arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۷

دانشگاه شهید بهشتی: دانشجوی امنیتی یا بازداشت شده نداریم / رغبت به فعالیت‌های دانشجویی کاهش یافته

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی فضای دانشجویی این دانشگاه را بسیار مفرح و با نشاط توصیف کرد و گفت: خوشبختانه این دانشگاه هیچ دانشجوی امنیتی یا بازداشت شده ندارد و اگر در مواردی نیز دانشجویان دچار مشکل شده‌اند، مسئولان دانشگاه مسائل آنها را با جدیت پیگیری کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی فضای دانشجویی این دانشگاه را بسیار مفرح و با نشاط توصیف کرد و گفت: خوشبختانه این دانشگاه هیچ دانشجوی امنیتی یا بازداشت شده ندارد و اگر در مواردی نیز دانشجویان دچار مشکل شده‌اند، مسئولان دانشگاه مسائل آنها را با جدیت پیگیری کرده‌اند.

دکتر اصغر واعظی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن اعلام این مطلب به بیان مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در سال 97 اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه جنبه‌های مختلفی دارد، معمولا یک بُعد از فعالیت‌ها، وظایفی است که توسط معاونت فرهنگی در دانشگاه انجام می‌شود. از جمله آنها می توان به برگزاری جشن دانش‌آموختگی فارغ‌التحصیلان اشاره کرد، اما بخش دیگری نیز از فعالیت‌های فرهنگی توسط خود دانشجویان و با فراهم نمودن بسترهای لازم و حمایت از سوی معاونت فرهنگی صورت می‌گیرد که فعالیت‌ در تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های مختلف و غیره... از جمله این نوع فعالیت‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی از تمام جنبه‌ها و ابعاد امری بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم دانشجویان در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به کارهای فرهنگی نیز به عنوان یک فعالیت فوق برنامه دانشجویی توجه کنند تا مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی لازم برای انجام فعالیت‌های تیمی و یادگیری مهارت‌های ارتباطی یاد بگیرند.

دو بخش مهم فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه بهشتی

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط این معاونت را به دو بخش مختلف تقسیم‌بندی کرد و افزود: بخشی از این فعالیت‌ها که از آن می‌توان به عنوان "فعالیت‌های سازنده" نیز یاد کرد، اقداماتی است که در دانشگاه‌ انجام می‌دهیم و از جمله اینکه می‌توان بر رویکرد (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره...) دانشجویان تاثیر مثبت ایجاد کنیم، اما در بخش دیگری از فعالیت‌ها ممکن است نتوان عنوان آن را فعالیت‌های صرفا سازنده گذاشت، می‌توان فضاهای مفرح دانشجویی نظیر برگزاری اردوهای دانشجویی (سیاحتی، زیارتی و غیره...) را برپا کرد و در این نوع فعالیت‌ها تلاش می‌کنیم دانشجویان در انواع مسابقات، کارهای فرهنگی و سرگرمی فعال باشند.

چارچوب کلی اردوهای دانشجویی

دکتر واعظی همچنین به وضعیت برگزاری اردوهای دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای دانشجویی براساس یک چارچوب و ضابطه تعریف شده و ابلاغی از سوی وزارت علوم برگزار می‌شود، مثلا اگر دانشجویان بخواهند اردوهای علمی بروند، این اردوها می‌توانند به صورت مختلط برگزار شود مشروط بر اینکه استاد مربوطه در این نوع اردوها دانشجویان را همراهی کند ولی اردوهایی که از یک روز بیشتر است و دانشجویان در این اردو به سفرهای زیارتی و سیاحتی می‌روند براساس آئین‌نامه ابلاغی باید دانشجویان دختر و پسر مجزا از هم سفر کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: هر نوع اردویی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، ابتدا باید در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب شود تا در نهایت در چارچوب آئین‌نامه ابلاغی اجرا می‌شود، بنابراین دانشگاه در این زمینه تصمیم ‌گیرنده نیست.

توجه جدی به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سال جاری

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی همچنین بر ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بنده حدود یک سال در معاونت فرهنگی دانشگاه حضور دارم، یک سری اولویت‌ها و برنامه‌هایی وجود داشت که در این مدت درگیر اجرای این برنامه‌ها شدم، به همین دلیل در سالی که گذشت ما کمتر به بحث راه اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه پرداختیم، اما امیدوار هستیم اجرای این برنامه به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی معاونت فرهنگی در سال جاری قرار بگیرد.

دکتر واعظی یادآور شد: یک بخش اساسی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه این است که تشکل‌های دانشجویی که در این زمینه فعال هستند و ما نیز تعامل بسیار خوب و نزدیکی با این تشکل‌ها داریم، سعی کنیم در جلساتی که برگزار می‌کنیم آن‌ها را در اجرای این برنامه ترغیب‌تر کنیم. البته انجمن‌های علمی نیز می‌توانند با توجه به رشته‌ها و تخصص‌های خود در این زمینه فعال عمل کنند، یعنی اجرای این برنامه اقدامی است که باید همه‌ جانبه از سوی مسئولان و بدنه دانشجویی بسترسازی‌های لازم برای اجرای این برنامه صورت بگیرد.

با هیچ مجوز برگزاری مناظرات مخالفت نکردیم

دکتر واعظی با تاکید بر اینکه دانشگاه شهید بهشتی هیچ مخالفتی با برگزاری مناظرات و دعوت از شخصیت‌های علمی – سیاسی نکرده و به تمام درخواست‌ها پاسخ مثبت داده‌ایم، افزود: در حال حاضر دعوت از نخبگان و شخصیت‌ها از سوی تشکل‌های دانشجویی صورت می‌گیرد و تاکنون هیچ مخالفتی با مجوز برگزاری این مناظرات نداشتیم و حتی از آن استقبال نیز می‌کنیم، اما معتقد هستم اگر مسئولیت برگزاری این نوع برنامه‌ها به دانشجویان واگذار شود، با مقبولیت بیشتری همراه خواهد بود.

دلایل ناامیدی و رخوت دانشجویان

وی در خصوص حاکم بودن فضای رخوت و ناامیدی در بین دانشجویان برای برگزاری انواع برنامه‌ها در دانشگاه‌ها نیز اظهارکرد: اگرچه ما در خصوص فعالیت‌های دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها صحبت می‌کنیم، اما نمی‌توانیم دانشجو و دانشگاه را یک موسسه و نهاد کاملا مستقل از آنچه که در کل کشور اتفاق می‌افتد بدانیم، به هر حال در کشور یکسری مشکلاتی وجود دارد که شکل بارز آن مشکلات اقتصادی و آینده شغلی دانشجویان به شمار می‌رود که طبیعتا این مسائل روی رویکرد دانشجویان تاثیر منفی خواهد گذاشت، بنابراین بخشی از این نوع ناامیدی دانشجویان به مسائل بیرون از دانشگاه برمی‌گردد.

باید به دانشجویان اعتماد کنیم

دکتر واعظی ادامه داد: واقعیت امر در مورد شیوع فضای رخوت و سستی در بین دانشجویان نیز از فضای دانشگاه و نوع عملکرد آن‌ها نشأت می‌گیرد. براساس تجربه‌ای که در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه به دست آوردم، معتقدم باید به دانشجویان بها بدهیم و به آن‌ها اعتماد کنیم تا دانشجویان به این باور قلبی برسند که مسئولان دانشگاه در کنار آن‌ها هستند نه در مقابل آن‌ها. وقتی این نوع احساس در بین بدنه دانشجویی ایجاد شود می‌توانیم شاهد مشارکت بیشتر آن‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دانشجویی شویم.

به گفته وی، بنابراین رغبت دانشجویان نسبت به انواع فعالیت‌های دانشجویی در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است و وظیفه ما نیز به عنوان مسئولان دانشگاه این است که این رغبت در بین دانشجویان افزایش پیدا کند.

فضای امنیتی در دانشگاه بهشتی نداریم

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص برخی اظهار نظرها از سوی دانشجویان به ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه به عنوان یک نهاد مقدس مکانی است که به تعبیر امام راحل (ره) در آن انسان تربیت می‌شود، یعنی از جهتی مکان تعلیم و تربیت به شمار می‌رود، از جهت دیگر برجسته‌ترین افراد جامعه وارد دانشگاه می‌شوند، ضمن اینکه فرهیخته‌ترین انسان‌ها نیز به عنوان اساتید در این مکان حضور دارند. بنابراین باید علاوه بر حاکم بودن فضای معنوی، پاک و لطیف در این محیط، دانشجویان آن نسبت به مسائل جامعه نیز حساس باشند و اگر فضای این نوع محیط‌ها به سمت امنیتی شدن پیش برود، در واقع از آن هدف والا و اصلی خود دور می‌مانند.

دکتر واعظی یادآور شد: خوشبختانه فضای دانشگاه شهید بهشتی با فضای امنیتی بسیار فاصله دارد و ما بیشتر تلاش می‌کنیم در تعامل با دانشجویان قرار بگیریم و شکاف بین مسئولان و دانشجویان تا حد ممکن کاهش یابد.

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی فضای فعلی دانشگاه را فضایی شاد و مفرح توصیف کرد و گفت: هر چقدر بتوانیم در کنار دانشجویان قرار بگیریم و به آن‌ها نزدیک‌تر باشیم، نیازی نداریم فضای دانشگاه را فضای امنیتی کنیم، چرا که دانشجویان ما با استعدادترین افرادی هستند که قرار است آینده کشور را بسازند. بنابراین باید زمینه‌های لازم بری پرورش افکار،‌ بیان عقاید و تعامل با یکدیگر را داشته باشند. وقتی چنین فضایی در دانشگاه حاکم باشد، دانشجو نیازی به حرکت‌های رادیکالی نخواهد داشت.

برنامه دانشگاه بهشتی برای جدیدالورودها

دکتر واعظی به مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی به دانشجویان ورودی جدید اشاره کرد و افزود: با توجه به تقارن ایام محرم و صفر همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ما نمی‌توانیم جشنی برای این دانشجویان برگزار کنیم، اما مراسم آشنایی دانشجویان با محیط دانشگاه و انواع انجمن‌های دانشجویی جدید الورود و استقبال از آن‌ها در مهر ماه برگزار می‌شود، البته سعی می‌کنیم این مراسم نیز با محرم تقارن پیدا نکند.

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های هنری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: در این زمینه کانون‌های تئاتر، موسیقی،‌ فیلم و غیره... در دانشگاه فعال هستند که دانشجویان با حضور در این کانون‌ها امکان ارتباط با سایر دانشجویان علاقه‌مند حوزه‌های هنری را پیدا می‌کنند و متناسب با علایق خود با افراد مشابه ارتباط می‌گیرند تا رشد پیدا کنند و هدف ما این است که این دانشجویان صرف نظر از فعالیت‌های آموزشی با مهارت‌های اجتماعی و هنری آشنایی داشته باشد.

هیچ پرونده امنیتی برای دانشجویان نداریم

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هیچ پرونده‌ای امنیتی و دانشجوی بازداشتی در دانشگاه شهید بهشتی برای دانشجویان وجود ندارد، گفت: اگر در مواردی نیز با دانشجویان با مشکلی مواجه شده باشند، سعی می‌کنیم در مرکز مشاوره این دانشگاه که زیر نظر معاونت فرهنگی فعالیت می‌کند با دانشجویان صحبت شود تا کمک شود حکمی برای دانشجویان صادر نشود.

به گفته وی همانطور که عنوان شد ما هیچ دانشجوی بازداشتی در دانشگاه شهید بهشتی نداشیم، البته ممکن است در بیرون از دانشگاه مشکلی برای دانشجویان به وجود آمده باشد که در این زمینه نیز دانشگاه تمام تلاش خود را برای رفع مشکل امنیتی آن‌ها به کار بسته است.

پکیج فعالیت‌های تابستانه فرهنگی دانشگاه بسته می‌شود

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی برای سال 97 چندین برنامه مهم پیش رو دارد، اول اینکه تلاش داریم امسال نقطه تمرکز خود را بر خدمت‌رسانی در خوابگاه‌ها به کار بگیریم، چرا که خوابگاه‌ها محیط‌هایی هستند که دانشجویان دور از خانواده در محیطی قرار می‌گیرند که بیش از سایرین در معرض خطر قرار هستند، اما معاونت فرهنگی در نظر دارد یکسری برنامه‌های سرگرمی و تفریحی نظیر اردوهای تهران‌گردی و آشنایی با مراکز هنری و تاریخی و غیره... برگزار کند.

معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی از تدوین تمامی فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه در قالب یک پکیج برنامه‌ریزی شده که طی دو ماه باقیمانده از تابستان خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی در دو ماه تابستان اخیر بر اساس برنامه‌ریزی انجام خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم با آغاز مهر ماه سال جاری این برنامه‌ها را اجرایی کنیم و هیچ فعالیتی بدون برنامه‌ریزی در دانشگاه نداشته باشیم.

وی همچنین از تدوین آئین‌نامه داخلی انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: این آئین‌نامه با همفکری دبیران انجمن‌های علمی و استادان مشاور تدوین و اجرایی می‌شود، در واقع تلاش می‌کنیم تصمیم‌گیری برای این انجمن‌ها با همکاری و مشاوره خود دانشجویان صورت بگیرد تا در اجرای آن مشکلی نداشته باشیم.

نظرات بینندگان