arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۷

باز هم خلف وعده وزیر: شهریه مدارس غیردولتی 13 تا 23 درصد افزایش یافت/ انحراف افکار عمومی با ارائه اطلاعات غلط، به شیوه آموزش و پرورش؛ «افزایش حداقلی شهریه» را برجسته می کنند تا «افزایش حداکثری» دیده نشده و هزینه هایش، نثار وزیر نشود!/ «موسسان مدارس دنبال سود مالی نیستند! فقط دنبال تعلیم و تربیتند!»

درحالیکه وزیر آموزش و پروروش وعده عدم افزایش شهریه های مدارس را داده بود، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 97-98 بین 13 تا 15 درصد در همه مقاطع افزایش یافت و جالب آنکه مدیرکل این وزارتخانه در ادامه حمایت تمام عیار آموزش و پرورش از مدارس، می گوید «موسسان مدارس غیردولتی، بدون هیچ چشم داشت مالی به حوزه تعلیم و تربیت ورود می کنند»! این نگاه کاملاً سفید آموزش و پرورش به مدارس به همینجا ختم نمی شود؛ چرا که با وجود وعده هزار باره وزیر در مورد عدم دریافت پول در مدارس دولتی، دهها گزارش در مورد طلب مبالغ این نوع مدارس از والدین می ود و شرط می گذارند که در صورت عدم پرداخت، ثبت نام فرزندان صورت نمی گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالیکه وزیر آموزش و پروروش وعده عدم افزایش شهریه های مدارس را داده بود، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 97-98 بین 13 تا 23 درصد در همه مقاطع افزایش یافت.

به گزارش انتخاب ؛ مجید طهرانیان در جمع بانیان مدارس غیردولتی و روسای ادارات آموزش و پرورش یزد افزود: میزان میانگین این افزایش شهریه در دوره های مختلف تحصیلی متفاوت است.

وی میزان افزایش شهریه در پیش دبستانی را حداکثر 22.4 و حداقل 14.4 درصد بیان و اظهار کرد: این رقم در دوره ابتدایی به ترتیب 22.4 و 15.4 درصد، متوسطه اول 23 و 12.3 درصد و متوسطه دوم 20.6 و 11.1 درصد است.

نکته ی جالب اینجاست که برای جلوگیری از «افزایش هزینه های این اقدام نابخردانه بر روی شانه های وزیر» و «ارائه اطلاعات دقیق به مردم»، در تنظیم غیرحرفه ای و خارج از اصول این خبر توسط وزارت آموزش و پرورش ، «حداقل افزایش شهریه» برجسته و تیتر شده و در لید خبر ادعا شده که 13 تا 15 درصد شهریه ها افزایش یافته، اما جزییات این خبر نشان می دهد که حداقل 13 و حداکثر 15 درصد شهریه ها افزایش یافته است! اقدامی که به نظر می آید، بی شباهت به فریب افکار عمومی و ارائه اطلاعات ناقص نیست.

از سوی دیگر، عدم توضیح این مدیر در مورد چگونگی تشخیص کف و سقف هر مقطع تحصیلی نیز از دیگر عجایب آموزش و پرورش است؛ در واقع این اظهارنظر بیشتر شبیه به شوخی یا سرکار گذاشتن مردم می ماند؛ هر مدرسه ای عملاً به سقف هر شهریه تصویبی عمل می کند و طبیعتاً نگاهی به شهریه مصوب حداقلی نخواهد داشت!

عباسعلی دانافر در ادامه بدون اشاره به فعالیت های سودجویانه بسیاری از مدارس گفت: نگاه سودجویانه و اقتصادی به مدارس غیر دولتی،تعلیم و تربیتف ظلم است، همانطور که موسسان اینگونه مراکز، بدون هیچ چشم داشتی به حوزه تعلیم و تربیت ورود می کنند!

این نگاه کاملاً سفید آموزش و پرورش به مدارس به همینجا ختم نمی شود؛ چرا که با وجود وعده هزار باره وزیر در مورد عدم دریافت پول در مدارس دولتی، دهها گزارش در مورد طلب مبالغ این نوع مدارس از والدین منتشر شد که شرط می گذارند در صورت عدم پرداخت، ثبت نام فرزندان صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر، در مدارس غیر دولتی نه تنها مبالغ سنگین مورد تایید وزیر و مصوب آموزش و پرروش به مردم قالب می شود، بلکه هزیه های سرشار دیگری که این نوع مدار از والدین طلب می کند، کما فی السابق و حتی بیش از گذشته ادامه دارد!

نظرات بینندگان