arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در «پارک ملی خبر»

رضا جزینی‌زاده، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست کرمان گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان یک بیماری مشترک بین دام وحشی و اهلی است که متاسفانه در پارک ملی خبر ۵۰ راس کل بز و قوچ به این بیماری مبتلا شدند که لاشه آن‌ها را سوزانده و دفن کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی «خبر»، خبر داد.مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی «خبر»، خبر داد.

پایگاه خبری کرمان نو نوشت: رضا جزینی‌زاده افزود:بیماری طاعون نشخوار کنندگان یک بیماری مشترک بین دام وحشی و اهلی است که متاسفانه در پارک ملی خبر ۵۰ راس کل بز و قوچ به این بیماری مبتلا شدند که لاشه آنها را سوزانده و دفن کردیم.

وی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اثرات مخرب امحای کالای قاچاق گفت: براساس قانون پسماند، آتش‌زدن هر نوع پسماند ممنوع شده است.

وی ادامه داد: افرادی که این کار را انجام می‌دهند نمی‌خواهند در راستای قانون گام بردارند و افراد در این قسمت با بازی کردن کلمات و جملات قانون گریزی می‌کنند این در حالی است که هرنوع دست اندازی در محیط زیست جرم است.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: در بحث کالای قاچاق یک کارگروه وجود دارد و این کمیسیون ۱۰ روز قبل از هر امحایی بایستی محیط زیست را در جریان این موضوع قرار دهند، اما متاسفانه روز گذشته ۱۰ تن کالای قاچاق در کرمان امحا کردند که یک جفا به محیط زیست و نسل آینده است و خسارات که از این اقدام به خاک، آب و … وارد شده است سالیان سال جبران نخواهد شد.

وی از روش‌های صحیح امحای کالاهای قاچاق سخن به میان آورد و عنوان کرد: باید کالاهای قاچاق به کارخانجاتی که مخصوص امحا می باشند، تحویل داده شود و همچنین برخی روش‌های دیگر برای امحای لوازم آرایشی و … وجود دارد که به محیط زیست خسارتی وارد نشود.
جزینی‌زاده با بیان این مطلب که در دنیا این اقدامات منسوخ شده است، تاکید کرد: نمی توانیم با سلامت مردم بازی کنیم و به جای آنکه ابرو را درست کنیم، چشم افراد را کور می‌کنیم و این یک نوع کج دهنی به مردم است، با این نوع امحا آب و خاک ما خراب می‌شود به‌گونه‌ای‌که عناصر سنگین وارد آب و خاک و باعث سرطان می شود که جفا به نسل آینده است.

وی با اشاره به سوءمدیریت ها و ایجاد ریزگردها بیان کرد: کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق و ارز باید محیط زیست را دعوت می‌کرده است و در کرمان با قانون گریزی اقدام به آتش‌زدن کالاهای قاچاق کرده‌اند.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی خبر، خبر داد و اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوار کنندگان یک بیماری مشترک بین دام وحشی و اهلی است که متاسفانه در پارک ملی خبر ۵۰ راس کل بز و قوچ به این بیماری مبتلا شدند که لاشه آنها را سوزانده و دفن کردیم.

وی با بیان این مطلب که این بیماری تا این لحظه اجازه خروج این بیماری از پارک ملی خبر نداده‌ایم، عنوان کرد: اگر مدیریت بحران صورت نگیرد این موضوع به بحران تبدیل می‌شود و تا این لحظه علی‌رغم درخواست تشکیل ستاد مدیریت بحران هیچ همکاری از سوی مدیریت بحران نشده است و اگر این بیماری از پارک بیرون بیاید یک خطر جدی سلامت برخی از انسان‌ها و دام اهلی را تهدید می‌کند لذا به همکاری همه دستگاه‌های استان داریم.

جزینی‌زاده اضافه کرد: اگر اکنون اقدام لازم برای پیشگیری این بیماری نکنیم بیوتروریسم استان را درگیر خواهد کرد و این زنگ خطری برای همه استان است و نیاز به تشکیل سریع ستاد مدیریت بحران داریم تا امکانات لازم برای کنترل این بیماری را در اختیار ما قرار دهند.

وی از مشکلات وام‌های قاچاق اشاره کرد و افزد: نظارت بر دام قاچاق وجود ندارد و این دام قاچاق سلامت حیوانات اهلی و وحشی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشکسالی سال‌جاری استان کرمان، تصریح کرد: تا شروع سال زراعی جدید اگر همکاری لازم صورت نگیرد، ۸۰ درصد حیات وحش استان به دلیل خشکسالی نابود خواهد شد.

نظرات بینندگان