arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۷
اختصاصی «انتخاب»/

انتقاد سید محمد خاتمی از نامه درخواست مذاكره مستقيم با امريكا: نقض کرامت ایران است و خلاف منافع ملی/ کسانی که مدعی دوست داشتن ایران هستند، نباید علیه کشور عمل کنند

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به شرایط حساس کشور و تهدیدات بین‌المللی گفت: همه دلسوزان و علاقمندان به ایران، اکنون نگران هستند و رشد فزاینده تهدیدات از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها علیه نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه علیه ایران است و کسانی که مدعی دوست داشتن ایران هستند نباید به نحوی در این فضا علیه کشور عمل کنند. او با اشاره به خط و نشان کشیدن ترامپ و نتانیاهو علیه کشور گفت: در شرایطی که این افراد با ادبیات کاملا خصمانه و موهن علیه کشور تهدید و توهین می‌کنند، پیشنهاد کنار گذاشتن آداب دیپلماتیک و مذاکرات بی‌قید و شرط با آمریکا، نقض کرامت ایران است و اینگونه رفتارها نتیجه‌ای به سود منافع ملی در برنخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دولت اصلاحات گفت: اگرچه حوزه سخت‌افزاری و صلب سیاست اهمیت دارد، اما باید اولویت نخست اصلاح‌طلبان، فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی یا حوزه نرم سیاست باشد نه حوزه سخت و کسب قدرت، چراکه رشد و پویایی و تعالی حکومت از جامعه نشأت می‌گیرد و اگر در این حوزه مؤثر عمل کنیم، تأثیر ماندگاری در حوزه سخت سیاست نیز خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی انتخاب، رییس دولت اصلاحات در دیدار با گروهی از اعضای هیأت مدیره و دبیران انجمن اندیشه و قلم، ضمن تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی و علمی این سازمان مردم‌نهاد، نوع فعالیت‌های معطوف به مسائل علمی و فرهنگی در جامعه را با اهمیت توصیف کرده و افزود: بارها به چهره‌های اصلاح‌طلب این نکته تأکید شده است که کسب قدرت سیاسی و حضور فعال در انتخابات ، اگرچه اهمیت دارد اما نباید به موضوع ومحور فعالیت‌های اصلاح‌طلبان تبدیل شده و جامعه اصلاح‌طلبی را یک حرکت معطوف به قدرت تلقی کند، بلکه روح اصلاح‌طلبی را باید در ارتقا فرهنگ و فهم جامعه و شهروندان دید و اگر این تحول رقم بخورد، بصورت طبیعی نتیجه خود را در هسته سخت سیاست و قدرت سیاسی می‌گذارد اما اگر به این حوزه کم‌توجهی شود، اصلاح‌طلبی پایگاه اصلی خود در جامعه را از دست خواهد داد و مورد تخریب قرار گرفته و به فرصت‌طلبی متهم می‌شود.

رئیس دولت اصلاحات، حرکت‌های مردم ایران در 112 سال سپری شده از انقلاب مشروطه را در راستای ارتقا حکمرانی و بدست آوردن اهدافی چون عدالت، آزادی و استقلال دانسته و افزود: اگر می‌بینیم بسیاری از کشورهایی که سال‌ها و دهه‌ها بعد از جامعه ایران حرکت خود را آغاز کردند، امروز از برخی منظرها توسعه‌یافته‌ترند، بدلیل عدم همگرایی و اجماع نخبگان در جهت پیشرفت و توسعه ایران بوده است و اختلافات موجب افتادن کشور به دام افراط و تفریط و انحراف از مسیر اصلی توسعه و اصلاح گردیده است.

خاتمی، فرهنگ گفت‌وگو و تقریب نخبگان را یکی از نیاز مهم جامعه امروز دانسته و حمایت از حرکت‌هایی که در راستای همگرایی نخبگان و ایجاد وفاق در کشور می‌باشد را ضروری ارزیابی کرد.

وی سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر مبنی لزوم اتحاد ملت را در این راستا ارزیابی کرده و افزود: برای اتحاد ملت، تقریب و وفاق نخبگان ضروری است چراکه اختلاف و کشمکش میان نخبگان به تفرقه در جامعه منجر می‌شود.

انتقاد از نامه درخواست مذاكره مستقيم با امريكا

به گزارش انتخاب، رئیس دولت اصلاحات با اشاره به شرایط حساس کشور و تهدیدات بین‌المللی گفت: همه دلسوزان و علاقمندان به ایران، اکنون نگران هستند و رشد فزاینده تهدیدات از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تنها علیه نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه علیه ایران است و کسانی که مدعی دوست داشتن ایران هستند نباید به نحوی در این فضا علیه کشور عمل کنند.

خاتمی با اشاره به خط و نشان کشیدن ترامپ و نتانیاهو علیه کشور گفت: در شرایطی که این افراد با ادبیات کاملا خصمانه و موهن علیه کشور تهدید و توهین می‌کنند، پیشنهاد کنار گذاشتن آداب دیپلماتیک و مذاکرات بی‌قید و شرط با آمریکا، نقض کرامت ایران است و اینگونه رفتارها نتیجه‌ای به سود منافع ملی در برنخواهد داشت.

وی مذاکرات با اروپا و سایر کشورهایی که خود را از رفتارهای هنجارشکنانه رئیس جمهور آمریکا تفکیک می‌کنند، را راهبرد صحیح نظام دانسته و افزود: باید برای رویارویی با تهدیدات خارجی، مشکلات داخلی کشور را حل یا دست‌کم مدیریت کنیم و با صدایی واحد از منافع ایران دفاع کنیم.

وی، موضوع توسعه بخصوص توسعه اقتصادی را یکی از مسائل اصلی و اولویت‌دار کشور در شرایط فعلی دانسته و افزود: نباید برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی فقط به امید دولت ماند، دولت اگرچه ضعف‌هایی در عملکرد خود دارد اما به تنهایی قادر به انجام این امر بزرگ نیست و سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان جامعه در این حوزه فعال شوند و دولت نیز از آنها حمایت کنند.

در ابتدای این دیدار، سمیه عظیمی مدیرعامل و تعدادی از اعضای انجمن اندیشه و قلم، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این انجمن، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. این دیدار با اقامه نماز جماعت به امامت سیدمحمد خاتمی به پایان رسید.

نظرات بینندگان