arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۷

اتحادیه اروپا: با لندن، درباره برگزیت اختلافات جدی داریم / عمده اختلافات درباره مرز دو ایرلند است

مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که اختلافات 'بزرگ و جدی' میان بروکسل و لندن بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) وجود دارد. میشل بارنیه اظهار کرد که این اختلافات عمدتاً در رابطه با آینده مرزبندی دو ایرلند پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که اختلافات 'بزرگ و جدی' میان بروکسل و لندن بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) وجود دارد.

به گزارش ایرنا، میشل بارنیه که در دومین روز از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد که این اختلافات عمدتاً در رابطه با آینده مرزبندی دو ایرلند پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.
در حال حاضر ایرلند شمالی جزئی از خاک بریتانیا به شمار می‌رود و لندن بر حفظ تمامیت ارضی خود پس از خروج از اتحادیه اروپا تأکید دارد. این در حالی است که مقام‌های اروپایی خواهان تداوم عضویت ایرلند شمالی در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت هستند؛ به این معنی که این منطقه طبق مقررات اتحادیه گمرکی این اتحادیه و بر اساس قوانین قضایی دیوان دادگستری اروپا تجارت کند.
انگلیس به‌شدت با این پیشنهاد مخالف است و تأکید دارد که اجرای چنین طرحی مرزهای انگلیس را به لحاظ قانونی تهدید می‌کند. طرفداران خشمگین برگزیت نیز بروکسل را به تلاش برای الحاق ایرلند شمالی به اتحادیه اروپا متهم می‌کنند.
بارنیه همچنین اضافه کرد که اتحادیه اروپا خواستار تداوم همکاری‌های تجاری و امنیتی با انگلیس در دوره پسا برگزیت است 'اما اساس این همکاری‌ها بایستی بر اساس حفظ ارزش و قواعد اتحادیه اروپا باشد'.
وی در مقام توضیح این مطلب بیان کرد که تمامیت بازار مشترک اتحادیه اروپا، استقلال بروکسل در تصمیم‌گیری و حقوق شهروندان اروپایی بایستی محترم شمرده شود.
این سیاستمدار اروپایی عنوان کرد که زمان برای رسیدن به توافق با انگلیس بسیار کم است و اتحادیه اروپا در انتظار جزئیات برنامه لندن برای خروج از اتحادیه اروپا است. وی ابراز امیدواری کرد که این برنامه، دربرگیرنده راهکارهای عملی و واقع‌بینانه باشد.
نشست دوروزه سران اتحادیه اروپا روز گذشته ( پنجشنبه ) در بروکسل آغازشده است. وضعیت مهاجران، همکاری‌های امنیتی و اقتصادی و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ازجمله مسائلی به شمار می‌روند که در دستور کار نشست این دوره قرار دارد.
روز گذشته 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در بدو ورودش به بروکسل طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران خواستار سرعت بخشی به مذاکرات برگزیت شد.
درحالی‌که کمتر از یک سال دیگر انگلیس به‌صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، فشارها بر دولت «می» درباره آینده وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور بالاگرفته است. بیشتر شاخص‌های آماری و تحولات سیاسی ماه‌های اخیر انگلیس حاکی از آن است که این کشور وارد فصل تازه‌ای از چالش‌ها و بحران‌های داخلی شده است.
رئیس بانک مرکزی انگلیس فاش کرده است که برگزیت چهل میلیارد پوند به اقتصاد این کشور خسارت زده و درآمد خانواده‌ها به میزان زیادی کاهش‌یافته است. هم‌زمان شمار زیادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیس شعبات خود را تعطیل و کاهش نیرو داده‌اند. چشم‌انداز رشد اقتصادی انگلیس تا حد قابل‌توجهی کاهش‌یافته و اتاق بازرگانی، اقتصاد انگلیس را در وضعیت 'مرگ تدریجی' توصیف کرده است.
وزیر امور خارجه انگلیس که خود از طرفداران خروج از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود چندی پیش طی اظهارنظری اوضاع برگزیت را بحرانی عنوان کرده و درباره شکست آن هشدار داده است.
جانسون در اظهارات دلسردکننده خود، از ورود نخست‌وزیر انگلیس به مرحله‎ای سخن گفت که با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد بود.
وی افزود: برگزیت روندی غیرقابل‌بازگشت است اما بیم آن وجود دارد آن‌طور که دلخواه ما است اتفاق نیفتد.
بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور به طور رسمی در ماه مارس آتی(اسفند / فروردین) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر (مهر/آبان) پیش رو به توافق نهایی برگزیت دست پیدا کنند.

نظرات بینندگان