arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۷

تجمع گسترده مخالفان اردوغان در استانبول

جمع کثیری از مخالفان در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی در ترکیه در حمایت از محرم اینجه، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان دراستانبول تجمع کردند.اردوغان در مبارزات انتخاباتی امروز از مردم کشورش خواست تا در انتخابات فردا ۳ تیر دو باره به او رای بدهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

جمع کثیری از مخالفان در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی در ترکیه در حمایت از محرم اینجه، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان دراستانبول تجمع کردند.

اینجه، نامزد راست میانه از حزب جمهوری‌خواه خلق رقیب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است. اردوغان در ۱۵ سال گذشته بر صحنه سیاسی ترکیه تسلط داشته است.

نظرسنجی‌ها حاکی از کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم است.

اردوغان در مبارزات انتخاباتی امروز از مردم کشورش خواست تا در انتخابات فردا (یکشنبه ۲۴ ژوئن/ ۳ تیر) دو باره به او رای بدهند.

مخالفان امیدوارند که محرم اینجه بتواند اردوغان را شکست بدهد.

رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای تحکیم قدرت، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد. قرار بود این انتخابات در اکتبر سال ۲۰۱۹ برگزار شود.

به گفته خبرنگار بی بی سی در ترکیه به رغم آن که اردوغان، هواداران وفاداری در بخش‌های زیادی از این کشور دارد، اما اتحاد مخالفان او را با چالشی جدی در این انتخابات روبرو کرده است.

نظرسنجی‌ها حاکی است که حزب حاکم عدالت و توسعه احتمالا اکثریت پارلمان را از بدست بدهد و تکلیف اردوغان برای کسب قدرت به دور دوم کشیده شود.

برای تصدی مقام ریاست جمهوری شش نامزد در این انتخابات رقابت می‌کنند اگر یکی از آن ها بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد می تواند مقام ریاست جمهوری را از آن خود کند. در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که تاریخ برگزاری آن هشتم ماه ژوئیه تعیین شده است.

در پی کودتای نافرجام ۲۰۱۶، اردوغان در ترکیه وضعیت اضطراری اعلام کرد. از آن زمان تاکنون هنوز این کشور در وضعیت اضطراری قرار دارد و حدود ۱۰۷ هزار کارمند دولت و نظامیان اخراج و بیش از ۵۰ هزار نفر هم زندانی و در انتظار محاکمه هستند.

منبع : بی بی سی

نظرات بینندگان