولت نباید اجازه دهد شرکت هایی مثل هواوی و زد تی ای به اطلاعات مهم آمریکا از طریق  "ظرفیتهای  جاسوسی ناشناخته" دسترسی داشته باشند. 

در نتیجه آژانس های اطلاعاتی زنگ هشداری را به صدا دراورده اند که نشان می دهد بهتر است شرکت های مطرح امریکایی همکاری های خود را با شرکت هایی مثل هواوی پایان دهند. اما نگرانی های اعضای کنگره از همکاری گوگل با چینی ها علت دیگری نیز دارد. قانونگذاران می گویند؛ در شرایطی که گوگل قرار است با پروژه های امنیتی و خاص مبتنی بر هوش مصنوعی مثل پروژه ماون همکاری کند، بسیار خطرناک است که با شرکت های چینی مثل هواوی نیز هم داستان باشد.

بر همین اساس در بخشی از بیانیه سناتورها می خوانیم :" ما از شما خواستیم همکاری خود را با هواوی بازبینی کنید. به ویژه از آنجایی که شرکت شما اخیرا از تمدید یک همکاری پژوهشی کلیدی با وزارت دفاع صحبت کرده بود. "

این پروژه با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود دقت اهداف نظامی ارتش ایالات متحده، به ویژه برای کاهش تلفات غیرنظامیان اجرا می شد. در بخشی دیگر از این بیانیه می خوانیم : " با این وجود ما بسیار متاسفیم. چرا که گوگل نمی خواست سنت طولانی همکاری بین شرکت های نظامی و فناوری را ادامه دهد، ما حتی ناامیدتر می شویم وقتی می بینیم که گوگل ظاهرا مایل است از حزب کمونیست چین پشتیبانی کند نه از ارتش ایالات متحده."

از سوی دیگر، گوگل اعلام کرده جایی برای نگرانی در خصوص همکاری این شرکت با هواوی وجود ندارد.  سخنگوی گوگل به رویترز گفت: "مانند بسیاری از شرکت های ایالات متحده، ما قراردادهایی را با ده ها تن از تولید کنندگان OEM در سراسر جهان از جمله هواوی داریم.ما به عنوان بخشی از این توافقنامه دسترسی خاصی به داده های کاربران گوگل برای هواوی ارائه نمیکنیم.توافقنامههای ما شامل حفاظت از حریم خصوصی و امنیت برای استفاده از داده ها است."

نظر شما چیست؟ این بیانیه و اظهارات تهدید آمیز است یا سرزنش گر؟

مترجم: رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان