arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۷

نایب رئیس شورای شهر: تامین آب قم از سرشاخه‌های دز همیشگی نیست / تا ۱۴۰۲ با کمبود جدی منابع آبی روبرو می‌شویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

‌نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: تامین آب قم از سرشاخه‌های دز همیشگی نیست و در چند سال دیگر با این میزان مصرف مجبور می‌شویم از منابع بی کیفیت آب‌های محلی در قم استفاده کنیم.

‌به گزارش ایسنا، حسن بختیاری شامگاه دوشنبه در پنجاه و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم در ساختمان شهید باکری با اشاره به اینکه بحران آب در قم و کشور جدی است، عنوان کرد: در حال حاضر سرشاخه‌های دز اصلی‌ترین منبع تامین کننده آب شهر قم است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: با این میزان مصرف در قم، تامین آب قم از سرشاخه‌های دز همیشگی نیست و در چند سال دیگر با این میزان مصرف مجبور می‌شویم از منابع بی کیفیت آب‌های محلی در قم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: حداکثر تا ۲ سال دیگر میزان آب از سرشاخه‌های دز به اندازه مصرف آب قم است و برای تداوم این شرایط اطمینان خاطری وجود ندارد.

بختیاری خاطرنشان کرد: هنوز کمبود آب را جدی نگرفته‌ایم و برای صرفه جویی اقدامی ویژه انجام نداده‌ایم و این وضعیت بحران آب را تشدید می‌کند.

مهم‌ترین راه حل رفع بحران آب، صرفه جویی است

وی بیان کرد: مهم‌ترین راه حل رفع بحران آب، صرفه جویی است که عزمی ملی می‌طلبد. اگر در حوزه تامین و مصرف آب فاقد مدیریت باشیم با بحران جدی تری مواجه خواهیم شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: فرهنگ صرفه جویی، بهره گیری از چاه‌های علی آباد، کاهش مصرف آب، مدیریت آبیاری در فضای سبز شهری، کاشت گونه‌های مناسب گیاهی مطابق با اقلیم گرم و خشک و تصفیه پساب بخشی از راهکار‌های مهم در مقابله با بحران کم آبی است.

وی گفت: باید توجه کرد که میزان بارندگی در ایران یک سوم جهانی است، در حالی که سه برابر جهانی با تبخیر آب مواجه‌ایم.

بختیاری بیان کرد: شرایط حادی در تامین آب پیش روی ما قرار دارد و تا دو سال آینده تامین و مصرف آب سر به سر می‌شود و تا سال ۱۴۰۲ با کمبود جدی منابع آبی روبرو می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: هفته صرفه جویی در آب را جدی بگیریم و در طول سال با استفاده از این شعار به فرهنگ سازی بپردازیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: میزان آب تخصیص یافته در قم ۱۴۱ میلیون مترمکعب است، در حالی که میزان رشد جمعیت ۲۶/۲ درصد بوده و از این آب نیز ۴۰ میلیون مترمکعب برای بخش صنعت پیش بینی شده است.

نظرات بینندگان