arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۷

آیا بحران برق جدی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا بحران برق هم جدی است؟
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از کمبود ۵۰۰۰ مگاواتی تولید برق در سال جاری خبر داد.

به گزارش فرارو، حداکثر نیاز مصرف برق کشور در سال ۱۳۹۶، حدود ۵۵ هزار مگاوات است که نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵ درصد افزایش داشته است. اگر همین افزایش ۵ درصدی را برای سال جاری هم در نظر بگیریم نیاز مصرف کشور ۵۸ هزار مگاوات خواهد بود.

همچنین ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۷۸ هزار مگا وات است. با توجه به نظر کارشناسان و همچنین اعلام کمبود ۵۰۰۰ هزار مگاواتی تولید برق در کشور می‌توان دریافت ظرفیت حقیقی تولید برق کشور چیزی بیش از ۵۳ هزاز مگا وات نیست.

بر اساس گفته‌های مسئولان برقی کشور در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در کشور و ادامه روند کنونی، حداکثر نیاز مصرف کشور تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۸۴ هزار مگاوات می‌رسد.

این افزایش مصرف سالیانه ۵ تا ۸ درصدی با افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها جبران می‌شود.

با توجه به این مطلب برای جلوگیری از خاموشی دست کم سالانه حدود ۳ هزار مگاوات برق باید به ظرفیت حقیقی تولید اضافه شود.

همچنین به گفته مسئولان وزارت نیرو،  با توجه به رشد سالانه مصرف برق در کشور و سیاست‌های توسعه صادرات برق و توسعه صنعتی  نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۵ هزار مگاوات در هر سال داریم.

اما در طی سال‌های گذشته، میزان افزایش ظرفیت‌های سالانه تولید برق کشور از این مقدار پایین‌تر بوده است.
 
آیا بحران برق هم جدی است؟

در سال و ۹۴ و ۹۵ میزان افزایش ظرفیت تولید برق کشور حتی به نصف این ارقام هم نرسید.

سال گذشته هم در حالی که در ابتدای سال جاری برنامه ریزی‌ها بر مبنای افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ مگاواتی بود با دو نوبت تعدیل در برنامه ها، بهره برداری از ۳ هزار مگاوات در برنامه قرار گرفت.

در نهایت هم کل ظرفیت به ۷۸ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که با استناد به آمار  سایت توانیر تنها ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت افزوده شده است.
 
آیا بحران برق هم جدی است؟

در دو ماه نخست سال جاری هم در مجموع ظرفیت اسمی تولید برق تنها ۲۴۰ مگاوات افزایش داشته است.

حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو گفته بود تا پایان برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) باید ظرفیت تولید برق کشور به حدود ۱۰۱ هزار مگاوات برسد.

این در حالی است که با روند فعلی بعید به نظر می‌رسد حتی این رقم به ۹۰ مگا وات هم برسد.

در سال پیش رو در کنار عقب ماندن از افزایش ظرفیت، کاهش بارش‌ها هم بحران را جدی‌تر خواهد کرد.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان تولید با توجه به کاهش بارندگی، توان قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی حدود ۳ هزارو ۵۰۰ مگاوات نسبت به برنامه‌های اعلام شده کاهش یافته است.

این در حالی است که حدود ۱۵ درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور از نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود. نیروگاه برق‌آبی پس از نیروگاه‌های حرارتی دومین منبع تولید برق کشور به حساب می‌آیند. (سایر منابع نقش جزئی دارند. نیروگاه اتمی بوشهر ۱.۳ درصد، مجموع سایر منابع کمتر از ۳ درصد)
 
آیا بحران برق هم جدی است؟
همچنین مصرف برق در فصول گرم سال کشور حدود ۲.۵ برابر فصول سرد است. همه این‌ها نگرانی از خاموشی در تابستان سال جاری را افزایش می‌دهد.

آیا بحران برق هم جدی است؟پیک بار ماهانه شبکه سراسری برق: ماه‌های تیر و مرداد اوج مصرف
 
نظرات بینندگان