arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۷

پیشنهاد ترامپ برای دو برابر شدن بودجه ناتو

رئیس جمهوری آمریکا که منتقد کوتاهی کشورهای اروپایی برای تامین سهم کنونی خود از بودجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، پیشنهاد داد کشورهای عضو این سازمان بودجه نظامی خود را دو برابر کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشنهاد ترامپ برای دو برابر شدن بودجه ناتودونالد ترامپ در نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل پیشنهاد داد که کشورهای عضو بودجه نظامی خود را از دو درصد تولید ناخالص داخلی به چهار درصد افزایش دهند.
به گزارش ایرنا، این در حالی است که ترامپ همواره از کوتاهی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در تامین بودجه دفاعی مصوب ناتو که دو درصد تولید ناخالص داخلی بود، انتقاد می کرد.
ترامپ ناتو را به باد انتقاد گرفته و گفته است که آمریکا بیش از دیگر کشورهای عضو این سازمان، برای آن هزینه کرده است. وی در توییتی عنوان کرد که کشورهای ناتو باید سهم بیشتری پرداخت کنند و سهم پرداختی آمریکا باید کمتر شود.
پیش ‌از این جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز در نامه ای به همتای انگلیسی خود 'گاوین ویلیامسون' هشدار داده بود که چنانچه انگلیس بودجه نظامی خود را افزایش ندهد، این کشور چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه به فرانسه به‌عنوان متحد نزدیک واشنگتن رو کند.
ترامپ در دیدار با دبیرکل ناتو با لحنی تند علیه آلمان گفت که کشورهای عضو ناتو از جمله آلمان، میلیاردها دلار صرف خرید انرژی از روسیه می کنند و حال آنکه آمریکا باید میلیاردها دلار برای محافظت از این کشورها در قبال مسکو اختصاص دهد.
نشست سران ناتو امروز و فردا در بروکسل در بحبوحه‌‌ای برگزار می‌شود که روابط فراآتلانتیکی به سبب اقدامات و مواضع ترامپ بیش از هر زمان دیگری تحت فشار است و چالش‌های داخلی و خارجی متعدد، انسجام داخلی و کارآیی خارجی ناتو را تحت‌تاثیر قرار داده است.

نظرات بینندگان