arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۸۹
کارشناسان خانه دار شدن مردم را بررسي مي کنند ؛

با این درآمدها، خرید مسکن ممکن است؟

مسکن همواره مقوله اي است که ذهن مردم و مسؤولان را به خود معطوف مي کند. مسأله اي که هر خانواده از ابتداي تشکيل، به فکر تأمين آن است که البته در سالهاي اخير به کالايي سرمايه اي نيز تبديل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسکن همواره مقوله اي است که ذهن مردم و مسؤولان را به خود معطوف مي کند. مسأله اي که هر خانواده از ابتداي تشکيل، به فکر تأمين آن است که البته در سالهاي اخير به کالايي سرمايه اي نيز تبديل شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری انتخاب؛ همواره اين سؤال که يک خانواده بايد چه ميزان از درآمدش را طي چند سال پس انداز کند تا در کوتاه ترين زمان ممکن بتواند صاحب خانه شود، دغدغه فکر بسياري از مردم بوده است، البته برخي از دست اندرکاران حوزه مسکن شعار «اجاره نشيني و خوش نشيني» را احيا کردند و نگاه مالکي به مسکن را چندان صحيح نمي دانند.

چندي پيش ابوالفضل صومعلو، معاون وزير مسکن و شهرسازي، شاخص نسبت بهاي مسکن به درآمد خانوار را هفت ذکر کرد و گفت که اين شاخص به گونه اي است اگر افراد هفت برابر درآمد سالانه خود را جمع آوري کنند مي توانند يک واحد مسکوني معمولي بخرند، اما قصد داريم اين عدد را تا افق چشم انداز به پنج برسانيم.

وي همچنين با اشاره به اينکه نسبت درآمد به اجاره بها نيز 35 است از قصد وزارت مسکن براي رساندن اين رقم به 25 خبر داده بود.

اين در حالي است که گفته مي شود در کشورهاي آمريکايي و اروپايي افراد با پس انداز حقوق 10 ماه خود مي توانند صاحب آپارتمان و خانه بشوند.

هر چند اجراي طرح مسکن مهر توانسته تا حدودي مشکل مسکن را در بين برخي خانوارهاي ايراني حل کند، اما هنوز هم کارشناساني هستند که نسبت به وضعيت مسکن در کشورمان منتقد باشند.

قيمت بالاي مسکن
بيت ا... ستاريان، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، يکي از اين کارشناسان است که با اشاره به اينکه در دنيا درآمد خانوارها نسبت به قيمت مسکن در حال رشد است، خاطرنشان مي کند: در کشور ما رشد قيمت مسکن در مقايسه با رشد درآمد خانوارها بيشتر است.

اين کارشناس مسکن اضافه کرد: کاهش زمان خانه دار شدن مردم نيازمند افزايش برنامه هاي توليد مسکن، تخصيص منابع مالي بيشتر به اين بخش و همچنين فراهم کردن زمينه ورود سرمايه گذاران خارجي به بخش مسکن کشور است.احمدرضا سرحدي، کارشناس مسکن هم معتقد است که قيمت مسکن بايد متناسب با درآمد افراد باشد و به طور معمول خانوارها بايد بتوانند با پنج سال پس انداز براي خود مسکن تهيه کنند.

به گفته سرحدي، در کشور ما با سالهاي طولاني پس انداز امکان خانه دار شدن فراهم است، چرا که قيمت مسکن بسيار بالاست و تسهيلاتي هم که پرداخت مي شود سهم چنداني از بهاي مسکن را پوشش نمي دهد و اين امر باعث شده افراد به اجاره نشيني روي بياورند.

دکتر محمد عدالتخواه، کارشناس مسکن نيز مي گويد: اگر افراد 30 درصد درآمد خود را طي 30 سال پس انداز کنند مي توانند صاحب خانه شوند، اما در کشورهاي پيشرفته به نفع افراد است که خوش نشين باشند و اين مسايل به صورت بنيادي حل شده است.

وي با اشاره به اينکه راه حل تأمين سرپناه اين نيست که خانوارها اقدام به خريد کنند و مالک خانه شوند، اضافه کرد: به دليل وجود مشکلات اجاره نشيني در کشور خانوارها تلاش مي کنند که اين مشکل را يک بار براي هميشه حل کنند.

عدالتخواه مي افزايد: در ساير کشورها به دليل تسهيلاتي که براي مسکن در نظر گرفته مي شود، اگر درآمد خانوار کم و اجاره مسکن متناسب با نياز خانوار بالا باشد، دولت بخشي از هزينه اجاره را پرداخت مي کند.

 سودهاي 300 درصدي
شهريار شقاقي، کارشناس ديگر مسکن است که معتقد است رابطه درستي بين درآمد خانوار و قيمت مسکن وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه شاخص نسبت بهاي مسکن درآمد خانوار در کشور ما بسيار بي منطق است، تصريح مي کند: متأسفانه افراد غيرمتخصص براي کسب سود و صرفه اقتصادي وارد بازار مسکن شده و به همراه عوامل واسطه باعث گران شدن مسکن مي شوند به طوري که به سودهاي 30 درصدي قانع نيستند و خواهان سودهاي 300 درصدي هستند.

شقاقي با اشاره به اينکه در کشور ما زمين به کالا تبديل شده است و هيچ کنترلي بر قيمت آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دولت بايد بر اين روند نظارت کند.
برچسب ها: مسکن ، درآمد ، خرید
نظرات بینندگان