arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۷

ثبت سفارش خرید سکه آتی در بورس کالا آزاد شد

براساس اطلاعیه بورس کالا، از امروز (دوشنبه) اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار، امکان پذیر است و اطلاعیه ممنوعیت ثبت سفارش خرید، لغو می شود؛ به این ترتیب علاقه مندان قادر به ثبت سفارش های خرید و فروش سکه در معاملات آتی بورس کالا هستند.با توجه به نوسان شدید قیمت سکه در بازار آتی و بازار نقد که تحت تاثیر رشد قیمت دلار رخ داده، بورس کالا با هدف کاستن از شدت رشد قیمت ها، محدودیت هایی را برای معاملات در نظر گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ثبت سفارش خرید سکه آتی در بورس کالا که دیروز (یکشنبه) پس از نوسان های شدید بهای سکه در بازار آتی و بازار نقد، لغو شده بود، از امروز (دوشنبه) آزاد شد.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعیه بورس کالا، از امروز (دوشنبه) اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار، امکان پذیر است و اطلاعیه ممنوعیت ثبت سفارش خرید، لغو می شود؛ به این ترتیب علاقه مندان قادر به ثبت سفارش های خرید و فروش سکه در معاملات آتی بورس کالا هستند.

با توجه به نوسان شدید قیمت سکه در بازار آتی و بازار نقد که تحت تاثیر رشد قیمت دلار رخ داده، بورس کالا با هدف کاستن از شدت رشد قیمت ها، محدودیت هایی را برای معاملات در نظر گرفته است.

همچنین بر اساس اطلاعیه دیگری که چندی پیش صادر شد، بورس کالا برای محدود کردن نوسان قیمت ها در بازار آتی سکه، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه را 2 میلیون و 750 هزار تومان افزایش داد.
بر این اساس، از امروز (دوشنبه) وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای این بازار، پنج میلیون و 400 هزار تومان شد که در مجموع (وجه تضمین اولیه + وجه تضمین اضافی) در مجموع به هفت میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافت.

** بانک مرکزی علاقمند جایگزینی گواهی سکه به جای سکه فیزیکی
جلسه هماهنگی بانک مرکزی با بورس کالای ایران و کارگزاری بانک ملی ایران روز گذشته درباره عرضه اوراق گواهی سکه های پیش فروش در بورس کالا، برگزار شد.
در این نشست، مقرر شد در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش فروش حاوی جزییات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و ...اقدام شود.
همچنین در زمینه اطلاع رسانی دقیق در مورد عرضه سکه و چگونگی تبدیل آن به گواهی سکه، مقرر شد اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و بورس در اختیار مردم و ذی نفعان قرار گیرد.
کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: اکنون مولفه های مختلف بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته اند و برآیند نیروها به گونه ای بوده که سکه در بازار آتی و جاری، با قیمت بالاتری روبه رو کرده است.
وی همچنین افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و سایر اتفاقات و انتظاراتی تاثیر گذار دانست و خاطرنشان ساخت: باید هر چه سریعتر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شود. در کنار آن بانک ها و کارگزاران عرضه سکه مشخص شده و اطلاع رسانی لازم برای مردم و خریداران سکه انجام شود.

نظرات بینندگان