arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۰

حاجی بابایی: كيفيت کتب درسی را قبول ندارم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 
وزير آموزش و پرورش گفت: با وجودي كه آموزش و پرورش با تمام بدنه خود فعال است اما كتاب‌ها و ساعات درسي ، حجم و محتواي كتاب‌ها و نگاه به معلم و دانش‌آموز را قبول ندارم و بايد تحول بنيادين شكل بگيرد.

به گزارش «ايسنا» حميدرضا حاجي‌بابايي روز دوشنبه در اختتاميه دومين نشست پنجمين دوره مجلس دانش‌آموزي، گفت: برخي در جامعه از تحول خوششان نمي‌آيد و اگر گفته مي‌شود اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش كارشناسي شده نيست، حرف‌هايي سياسي است چرا كه امروز همه امور در آموزش و پرورش با سرعت و دقت پيش مي‌رود.

وي با بيان اينكه كيفيت فعلي كتب و ساعات درسي را قبول ندارم و محتواي كتب درسي و همچنين ساعات و حجم كتابها بايد اصلاح شود ، گفت: با برنامه‌ريزي كه صورت گرفته در هر سال دو پايه از كتابهاي درسي را بايد تغيير دهيم تا طي شش سال كل كتاب‌هاي درسي، ساعات درسي، حجم كتاب و تمام محتوا را دگرگون كنيم.

وزير آموزش و پرورش گفت: تحول در ساعات و كيفيت كتابها از مهرماه سال آينده استارت مي‌خورد.

وي با اشاره به دلايل افت تحصيلي در بين دانش‌آموزان گفت: شايد بيش از 100 پارامتر براي افت تحصيلي تعريف شود كه پس از بررسي تنها 20 مورد آن مربوط به آموزش و پرورش است و بقيه موارد مربوط به خارج از آموزش و پرورش است.

حاجي‌بابايي در ادامه با اشاره به يكي از طرح‌هاي مهمي كه هم‌اكنون در مدارس اجرا مي‌شود، گفت: طرح تعطيلي پنج‌شنبه‌ها طرحي است كه حرفهاي زيادي براي توجيه اين طرح داريم چرا كه به اعتقاد ما خانواده نقش اول را در تعليم و تربيت دارد و سپس اين نقش در مدرسه ايفا مي‌شود لذا همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها بايد كمك كنند تا دانش‌آموزي در تراز جمهوري اسلامي‌ ايران تربيت كنيم.

وي تصريح كرد: از نظر ما دانش‌آموزي كه در مدرسه‌اش فناوري اطلاعات و ارتباطات و فضاي سايبري وجود ندارد در حق اين دانش‌آموز ظلم مي‌شود در حاليكه ما بايد دانش‌آموزان را متفكر، خلاق و پژوهش‌محور تربيت كنيم، اما با كتابهاي ضخيم حفظ كردن تنها نمي‌توان به اين اهداف رسيد.

وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت‌ مراكز و آموزشگاه‌هاي آزاد در سطح جامعه گفت: آموزش و پرورش سعي مي‌كند دانش‌آموزان متفكري را تربيت كند اما اين موسسات و مراكز به آسانترين و راحت‌ترين شيوه مطالب را در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهند كه اين امر احجاف و ظلم به دانش‌آموزان است.
وي همچنين با اشاره به سوابق كاري خود نيز گفت: زماني در همين جايگاه ايستاده بودم و يك وزير آموزش و پرورش را استيضاح مي‌كردم چرا كه اعتقاد دارم آموزش و پرورش جايي است كه بايد همه دست به دست هم بدهيم تا يك نظام تعليم و تربيت خوب ساخته شود.

وزير آموزش و پرورش در خاتمه با بيان اينكه بيش از 90درصد حرفهاي دانش‌آموزان و معلمان را درك مي‌كنم، خاطرنشان كرد: هرآنچه كه در آموزش و پرورش از زمان تدريس، رياست و يا نمايندگي و دفاع از حقوق معلمان و دانش‌آموزان انجام داده‌ام همه براي ساختن آموزش و پرورش بهتر بوده است و  امروز برنامه‌هايي كه در اين وزارتخانه طراحي و اجرا مي‌شود نتيجه سي سال كار در آموزش و پرورش و 15 سال نمايندگي و دفاع از آموزش و پرورش است.

نظرات بینندگان