arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۷

حاشیه‌ای بر ماجرای بازپس‌گیری ویلای سرلشگر فیروزآبادی/ رفیق‌دوست: قرار بود اموال مصادره‌ای در خدمت محرومین باشد

ماجرای ویلای لواسان سرلشگر فیروز آبادی طی روزهای گذشته حرف و حدیث های زیادی را ایجاد کرده است. ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک تشکل دانشجویی با انتشار نامه ای مدعی شد که علی رغم دستور رهبر انقلاب، فیروزآبادی ویلای مذکور را که 20 سال قبل از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تحویل گرفته بود هنوز تخلیه نکرده است. این موضوع با واکنش های بسیاری مواجه شد تا اینکه در نهایت رییس سابق ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به پس دادن این ملک اقدام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سهام خیلی از بانک‌ها، اکثر هتل‌های معروف مثل استقلال، آزادی، هیلتن، کینز در ونک، عالی قاپوی اصفهان، شرکت کشتیرانی آریا، شرکت هواپیمایی آسمان و ... متعلق به خاندان پهلوی بود.

به گزارش خبر آنلاین، ماجرای ویلای لواسان سرلشگر فیروز آبادی طی روزهای گذشته حرف و حدیث های زیادی را ایجاد کرده است. ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک تشکل دانشجویی با انتشار نامه ای مدعی شد که علی رغم دستور رهبر انقلاب، فیروزآبادی ویلای مذکور را که 20 سال قبل از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تحویل گرفته بود هنوز تخلیه نکرده است. این موضوع با واکنش های بسیاری مواجه شد تا اینکه در نهایت رییس سابق ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به پس دادن این ملک اقدام کرد.

اما این پایان ماجرا نبود که برخی از فعالین دانشجویی از شروع بازپس گیری املاک مصادره ای که تحویل برخی مسئولین شده است خبر داده اند. اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این اموال از کجا در اختیار ستاد اجرایی قرار گرفته اند؟ چه اموالی از رژیم پهلوی در اختیار ستاد قرار گرفته است؟ اینها سوالاتی است که طی سال‌های گذشته کمتر بدان پرداخته شده است.

رییس اسبق بنیاد مستضعفان درباره اموال خاندان پهلوی می گوید: وقتي رضاشاه از تهران به سمت شمال حركت می كرده و از مازندران بازديد داشته، هر چه اموال مرغوب در مسير بوده یا به ثمن بخس یا اجبار می خریدند يا اينكه به زور گرفته می شدند لذا وقتي بنده سال 68 وارد بنياد شدم يك دعاوي كه وجود داشت شكايت 32 هزار نفر از سراسر خطه‌ي شمال بود البته از زمان رضاشاه 50 تا 60 سال گذشته بود كه ما به دستور آقا هيأت‌هايي را مأمور كرديم تا مشكلاتشان حل شود.آنچه در زماني كه بنده وارد بنياد شدم از اموال خاندان پهلوي مطرح بود مثلاً يك بانك عمران، سهام خيلي از بانك‌ها، اكثر هتل‌های معروف مثل استقلال، آزادي، هيلتن، كينز در ونك، عالي قاپوی اصفهان، شركت كشتيراني آريا، شركت هواپيمايي آسمان و ... متعلق به خاندان پهلوي بود. شمس خواهرشاه بزرگ‌ترين باغ ايران در مهرشهر به مساحت 300 هكتارو در جاده قزوين باغ 1000 هكتاری يا در شمال شركت دشت ناز كه بزرگترين مركز توليد مركبات بود را در اختیار گرفته بود.

محسن رفیق‌دوست که چندی قبل با ماهنامه ذکر گفت و گو کرده بود می گوید که طبق فرمان حضرت امام خمینی(ره) قرار بود ثروت افرادی که در رژیم گذشته به ناحق تصرف شده بود در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد تا کمک حال محرومان باشد. وی در این خصوص می گوید:اموال مصادره‌ای ابتدا در اختيار بنياد مستضعفان و از يك تاريخي بخشي از آن در اختیار بنياد شهيد و بخشي براي كميته امداد و بنياد 15 خرداد قرار گرفت كه بعدها ستاد اجراي فرمان امام شكل گرفت تا اموال در اینجا متمرکز شود.

اما اموال در اختیار ستاد اجرایی، تمام اموالی نیست که از رژیم گذشته مصادره شده است و قطعا لیست کردن همه آنها شاید مثنوی هفتاد من کاغذ بخواهد. رفیق‌دوست می گوید که بخش زیادی از اموال در اختیار دولت است نه بنیاد. « در سال 58 با يك مصوبه، صنايع را ملي كردند؛ يعني آن عده‌ای هم كه اموالشان مصادره نبود و صاحب كارخانه بودند، اموالشان ملي شد و در آن ملي شدن كارخانجاتي كه همه يا اكثريت سهامش تعلق به بنياد داشت، دست دولت افتاد؛ مثل كشتيراني آريا، هواپيمايي آسمان، ايران خودرو و... مثل خيلي از كارخانه‌هاي بزرگ ديگر لذا همه آن ثروت عظيم كه براي مردم مطرح است يك قسمت اعظم در اختياردولت ها بوده است و به بنیاد ملحق نشده است.»

آن‌چه در این میان اهمیت دارد دلیل مصادره و هدف اصلی برای مصادره این اموال است. همان‌طوری که محسن رفیق‌دوست می گوید این اموال به علت تصرف غیر قانونی مسئولین رژیم گذشته در اموال عمومی مصادره شد تا در اختیار محرومین قرار گیرد. به همین علت است که اهمیت شفاف سازی میزان این اموال و اینکه در اختیار چه کسانی است بیش از گذشته موضوعیت دارد. چرا که ذهن جامعه با اتفاقات پیش آمده حساس‌تر از گذشته شده است.

نظرات بینندگان