arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

اسرائیل الیوم: ترامپ بدون عباس و با حمایت عربستان «معامله قرن» را تصویب می‌کند

در مقابل اصرار عباس بر عدم همکاری با فرستادگان ترامپ به منطقه و تحریم آنها، رئیس جمهور آمریکا و دیگر اعضای کابینه‌اش تصمیم گرفته‌اند تا طرح صلح خود را به مردم فلسطین و کشورهای عربی ارائه کنند و با وجود فشارهایی که از سوی کشورهای عربی علیه فلسطینی‌ها جهت صرف نظر کردن از تحریم تلاش‌های آمریکا اعمال می‌شود، اما عباس همچنان مقاومت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

برخی منابع به یک روزنامه عبری زبان اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا با حمایت کشورهای اهل تسنن و در راس آنها عربستان، "معامله قرن" را بدون رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصویب کرده و اجرای آن را ابتدا از نوار غزه آغاز خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات‌های عرب بسیار نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مورد حمایت کشورهای عرب اهل تسنن در گفتگو با روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم، تاکید کردند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با حمایت بیشتر کشورهای عربی اهل تسنن و در راس آنها عربستان، اردن، مصر و امارات اجرای اولین مرحله از طرح معامله قرن را در نوار غزه آغاز کردند.

این روزنامه عبری زبان مدعی شد، هدف از اجرای طرح، صلح منطقه‌ای به عنوان راهکاری برای سازش در نوار غزه با توجه به پافشاری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای عدم همکاری با دولت ترامپ است.

به گفته این منابع، در مقابل اصرار عباس بر عدم همکاری با فرستادگان ترامپ به منطقه و تحریم آنها، رئیس جمهور آمریکا و دیگر اعضای کابینه‌اش تصمیم گرفته‌اند تا طرح صلح خود را به مردم فلسطین و کشورهای عربی ارائه کنند و با وجود فشارهایی که از سوی کشورهای عربی علیه فلسطینی‌ها جهت صرف نظر کردن از تحریم تلاش‌های آمریکا اعمال می‌شود، اما عباس همچنان مقاومت می‌کند.

طبق اظهارات یک دیپلمات اردنی، جارد کوشنر و جیسون گرین بلات، دو فرستاده ترامپ چارچوب کلی معامله قرن را به اطلاع رئیس جمهور مصر، پادشاه اردن و مسئولان عالی رتبه عربستان رساندند و حمایت کشورهای عرب اهل تسنن برای اجرای معامله قرن بدون مشارکت عباس و رهبران فلسطین در رام‌الله را کسب کردند.

این منبع برجسته اردنی افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند که کلید آغاز این اقدام آمریکا بدون موافقت عباس وابسته به مساله نوار غزه و کنترل یافتن بر آن است.

برخی منابع عالی رتبه عربی نیز اظهار داشتند، طرح سازش در نوار غزه ضامن آغاز اجرای یک توافقنامه بلند مدت صلح میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است که با میانجی‌گری کشورهای عربی اهل تسنن محقق شد و شامل اجرای چندین پروژه‌ اقتصادی با حمایت برخی کشورها و نهادها می‌باشد.

این روزنامه عبری زبان به نقل از منابع امنیتی عالی رتبه در تل‌آویو نوشت، اجرای طرح صلح تنها زمانی می‌تواند محقق شود که ضامن آشتی و صلح در نوار غزه باشد، محاصره این منطقه نمی‌تواند ادامه یابد زیرا نوار غزه در آستانه بروز یک فاجعه انسانی است و نه فقط اسرائیل بلکه کشورهای عربی و در اصل رهبران فلسطین نیز هزینه آن را متحمل خواهند شد.

اسرائیل الیوم به نقل از یک منبع بلند پایه فلسطینی در رام‌الله نیز مدعی شد: نگرانی و هراس از اقدامات ترامپ در دفتر عباس ایجاد شده و پیشتر نیز ما با طرح‌های واشنگتن درباره غزه که متکی بر حمایت‌های کشورهای عربی چون عربستان، مصر، امارات و اردن بودند، آشنا شده‌ایم، اگر عباس در اقدامات خود تجدیدنظر نکند، او نیز مانند عرفات می‌بیند که اطلاعی از امور فلسطین ندارد.

عیران عتصیون، معاون رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در گفتگو با روزنامه عبری‌زبان هاآرتص گفت: رویای نتانیاهو دفن کردن توافقنامه اسلو و حذف اصل تشکیل کشور فلسطین از دستورالعمل‌ها است و در این راه نیز موفق شده است اما اگر ترامپ نبود این موفقیت به دست نمی‌آمد و او نمی‌توانست موضعگیری خود نسبت به ایران را تثبیت کند، ترامپ در تمامی پرونده‌های مهم و حساس به نتانیاهو کمک کرده است.

نظرات بینندگان