arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۹ تير ۱۳۹۷

توضیح موسویان درباره پیشنهاد جنجالی «انتخابات زودرس»: مشکلات اقتصادی مردم بیشتر می‌شود

«سید حسین موسویان» پیشنهاد جنجالی برگزاری زودرس انتخابات را گزینه نامطلوب و از باب اکل میت عنوان کرد و گفت: مصلحت کشور در این است که با وحدت و انسجام ملی، دولت روحانی را بعنوان یک دولت مقتدر با پشتوانه حمایت ملی، درخط مقدم مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی کمک کنیم.اخیرا شاهدیم هر چه تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران سنگین‌تر می‌شود، متاسفانه اختلافات و ناهماهنگی‌های داخلی هم بیشتر می‌شود؛ با ادامه این وضع اولا: مشکلات اقتصادی فعلی مردم بیشتر می‌شود، ثانیا:امنیت داخلی درمعرض تهدید بیشتر قرار می‌گیرد و ثالثا: ائتلاف ضد ایران به افزایش فشار تشویق می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«سید حسین موسویان» پیشنهاد جنجالی برگزاری زودرس انتخابات را گزینه نامطلوب و از باب اکل میت عنوان کرد و گفت: مصلحت کشور در این است که با وحدت و انسجام ملی، دولت روحانی را بعنوان یک دولت مقتدر با پشتوانه حمایت ملی، درخط مقدم مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی کمک کنیم.

«سید حسین موسویان» تحلیلگر مسائل بین الملل و مذاکره کننده سابق هسته‌ای در گفتگو با ایرنا، درباره اظهارات اخیر خود درخصوص استعفای دولت روحانی و برگزاری انتخابات زود هنگام افزود: تلاش‌های من در صحنه افکار عمومی جهانی در دوران ریاست جمهوری آقایان احمدی نژاد و روحانی دقیقا یکی و آن هم دفاع از منافع ملی کشور فرای دعوا‌های جناحی در داخل از طریق روشنگری در افکارعمومی جهان علیه تحریم، جنگ، فشار، تغییر رژیم در ایران و تشریح نگرانی‌های مشروع امنیتی و منطقه‌ای ایران بوده است.

بخش اصلی راه برون رفت از شرایط موجود را باید در داخل جستجو کرد
وی گفت: بعد از پیروزی‌های سیاسی-اقتصادی-امنیتی-منطقه‌ای و بین المللی که ایران بعد از برجام بدست آورد، یک ائتلاف بی سابقه‌ای بین اسرائیل و عربستان و امارات برای نابودی برجام و مقابله با نقش منطقه‌ای علیه ایران شکل گرفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: با روی کارآمدن ترامپ و نئوکان‌هایی مثل جان بولتون، این ائتلاف تکمیل و عملیاتی شد و دستور کار آن علاوه بر نابودی برجام و مقابله با نقش منطقه‌ای ایران، ایجاد بحران در داخل به قصد تغییر رژیم و تجزیه ایران است، ضمن اینکه عربستان و اسرائیل هم به دنبال کشاندن پای آمریکا به حمله نظامی به ایران هستند.

موسویان اظهار داشت: بخش اصلی راه‌های برون رفت را باید در داخل کشور جستجو کرد که آنهم صرفا با انسجام و وحدت ملی ممکن خواهد بود و لاغیر.

مذاکره کننده هسته‌ای سابق کشورمان خاطرنشان کرد: اخیرا شاهدیم هر چه تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران سنگین‌تر می‌شود، متاسفانه اختلافات و ناهماهنگی‌های داخلی هم بیشتر می‌شود؛ با ادامه این وضع اولا: مشکلات اقتصادی فعلی مردم بیشتر می‌شود، ثانیا:امنیت داخلی درمعرض تهدید بیشتر قرار می‌گیرد و ثالثا: ائتلاف ضد ایران به افزایش فشار تشویق می‌شود.

تحلیلگرمسائل بین المللی یادآورشد: سقوط وحشتناک ارزش پول ملی ایران ظرف چند ماه همراه با چند تظاهرات کوچک جسته و گریخته، آنچنان نتانیاهو را به وجد آورده که مرتب پیام تشکر می‌فرستد.

برای شکستن بن بست‌ها نیازمند تصمیمات بزرگ هستیم
وی تصریح کرد: تردیدی نیست که اگر جناح‌های سیاسی بجای دامن زدن به اختلافات داخلی جاری برای انسجام و وحدت داخلی اقدام نکنند، ائتلاف ضد ایران بدون توسل به جنگ، به اهداف خود درمورد ایران خواهد رسید؛ لذا هر ایرانی غیرتمندی از دیدن این وضع نگران می‌شود.

موسویان در ادامه اضافه کرد: نکته دیگر این که برای حل مشکلات جاری کشور و شکستن بن بست‌ها نیازمند تصمیماتی بزرگ و سخت هستیم که آن هم بدون انسجام و وحدت ملی و همدلی ممکن نیست.

این تحلیلگر مسائل بین الملل فوری‌ترین موضوع و پاشنه آشیل کشور را مشکلات اقتصادی مردم دانست و گفت: همه می‌دانند که مشکلات اقتصادی فعلی ایران ساختاری است و حل آن هم مسئولیت مشترک همه قوای کشور می‌باشد.

به گفته مذاکره کننده سابق هسته‌ای کشورمان ریشه کن کردن فساد، عملیاتی کردن خصوصی سازی، حذف قاچاق و ایجاد اشتغال ممکن نیست مگر اینکه مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیرو‌های امنیتی و نظامی همگی متحد و هماهنگ وارد عمل شوند. این‌ها مسایلی نیست که از عهده دولت به تنهایی بر آید، چون اختیارات و امکانات دولت محدود است.

موسویان تصریح کرد: نکته آخرهم این واقعیت است که استمرار وضع فعلی تا دو سال دیگر، موجب لطمات غیرقابل جبران خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که «اما راه حل پیشنهادی شما مبنی بر استعفای دولت آقای روحانی بحث بر انگیز شده» است، گفت: وضعیت فعلی داخلی کشور را می‌توان با موضوع برجام ارزیابی کرد. تجربه برجام نشان داد اگر یک تصمیم بزرگ و سرنوشت ساز مهم با تایید همه ارکان نظام یعنی مجلس، دولت، شورای امنیت و مقام معظم رهبری اتخاذ شود و یک پیروزی تاریخی در صحنه بین المللی هم برای ایران رقم زده شود، درحدی که آقای نتانیاهو و دشمنان خارجی را هم بسوزاند، اما متاسفانه می‌بینیم که تفرقه و اختلاف داخلی بیشتر می‌شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: آقای کیسینجر در جلسه‌ای گفته بود که این یک معجزه بود که ایران با برجام توانست از زیر آوار خاکستر سنگین تحریم‌ها جان سالم به در برده، از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شود و قدرت خود در منطقه را گسترش دهد.

موسویان اضافه کرد: این مهم بدون حمایت مقام معظم رهبری، سیاست مدبرانه روحانی، دیپلماسی حرفه‌ای با مدیریت آقای ظریف، تیم متخصص هسته‌ای آقای صالحی، پشتیبانی‌های مخلصانه وزارت دفاع به مسئولیت سردار دهقان و از جان گذشتن‌های سردار سلیمانی و مدافعین حرم، ممکن نبود.

وی یادآورشد: با وجودی که بار‌ها مقام معظم رهبری تیم مذاکره کننده را تایید و از آن‌ها قدردانی کردند، شما شاهد بوده اید که از ابتدای برجام تا به امروز آقای روحانی، آقای ظریف، آقای صالحی و تیم مذاکره کننده متهم به خیانت شده اند.

با ادامه فشار موازی از خارج و داخل، هم دولت زمین گیر می‌شود و هم کشور
این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: تنها چند ماه بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی درحالی که هنوز جوهر رای مردم خشک نشده بود که موضوع 'عدم کفایت رئیس جمهور'، 'استعفای رئیس جمهور'، 'استیضاح رئیس جمهور' را مطرح کردند درحالی که همه هم دیدند که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، آقای روحانی را گرگی در لباس میش خواند و بدون وقفه هم آقای ظریف را مورد هجمه قرار داده است.

موسویان در توضیح بیشتر پیشنهاد اخیرش، خاطرنشان کرد: اصل راه حل پیشنهادی من روشن بود، بار‌ها و بار‌ها هم در طول یکسال گذشته تکرار کرده ام و آن هم وحدت، انسجام و اجماع داخلی است که تنها با فداکاری جناح‌های سیاسی داخلی امکان پذیر است و برای تحقق آن بزرگان نظام باید این مهم را برنامه ریزی و مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: مصلحت کشور در این است که دراین شرایط حساس، با وحدت و انسجام ملی، دولت روحانی را بعنوان یک دولت مقتدر با پشتوانه حمایت ملی، در خط مقدم مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی کمک کنیم ضمن اینکه دولت هم با یک خانه تکانی، کابینه‌ای مقتدر و منسجم و مورد حمایت ملی شکل دهد.

موسویان اضافه کرد: اگر این گزینه تحقق یافتنی نباشد، روند تضعیف دولت ادامه یابد، متصدیان اصلی کشور قادر به ساماندهی انسجام و وحدت داخلی نباشند، ناهماهنگی‌ها و ضعف‌های داخلی و نابسامانی‌های اقتصادی گسترش یابد، معلوم است که با ادامه فشار موازی از خارج و داخل، هم دولت زمین گیر می‌شود و هم مردم و کشور فلج می‌شوند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی منظور خود را درباره بحث استعفای رئیس جمهور اینگونه تکمیل کرد: اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند؛ این گزینه نامطلوب و بقول طلبه‌ها از باب 'اکل میت' است.

موسویان تاکید کرد: سایر راه حل‌هایی که در واکنش به مصاحبه دیدم مثل 'برگزاری رفراندم برای تغییر قانون اساسی' یا 'تغییر جدی درحوزه اختیارات و فلسفه حکومت کردن' در شرایط فعلی کشور از این گزینه هم بدتر هستند.

مذاکره در این شرایط یعنی مشروعیت بخشیدن به سیاست فشار
وی در پاسخ به سوالی درباره نامه ۱۰۰ نفر از فعالان سیاسی برای مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا گفت: آن‌هایی که من را می‌شناسند می‌دانند که من از ابتدای انقلاب و بحران گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران، همیشه معتقد به کاهش تشنج و خصومت‌های متقابل آمریکا و ایران بوده ام. همواره هم بر این باور بوده ام که دو کشور هم دارای اختلافات اساسی و هم دارای منافع مشترک هستند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه مذاکره در سایه تهدید، توهین، تحقیر و فشار اشتباه محض است، تصریح کرد: الان در شرایطی هستیم که ترامپ به موازات بیشترین فشارها، ایران را به مذاکره مستقیم برای یک معامله بزرگتر دعوت می‌کند که مذاکره در این شرایط یعنی مشروعیت بخشیدن به سیاست فشار و تحریم علیه ایران، حال آنکه آقای ترامپ باید درک کند که با ایران باید با زبان احترام حرف بزند.

وی اضافه کرد: دومین نکته این است که ما در داخل راجع به این موضوع اجماع نداریم، ضمن اینکه طبق قانون اساسی، مذاکره و هر نوع توافق با آمریکا از اختیارات رهبری نظام است و تا زمانی که مذاکره با آمریکا موجب شکاف و اختلاف داخلی باشد و مقام معظم رهبری موافق نباشند، این مذاکرات نتیجه معکوس خواهد داشت.

زمان آزمایش بزرگ فرا رسیده است
موسویان همچنین درباره فرایند بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران گفت: بخشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا بعد از ۹۰ روز خروج از برجام و بخشی هم بعد از ۱۸۰ روز بازخواهد گشت؛ ساز و کار آمریکا هم مثل گذشته است. اکنون هم دولت آمریکا هیات‌هایی به کشور‌های مختلف فرستاده که هم با دولت‌ها و حتی مستقیما با شرکت‌ها صحبت می‌کنند.

وی اضافه کرد: زمان آزمایش بزرگ از یک طرف برای 'ائتلاف جهانی حامیان برجام' به رهبری اروپا، چین، روسیه، ایران و از طرف دیگر 'ائتلاف چندجانبه ضد برجام' یعنی آمریکا، اسرائیل، عربستان و متحدانش فرا رسیده است.

به گفته تحلیلگر مسائل بین المللی آمریکا و اسراییل و عربستان به دنبال نابودی برجام هستند، چون بقای برجام یک شکست بین‌المللی برای آنها، گامی در جهت شکسته شدن ابهت رهبری بلا منازع آمریکا بر جهان، شکست سنگین برای دشمنان منطقه‌ای ایران همچون اسرائیل و عربستان و موجب تقویت چندجانبه‌گرایی جهانی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا خواهد شد.

موسویان با بیان اینکه بقا یا نابودی برجام آثار تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه ای، بین المللی و وضعیت ایران خواهد داشت، اظهار کرد: ائتلاف جهانی حامی برجام از تمام ظرفیت خود برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد و مانع ایجاد اجماع بین المللی قبلی در تحریم‌های سازمان مللی و چند جانبه‌ای علیه ایران خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی خاطرنشان کرد: در عین حال در غیاب آمریکا، کارکرد اقتصادی برجام بسیار ضعیف‌تر خواهد شد، ضمن اینکه استمرار برنامه هسته‌ای ایران در بخش غنی سازی و آب سنگین و سایر پروژه‌ها در قالب برجام مصون خواهد ماند.

صهیونیسیم بین الملل پروژه نابودی برجام را رها نخواهد کرد
موسویان در پاسخ به سوال دیگری درباره تعبیر برخی مقامات سیاسی از برجام، از جمله اظهارات سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که گفته بود ' برجام در آی سی یو است'، گفت: واقعیت این است که اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، بقا برجام در هاله‌ای از ابهام است.

دیپلمات پیشین کشورمان افزود: در دوران مذاکرات هسته ای، اکثر قریب به اتفاق مسئولین و سیاسیون ایران در همه سطوح و از همه جناح‌های سیاسی در ایران حتی طرف‌های اروپایی و روسی و چینی باور نمی‌کردند که آمریکا در نهایت غنی سازی و آب سنگین در ایران را بپذیرد.

وی اضافه کرد: برای ساخت بمب هسته‌ای دو راه بیشتر وجود ندارد، یا از طریق غنی سازی و یا آب سنگین؛ از نظر صهیونیسم بین الملل، گناه اوباما، مشروعیت بخشیدن به برنامه غنی سازی و آب سنگین ایران است و خیانت تلقی می‌شود.

موسویان ادامه داد: صهیونیسم بین الملل قبل و بعد از برجام از تمام ظرفیت خود برای نابودی آن استفاده کرده و لحظه‌ای هم این پروسه را رها نخواهد کرد و این نخستین دلیل و اساس شکنندگی و مشکلاتی است که امروز برای برجام پیش آمده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: از ابتدای برجام تاکنون مکرر این نکته را یادآوری کرده ام که پیروزی سیاسی بزرگ ایران این بود که بعد از دوازده سال چالش بر سرغنی سازی، نهایتا توانست تنها کشوری در تاریخ سازمان ملل باشد که نه تنها برنامه غنی سازی، بلکه آب سنگینش را با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به همه قدرت‌های جهانی بقبولاند و ساختار تحریم‌های اجماعی بین المللی و چند جانبه‌ای علیه ایران که مهمترین آن تحریم بانک مرکزی و نفت و روابط بانکی و نقل و انتقالات مالی و سوئیفت بود را فرو ریزد.

موسویان خاطرنشان کرد: جای تعجب نیست و نخواهد بود که صهیونیسم جهانی و متحدان عرب آن درصدد باشند تا در مورد این پیروزی تاریخی ایران، ورق را برگردانند.

وی ادامه داد: آن‌ها سعی می‌کنند با نابودی برجام، ۶ قطعنامه شورای امنیت که در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد علیه ایران صادر شد را احیا کنند تاغنی سازی و آب سنگین ایران را از مقبولیت بین المللی خارج کنند، ایران را مجددا در قالب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دهند و تحریم‌های سازمان مللی گذشته را باز گردانند.در غیاب برجام و اف‌ای تی اف نیمی از مراودات بانکی ایران منتفی می‌شود

این دیپلمات پیشین کشورمان درباره اینکه نپیوستن به اف‌ای تی اف چه پیامد‌هایی برای ایران دارد، گفت: در مورد «اف‌ای تی اف» قاعدتا برای همه کارشناسان و مسئولین ذیربط کشور روشن است که در غیاب پیوستن ایران به اف‌ای تی اف، روابط مالی و بانکی ایران با خارج با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در غیاب هردو، یعنی برجام و اف‌ای تی اف، شاید نیمی از روابط مالی و بانکی جاری دنیا با ایران منتفی شود.
موسویان در پاسخ به این سوال دیگری درباره جایگاه منطقه‌ای ایران گفت: بعد از موضوع غنی سازی و آب سنگین، دلیل دوم و چالش مهم فعلی در مورد برجام، به نقش و نفوذ و جایگاه ایران در منطقه بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه درک اهمیت این موضوع قبل و بعد از برجام مهم است، افزود: قبل از برجام ایران در قالب فصل هفتم منشور سازمان ملل و براساس ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به عنوان تهدید صلح و امنیت جهان تعیین شده بود و بعد از برجام ایران از این چارچوب خارج شد.

به گفته موسویان از بعد سیاسی، امنیتی و حقوق بین المللی، تفاوت نقش و حضور ایران در کشور‌های منطقه به عنوان کشوری که به اجماع قدرت‌های جهانی و طبق قطعنامه‌های شورای امنیت تهدید صلح و امنیت جهان باشد یا نباشد، فاحش است؛ توجه به این نکته هم مهم است که شورای امنیت سازمان ملل عالی‌ترین مرجع سیاسی و امنیتی جهان است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: علاوه بر موضوع غنی سازی و آب سنگین ایران، دلیل مهم دوم تلاش نئوکان‌های آمریکا، اسرائیل و اعراب ضدایرانی برای نابودی برجام و بازگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل هم همین است، زیرا در وضعیتی که ایران درقالب فصل هفت منشورسازمان ملل، موضوع تهدید صلح و امنیت جهان باشد، تقابل و صدور قطعنامه‌های سنگین علیه نقش منطقه‌ای ایران بسیار ساده‌تر خواهد بود.

نظرات بینندگان