arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

میرزایی‌نیکو: شهرداری تهران مطالباتش را وصول نکند ورشکسته می‌شود/ مجموع بدهی‌های شهرداری به 51 هزار میلیارد رسیده

عضو مجمع نمایندگان تهران در مورد احتمال ورشکستگی شهرداری تهران گفت: شهرداری یک نهاد بودجه بگیر نیست و مخارج آن را درآمدهایش تامین می‌کنند. این یعنی باید بین درآمدها و هزینه‌های آن یک تراز مثبت وجود داشته باشد وقتی این تراز بهم بخورد امکان ورشکستگی هر نهادی از جمله شهرداری وجود دارد.بارها درباره بدهی‌های شهرداری صحبت به میان آمده است اما کمتر شنیده‌ایم که کسی به موضوع طلب‌های پرداخت‌نشده شهرداری بپردازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وضعیت مالی شهرداری تهران خوب نیست؛ مدیریت جدید شهرداری بعد از رفتن محمدباقر قالیباف از ساحتمان بهشت، چه در زمان محمدعلی نجفی و چه حالا که سکان آن را محمدعلی افشانی به دست گرفته بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد از راه‌هایی که پیش از این در زمان قالیباف مرسوم بوده و برخی آن را شهر فروشی می‌دانند، کسب درآمد کند. از طرف دیگر هم به گفته کارشناسان و حتی بعضی از اعضای شورای شهر با ادامه روند موجود، شهرداری تهران به نهادی ورشکسته تبدیل خواهد شد که که حتی قادر نیست پروژه‌‌های بر زمین مانده را تمام کند.

قاسم میرزایی نیکو عضو مجمع نمایندگان تهران،‌ در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»، راه برون‌رفت از این بحران را ملزم شدن بدهکاران شهرداری به پرداخت بدهی‌شان می‌داند. او می‌گوید: «به هر حال چه خوشحال باشیم چه ناراحت مجموع بدهی‌های شهرداری تهران به مرز 51 هزار میلیارد تومان رسیده است و شهرداری اگر می‌خواهد بدهی‌هایش را بپردازد و وظایفش را عمل کند باید درآمدهایش را بیشتر کند. یکی از راه‌های افزایش درآمد هم این است که مبالغی که طلبکار است وصول کند.»

او ادامه می‌دهد: «بارها درباره بدهی‌های شهرداری صحبت به میان آمده است اما کمتر شنیده‌ایم که کسی به موضوع طلب‌های پرداخت‌نشده شهرداری بپردازد. در حالی که رقم مطالبات وصول نشده شهرداری نه تنها کم نیست بلکه می‌تواند گره از بخش زیادی از مشکلات شهرداری باز کند.»

میرزایی نیکو از شهرداری می‌خواهد که برای وصول مطالباتش فشار بیشتری بیاورد. او می‌گوید: «در سال‌های پیش تعداد زیادی از سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های مختلف انواع و اقسام مجوزها را از شهرداری گرفته‌اند اما تا همین حالا هم هزینه‌های آن را پرداخت نکرده‌اند. در کنار تلاش شهرداری،‌ لازم است که نهادهای مختلف هم خودشان را ملزم به پرداخت مطالبات شهرداری بدانند تا شهرداری تهران از بحران مالی که در آن گرفتار شده بیرون بیاید.»

این نماینده مجلس در نهایت می گوید: «شهرداری یک نهاد بودجه‌بگیر نیست و مخارج آن را درآمدهایش تامین می‌کنند. این یعنی باید بین درآمدها و هزینه‌ها یک تراز مثبت وجود داشته باشد؛ وقتی این تراز بهم بخورد امکان ورشکستگی هر نهادی از جمله شهرداری وجود دارد.»

نظرات بینندگان