arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۸ تير ۱۳۹۷

آیت الله نوری همدانی: اگر در یک جا در دنیا، ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه قمری است / استنباطات فقهی دیگر، خلاف واقعیت و خلاف قرآن است

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اختلاف تعیین اول ماه قمری در بین فقها و مناطق مختلف عنوان کرد: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود متحرک است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم، پس در همه دنیا اگر در یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اختلاف تعیین اول ماه قمری در بین فقها و مناطق مختلف عنوان کرد: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود متحرک است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم، پس در همه دنیا اگر در یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است.

به گزارش ایسنا، آیت الله حسین نوری همدانی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه طرح اعزام اساتید تفسیر قرآن حوزه در ماه مبارک رمضان که همزمان با سالروز شهدای هفتم تیر در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، عنوان کرد: باید به علمایی که در تفسیر قرآن قدم برمی‌دارند تبریک گفت که بسیار کار مبارک و مقدسی انجام می‌دهند، حدیث نبوی است که نعمت قرآن بالاترین عنایت الهی است.

این مرجع تقلید با بیان لزوم توجه به تفسیر قرآن در حوزه علمیه ادامه داد: اساتید حوزه باید حداقل هفته‌ای یک جلسه تفسیر داشته باشند، این شیوه علمای بزرگ از گذشته بوده است که همیشه قبل از درس چند آیه تفسیر در مقدمه می‌گفتند. علما از جمله مرحوم آخوند در همدان در مقدمه درس خود، تفسیر قرآن بیان می‌کرد و یک درس نبود که در آن تفسیر نباشد همچنین در احوال میرزای شیرازی آمده که قبل از درس، نهج‌البلاغه می‌گفته است.

وی با بیان اینکه پناهگاهی بالاتر از قرآن و اهل بیت (ع) نداریم، افزود: در روایات بیان شده وقتی فتنه‌ها مانند قطعات تاریک شب به شما هجوم آورد به قرآن پناه ببرید، زیرا این قرآن شافع مشفع و فرقان است، فتنه در هر زمانی وجود دارد و همیشه میان حق و باطل اختلاط ایجاد می‌کند و راهی هم جز پناه بردن به قرآن نیست.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: در صدا و سیما هم باید هفته ای چند بار و در زمان های مناسب تفسیر پخش شود، نه اینکه گاهی ساعت دو شب جلسات تفسیر آیت الله جوادی آملی پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی مردم نگاه تقدسی صرف به قرآن دارند در حالی که باید قرآن را وارد صحنه‌های عملی زندگی مردم کنیم، گفت: قرآن آیات فقهی فراوانی دارد که باید برای مردم بازگو و کاربردی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه نفی سبیل تصریح کرد: باید تمامی انواع سلطه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... در حوزه بر اساس آیات قرآن تفسیر شود، اما متاسفانه فقهای ما در استنباطات و تحقیقات توجه کمی دارند.

چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: در ۲۶ آیه، قرآن کریم به مساله ماه اشاره کرده است؛ ماه یک موجود متحرکی است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و ما یک بدر بیشتر نداریم، ولی اول ماه و شب‌های قدر اختلافی داریم که معلوم می‌شود استنباطات فقهی خلاف واقعیت و خلاف قرآن است که گاهی حتی متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطر اعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه قمری است؛ سپس قرآن به جریان ماه و خورشید اشاره دارد و به حرکت دائمی آن و شروع و مقصد آن پرداخته است؛ بنابراین چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص تکوینی است. در قرآن و روایات و کتب فقهی تا زمان شیخ طوسی اصلا وحدت و اختلاف افق مطرح نبوده است، البته میان علمای اهل سنت وجود داشته است و از آن دوره به تدریج وارد شده است، آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر لزوم انس بیشتر با قرآن کریم تصریح کرد: در حوزه علمیه باید قرآن به صحنه استنباط و اجتهاد بیاید و سپس وارد صحنه اجتماعی مردم شود.

نظرات بینندگان