arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۷

شهردار انتخابی کرج از طرف وزارت کشور رد صلاحیت شد/ عضو شورا: دنبال چرایی رد صلاحیت نباشیم

امروز در جلسه شورا نتیجه صلاحیت مجید سریزدی، شهردار پیشنهادی 9 عضو شورای شهر کرج که از طرف مشاور وزیر کشور رد صلاحیت شد، موافق و مخالفانی داشت.عضو شورای شهر کرج، گفت: قانون صراحتا عنوان کرده وزیر یا استاندار باید صلاحیت یا عدم صلاحیت فرد پیشنهادی را اعلام کند لذا قانونی نیست که مشاورِ وزیر با شورا مکاتبه و نتیجه وزارت کشور را اعلام نماید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

امروز در جلسه شورا نتیجه صلاحیت مجید سریزدی، شهردار پیشنهادی 9 عضو شورای شهر کرج که از طرف مشاور وزیر کشور رد صلاحیت شد، موافق و مخالفانی داشت.

به گزارش ایلنا امروز در هفتاد و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی، اعضای شورا بدون قرائت نطق پیش از دستور جلسه به چند لایحه رسیده از شهرداری و فرمانداری، رسیدگی کردند.

در ادامه این جلسه، دستور رسیدگی به انتخاب شهردار مطرح شد.

رئیس شورا در ابتدا برای برگزاری جلسه علنی یا غیر علنی، رای گیری کرد که با حداکثر آرا، این جلسه به صورت علنی، ادامه پیدا کرد و نامه وزارت کشور که از طرف مشاور وزیر، ارسال شده بود و مبنی بر عدم تایید صلاحیت مجید سریزدی به عنوان شهردار منتخب کرج بود در صحن شورا، قرائت شد. اعضای شورا بعد از مشخص شدن عدم تایید صلاحیت سریزدی، نظرات خود را مطرح کردند.

دنبال چرایی رد صلاحیت نباشیم

فرج الله ایلیات، عضو شورای شهر کرج، گفت: وزارت کشور به صراحت اعلام کرده مراجع ذیصلاح صلاحیتِ سریزدی را رد می کند. در حیطه وظایف ما نیست از مراجع ذیصلاح توضیح بخواهیم چرا گزینه مورد نظر شورای کرج را رد کرده اید.

غدیر مهدوی، عضو دیگر شورا مطرح کرد: پاسخ مشاور وزیر را بی احترامی به شورا می دانم. قانون صراحتا عنوان کرده وزیر یا استاندار باید صلاحیت یا عدم صلاحیت فرد پیشنهادی را اعلام کند لذا قانونی نیست که مشاورِ وزیر با شورا مکاتبه و نتیجه وزارت کشور را اعلام نماید.

انتخاب شهردار منتخب، مهم است

حسین محمدی، رییس کمیسیون محیط زیست شورا، خاطرنشان کرد: ما می خواهیم در رابطه با انتخاب شهردار منتخب اعضای شورا نظر دهیم. لذا لازم است در صورت موافقت در جلسه فوق العاده، تصمیم گیری نهایی در این خصوص انجام شود.

شهردار با 13 رای انتخاب شود

سارا دشت گرد، رئیس کمیسیون پژوهش شورا، عنوان کرد: با این که نتیجه مشخص بود اما تعدادی از اعضا گفتند که بهترین گزینه را انتخاب کرده اند و روی آن پافشاری کردند. اصرار اعضا برای انتخاب شهردار، منطقی نیست. اجازه دهید شهردار با 13 رای موافق شورا انتخاب شود.

بعضی اعمال نفوذ کردند

اکبر سلیم نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، تاکید کرد: احراز و عدم احرازِ صلاحیت شهردار پیشنهادی باید از سوی وزیر اعلام شود اما به قانون احترام می‌گذاریم و از آن تبعیت می کنیم.

وی، افزود: در این انتخاب بعضی ها اعمال نفوذ کردند. در بازی قدرت پیروزی با کسی است که از قدرت بیشتری برخوردار است. در جلسه بعدی در خصوص انتخاب شهردار تصمیم گیری می کنیم.

خط قرمز، قانون است

منصور وحیدی، نائب رئیس شورا، گفت: تمام این قیل و قال ها برای نزدیک تر شدن به رضایتِ شهروندان است. اکثریت و اقلیت در ماجرای انتخابِ شهردار نفوذ داشتند.

وی ادامه داد: خط قرمز ما قانون است و قانون هم شرایط را مشخص کرده. اکثریت اگر نظرشان این باشد که سریزدی شهردار شود ما هم می‌پذیریم. کار مردم نباید روی زمین بماند.

وحیدی اذعان داشت: انتخاب شهردار به نفع شهر و مردم است. چهارشنبه نتیجه قطعی اعلام می شود. اعضا مشکلی با هم ندارند چرا که همه آمده اند مشکلات موجود را کمتر کنند لذا باید به دنبال اشتراکات باشیم.

پیگیری شورا از مسیر قانون

عباس زارع، رییس کمیسیون برنامه و بودجه، بیان داشت: پاسخ مشاور وزیر کشور صراحت لازم را نداشت. دستگاه های نظارتی مکلف هستند در زمان مشخص پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: این حق شورا است که از مسیر قانونی اقدام کند. با تبادل نظر و بدون دخالت دیگران در مسیر درست، انتخاب درست داشته باشیم.

وزیر یا مشاور، فرقی ندارد

محمد نبیونی، رئیس شورای کرج هم اظهار داشت: عرف را باید نگاه کرد. در سایر شهرها هم این موضوع رخ داده و باید دید آیا مکاتبه مستقیم وزیر تاثیری در اصل موضوع دارد یا خیر.

عجولانه تصمیم نگیریم

رحیم خستو، عضو شورای کرج، خاطرنشان کرد: باید تصمیم در جلسه طرح و نتیجه به وزیر کشور اعلام شود. در نامه قبل هم شورا تصمیم گرفت که سریزدی سر فرصت برای تهیه مجوز و صلاحیت خود برود که این کار را هم انجام دادیم بنابراین عجولانه تصمیم نگیریم.

در پایان این جلسه مقرر شد در جلسه آینده که روز چهارشنبه برگزار می شود، شورا به نتیجه نهایی انتخاب شهردار برسد و از بین دو راه اصرار بر انتخاب سریزدی و یا انتخاب گزینه دیگر، یکی را به سرانجام برساند.

نظرات بینندگان