arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۷

چین شرکت های چند ملیتی را به مقابله با آمریکا فراخواند

'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین شماری از شرکت های بین المللی و چند ملیتی جهان را به مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا فراخواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین شرکت های چند ملیتی را به مقابله با آمریکا فراخواندرییسان این شرکت ها در دو روز گذشته با 'شی جین پینگ' و دیگر مقام های ارشد چین در مهمانسرای 'دیایویوتای' در قلب پایتخت پکن دیدار و رایزنی کرده اند.
یکی از مهمترین مباحثی که در جریان این رایزنی ها مطرح شده این بود که چین از یکجانبه گرایی تجاری آمریکا گلایه کرده و از این شرکت ها خواسته است تا با این پدیده مقابله کنند.
رسانه های گروهی چین به نام شرکت ها به طور گسترده اشاره نکرده اند اما روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ می نویسد که شماری از رییسان شرکت های چند ملیتی آمریکایی از جمله 'گلدمن ساچز'، 'فیزر' و 'یو پی اس' نیز در زمره آنها بوده اند.
اتاق بازرگانی آمریکا در چین از بروز جنگ تجاری میان دو کشور ابراز نگرانی کرده و افزوده است که در این نبرد نه فقط چین بلکه شرکت های آمریکایی نیز خسارت خواهند دید.
از سوی دیگر گزارش ها نشان می دهد که درگیری های لفظی، مناقشات و تهدیدها میان دو کشور افزایش یافته است و مقام های هر دو طرف به طور دایم در حال تهدید یکدیگر هستند.
چین نگران است که آمریکا از ابتدای ماه آینده میلادی تعرفه های 25 درصدی روی 50 میلیارد دلار از کالاهای چین را عملیاتی کند و تهدید کرده است که مقابله به مثل خواهد کرد.
با این وصف دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که حالا نشان داده است در مقابل چین عقب نشینی نمی کند گفته است که اگر چین تلافی کند این کشور بر روی 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین 10 درصد تعرفه اعمال خواهد کرد که طبیعتا دامنه جنگ تجاری دو کشور را گسترده تر خواهد کرد.
این جلسات در چارچوب شورای شرکت های بزرگ چند ملیتی برگزار می شود که از سال 2013 میلادی انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی تاسیس کرده است.
برخی گزارش ها حاکی است که نگرانی چین باعث شده است تا از این شرکت ها استمداد بطلبد تا اجازه ندهند آمریکا نبرد تجاری میان دو کشور را بیش از این گسترش دهد و با این برنامه مقابله کنند.
چین از روز دوشنبه نیز هفتمین دور گفت و گوهای اقتصادی و تجاری بلند پایه با اروپا را در پکن آغاز می کند که از محورهای آن مقابله با آمریکا در جبهه جنگ تجاری خواهد بود.

نظرات بینندگان